سلف موازی امکان انتقال را در یک مدت زمان مشخص به خریداران می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،  علیرضا ناصرپور رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا در کلاس آموزش معاملات بورس کالا در جمع خبرنگاران در خصوص معاملات انجام شده در بورس کالا بیان کرد: دو معامله در بورس کالا صورت می‌گیرد که یکی با زمان تحویل فوری و دیگری مدت‌دار است.
 
وی دراین باره ادامه داد: زمان تحویل کالا به صورت فوری معاملات نقداً انجام شده در حالی که در یک معامله مدت دار یک معامله نسیه انجام می شود و درواقع یک معامله سلف صورت می‌گیرد.

ناصرپور درخصوص انواع معاملات سلف گفت: معاملات سلف به‌صورت کوتاه مدت، مدت‌دار ومشتقه صورت می‌گیرد که در معاملات مشتقه جهت تامین مالی وجه از خریدار دریافت شده و بعد از دریافت وجه تولید کننده شروع به تولید کالا مورد نیاز خریدار می‌نماید.

وی در این‌باره ادامه داد: در این معاملات خریدار در صورت پرداخت وجه ریسک قیمت تا سررسید سه ماه آینده شامل وی نخواهد شد زیرا در گذشته پول را پرداخت کرده است.

رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا درخصوص سایر ریسک‌های معاملات مشتقه توضیح داد: ریسک نقدشوندگی در مدت زمان مشخص سه ماه که در این شرایط خریدار امکان دریافت پول خود را ندارد.

ناصرپور در باره دو ریسک معاملات مشتقه توضیح داد و گفت: دو ریسک قیمت و نقدشوندگی باعث ایحاد قرار داد سلف موازی شده و مزیت این قرارداد این است که پرداخت وجه از خریدار به فروشنده صورت می‌گیرد.

وی دراین رابطه ادامه داد: معاملات سلف موازی به صورتی است که خریدار A می‌تواند  در مدت زمان مشخص قرارداد خود را به B  منتقل کند و B  هم مجاز به انتقال قرار داد به خریدار C می‌باشد و در انتها کالا را کسی دریافت می‌کند که قرارداد در دست وی باشد.
 
رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا درخصوص سررسید معاملات سلف گفت: سلف معامله شده دارای سررسید دو ماهه است ولی اوراق سلف موازی امکان انتقال را در این مدت زمان مشخص به خریداران داده است.

ناصرپور درمورد اقدامات بورس کالا بیان کرد: در بورس کالا اقدامات بسیار زیادی صورت پذیرفته و بعد از معافیت مالیاتی که در بهمن ماه سال 91 تصویب شد این اوراق شناسایی شده و شامل این معافیت می‌شود.
وی در خصوص اوراق سلف توضیح داد: برای خروج غیر تورمی از رکود و تضمین بازار کالای پذیرفته شده در بورس کالا این سیاست مطرح شده است.

رئیس اداره ابزارهای مالی بورس کالا با توضیح به زمان انتشار اوراق سلف گفت: اوراق سلف در کوتاه و بلند مدت قابل انتشار است بطوری که برای اهداف کوتاه مدت 2 ماهه و یا 4 ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرد و بلند مدت در جهت تامین مالی اوراق بلند مدت استفاده می‌شود و مشمول معافیت مالیاتی است و درآمد فروش این اوراق از  ارزش افزوده معاف می‌باشد.

وی در مورد ویژگی‌های اوراق سلف توضیح داد: یکی از این ویژگی‌ها بدون کوپن بودن این اوراق است که در مدت زمان 3 ماهه انجام می‌شود.
دیگری امکان تعیین حداقل بازدهی در جهت جذابیت اوراق و بعدی مدیریت ریسک عرضه کننده با تعیین حداکثر بازدهی و در آخرهم وجود ظرفیت‌های مقرراتی مناسب در خصوص تضامین این اوراق است.

وی با توضیح درمورد دو گروه کالایی و بورس کالا گفت: دو گروه کالایی برای انتشار اوراق در بورس کالا وجود دارد که یکی گروه صنعتی و معدنی هستند که شامل انواع شمش و مواد معدنی است.

ناصرپور در ادامه گفت: و دیگری مواد پتروشیمی و مواد قنی است که شامل پلیمری، شیمیایی و نفتی می‌شود.
وی با توضیح در مورد راهبردهای بورس کالا در مبادلات مشتقه بیان کرد: یکی از این راهبردها فراهم کردن انتشار را وادرات سلف جهت تامین مالی و دیگری گسترش معاملات قراردادهای آتی بر وری دارایی‌های جدید است.

وی در پایان گفت: آخرین راهبرد بورس کالا راه‌اندازی معاملات اختیار است که یک تنوع در بورس کالا ایجاد شود که هر کس با توجه به نیاز خود از آنها استفاده نماید.
انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، کالا ، مزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار