فاتحی: اینکه گفته می شود اگر بانکها بنگاهداری را کنار بگذارند ضرر می کنند غلط است، زیرا فعالیت های اقتصادی بانکها می تواند از طریق اعتباراتی که به افراد داده می شود تامین شود.

غلامحسین فاتحی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه اگر بانک ها بنگاه داری نکنند، با کمبود سرمایه مواجه می شوند، گفت: بانک ها موظف اند طبق قانون منابع خود را از دو طریق سرمایه های مردم و منابع داخلی خودشان تامین کنند و بعد از طریق عقود اسلامی در اختیار مردم قرار دهند، تحت عنوان عقودی که سودش از قبل تعیین شده است.

وی افزود:  بانک ها در همه جای دنیا به دلیل اینکه منابع مالی بسیار قوی دارند امکان اثرگذاری اقتصادی فراوانی می توانند داشته باشند اما فعالیت های آن ها در اساسنامه هایشان محدود شده به اینکه واسطه های مالی باشند بین سرمایه گذاران و پس اندازکنندگان و به هیچ وجه حق ورود به بنگاهداری و فعالیت های این چنینی را نداشته باشند.
 
فاتحی در ادامه گفت: محدودیت های آنها هم فقط به همین خاطر است ولی این از محلی که تفاوت بین بهره داده شده گرفته شده است می توانند سود زیادی کسب کنند و اینکه گفته می شود اگر بانکها بنگاهداری را کنار بگذارند ضرر می کنند غلط است، زیرا فعالیت های اقتصادی بانکها می تواند از طریق اعتباراتی که به افراد داده می شود تامین شود.
 
وقتی بانک جای بنگاه فعالیت اقتصادی می کند نشانگر انحراف یک بخش از اقتصاد به سمت بانک نیست، بلکه به معنی این است که یک فعال اقتصادی دیگر نمی توانند سرمایه مورد نیاز خود را تامین کند و دچار مشکل می شود. فعالیت اقتصادی صورت می گیرد، اما سلامت کار در این است که قانونگذار تعیین کرده و بانک ها به هیچ وجه وارد بنگاهداری نشوند، جز در شرایط خاص که در چارچوب خاصی تعیین شده است.
 
* تسعیر نرخ ارز در شرایط فعلی به نفع اقتصاد است 

فاتحی کارشناس اقتصادی در خصوص تسعیر نرخ ارز گفت: این موضوع از قبل وجود داشته اما با توجه به نظر کارشناسان این موضوع قطعا تورم زا است و موجب افزایش سطح قیمت ها می شود، زیرا ارزی که وارد می شود و صرف هزینه های دولت می شود در پروسه های چرخه اقتصادی تولید محصولات حضور نهایی نداشته و بیشتر ناشی از فروش نفت و گاز است که آن ورودی در پروسه های اقتصادی حضور ندارد.

وی افزود:  کارشناسان یکی از دلایل تورم را فروش ارز دولتی و تبدیل آن به ریال در بازارهای کشور می داند، اما دولت گزینه دیگری ندارد. قطعا کسی موافق اجرای این  طرح نیست، اما در شرایط فعلی گزینه دیگری دولت ندارد، اما در کل کار غلطی است اما در شرایط فعلی راه کار مناسبی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار