بوگدانا تودوروا، استادیار بخش فلسفه دین در دانشگاه صوفیه : باید بین اسلام و تروریسم تفاوت بگذاریم. این دو از هم جدا هستند و باید مردم جهان را از این مسئله آگاه کنیم مردم دنیا نسبت به این مسائل اطلاعات و سواد کافی را ندارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از مهر هیأتی از زنان اهل بلغارستان که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند مهمان ما بودند. یکی از آنها خانم بوگدانا تودوروا رئیس گروه فلسفه دانشگاه صوفیه بود که کتاب ها و مقالات فراوانی درباره مسائل روز از جمله دین، ارزش های فرهنگی، جهانی شدن، اخلاق پزشکی، تروریسم و ... داشته است. گفت و گوی کوتاه  وی به این شرح است:
 
*رزومه و بیوگرافی تان را دیدم جالب است که شما اهل فلسفه هستید ولی کتابها و بحث‌هایی که دارید درباره مسائل روز است.
 
-منظورتان از مسائل روز چیست؟
 
*مسائل مبتلابه جهان امروز، مثل  مدرنیزاسیون یا تروریسم. به نظر شما ضرورت ورود کسانی که اهل فلسفه اند به این مسائل چیست و اصولاً چه ارتباطی بین این مسائل  و فلسفه وجود دارد؟
 
- فلسفه پایه همه چیز است و همه اتفاقاتی که در دنیای امروز دارد اتفاق می افتد تمامشان از شاخه های همین پایه اصلی است. فلسفه به همه چیز مربوط است و فلسفه را نمی توانیم از مسائل روز جدا کنیم هم در سیاست و هم در مسائل دیگر. 
 
*اوضاع فلسفه در بلغارستان چگونه است؟ چه بحثهای فلسفی در جایی که شما هستید و فعالیت می کنید داغ است؟ آنجا در درون خود بلغارستان وقتی که مقاله می نویسید، وقتی که گردهمایی و نشست و کنفرانس برگزار می کنید درباره چه موضوعاتی بحث می کنید؟
 
- به طور کلی نسل جدید ما که با فلسفه کاری ندارند و دغدغه های شان یافتن شغل و  یا پرداختن به علایق شخصی است اما فلاسفه ما خیلی علاقه دارند که درباره متفکرین و فلاسفه معاصر خاورمیانه و به ویژه ایرانی ها بدانند ولی متأسفانه ترجمه های کمی وجود دارد. ما به آثار این افراد  دسترسی نداریم. از آن طرف دسترسی به آثار فلاسفه غربی زیاد است ولی برای اینکه دسترسی به آثار فلاسفه این طرف نداریم نمی توانیم بین آنها مقایسه ای داشته باشیم و درباره آنها مباحثه کنیم. به عنوان مثال اخیراً ما در بلغارستان مناظره ای بین یک متفکر مسلمان و یک متفکر غربی برگزار کردیم که مناظره خوبی بود. مخاطبین زیادی هم در این مناظره حاضر بودند. حاضرین  که سواد این بحث ها را داشتند حرفهای هر دو طرف را شنیدند و درباره آنها قضاوت کردند و خیلی خوب متوجه تفاوت ها شدند.
 
تعداد زیادی از سمینارهایی که در کشور ما برگزار می شود درباره فرهنگ و تمدن است. خودم درباره اسلام بسیار تحقیق کرده و می کنم کتابی که اخیراً نوشته ام و یک هفته قبل از آمدنم به ایران منتشر شد در مورد اسلام و امروز و آینده است. کتاب دیگری که دارم می نویسم آینده دین، مقایسه ای بین مسیحیت و اسلام است و در آن اشتراکات دو دین را بررسی کرده ام. این نوع مطالعات لازم است چرا که مردم دنیا نسبت به این مسائل اطلاعات و سواد کافی را ندارند. به عنوان مثال باید نشان داد که اسلام و تروریسم ربطی به یکدیگر ندارند و این دو از هم جدا هستند. باید مردم دنیا را نسبت به این مسائل آگاه کرد. الان یک علاقه ای هم که در آکادمی و افرادی که در دانشگاه ها هستند وجود دارد این است که در مورد فلسفه های آسیایی مطالعه و تحقیق کنند چون اعتقاد دارند که ریشه فلسفه در آسیا بوده است.
 
* الان چه مکتب های فلسفی و چه فیلسوفانی در بلغارستان بیشتر  به آنها توجه می شود  و در بلغارستان به چه فیلسوفانی بیشتر توجه می کنند؟
 
- فلاسفه آسیایی را؟
 
*نه منظورم از میان همه فلاسفه است.
 
- نو افلاطونی ها و خیلی بیشتر به کانت توجه می شود.
برچسب ها: وبگردی ، فلسفه ، اسلام ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.