در دیدار مشاور امور بانوان شهرداری تهران با مراجع عظام مطرح شد؛

مشیر:طرح «اصلاح رفتار زندانیان زن» و «روز دختران» از ابتکارات شهرداری پایتخت است

مشاور شهردار تهران در امور بانوان در دیدار با آیات عظام جوادی آملی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و وحید خراسانی با ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران در حوزه امور بانوان گفت: رویکردی که در کشور ما در حوزه زنان بیشتر مشاهده می شود، رویکرد حمایتی است، اما رویکرد فرهنگی که شهرداری پایتخت دنبال می کند، رویکرد توانمندسازی بانوان است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، زهرا سادات مشیر به همراه جمعی از بانوان مدیر در شهرداری تهران برای ارائه گزارش عملکرد شهرداری تهران در حوزه امور بانوان به دیدار آیات عظام جوادی آملی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و وحید خراسانی مشرف شدند.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان در دیدار با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی گفت: رویکردی که در کشور ما وجود دارد، بیشتر رویکرد حمایتی است، اما رویکرد فرهنگی رویکرد توانمندسازی است که در این رویکرد زنان توانمند می شوند تا درنهایت بتوانند چیزی که در نظام جمهوری اسلامی و حقشان در جهت رسیدن به تعالی خداوند متعال است را کسب کنند.

وی در این دیدار با اشاره به اینکه تشکیلات زنان در شهرداری تهران از سال 84 و با حضور دکتر قالیباف در مجموعه شهرداری تهران شکل گرفته است، افزود: در گذشته چنین مجموعه ای مختص به بانوان در شهرداری تهران وجود نداشت و با توجه به اینکه به دنبال این نبودیم که یک تشکیلات عریض و طویل به وجود آوریم، بیشتر سعی کردیم در مجموعه ای کوچک و پویا بخشی از برنامه ها و اقدامات را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: در مجموعه اقدامات شکل گرفته بیشتر به دنبال الگوسازی بوده ایم. به همین منظور الگوهایی برای بانوان در حوزه زنان شکل داده شد که در نهایت این الگوها بتواند در جامعه تسری پیدا کند و به بخش های دیگر هم ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین فعالیت های شهرداری تهران در حوزه زنان بر اساس مخاطب محوری، نیازسنجی و اولویت بندی صورت گرفته است، ادامه داد: برای پرداختن به گروه های مختلفی که در شهر تهران وجود داشت، سعی شد ابتدا یک شورای هم اندیشی از اساتید برجسته دانشگاه های تهران و حوزه های علمیه شهر تهران برای همفکری در حوزه های مختلف تشکیل شود که هر 15 روز یک بار این بانوان جلسه ای را برگزار می کنند که نتایج تضارب آرای این گروه، منجر به برنامه ها و فعالیت هایی می شوند که در شهر داریم.

مشیر با بیان اینکه مخاطبان شهرداری تهران را عده زیادی از بانوان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: مخاطبان ما مجموعه بانوان پرسنل خانم و خانواده های آنها در شهرداری تهران و در بخش برون سازمانی بانوان شهر تهران را شامل می شود. از برنامه های این مجموعه بحث لباس فرم پرسنل خانم شهرداری تهران بود که این طرح از سال 86 آغاز شد که نتایج و خروجی آن رضایت بانوان شاغل در شهرداری تهران را در پی داشت.


شهرداری تهران برای زنان خانه دار هم برنامه دارد


وی با اشاره به ایجاد بوستان های بانوان، شهربانوها، مجموعه های ورزشی، کتابخانه های تخصصی ویژه بانوان، اظهار کرد: سامانه های اطلاعاتی قوی در این زمینه ایجاد شده است. همچنین در بحث گروه های خاص، موضوع زنان خانه دار از موضوعاتی است که برای این افراد برنامه ریزی خاصی انجام شده و سعی شده آموزش و تربیت نیروهای متخصص را در همه زمینه ها در دستور کار قرار دهیم.

مشاور شهردار تهران در امور بانوان با اشاره به اجرایی شدن طرح غنچه های شهر، افزود: در این طرح با تولد هر نوزاد حضور این کودک را در شهر تهران گرامی می داریم تا زمینه ای برای تربیت خانواده ها در شهر تهران باشد.

روز ملی دختران به پیشنهاد شهرداری تهران در تقویم ثبت شده است

وی با اشاره به تصویب میلاد حضرت معصومه(ع) به عنوان روز ملی دختران، ادامه داد: این روز موضوع پیشنهادی مجموعه بانوان شهرداری تهران بود که شهردار پایتخت این طرح را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع دادند و نهایتا در تقویم ثبت شد. موضوع دختران و پرداختن به آنها از نکاتی است که حضرت رسول به آن بها داده و شاید ما بتوانیم به واسطه این اقدام بخشی از آن را اجرایی کنیم.

راهکارهای مدیریت شهری در جهت کاهش میزان طلاق


مشیر درباره موضوع طلاق که در سال های اخیر در جامعه نظرات را به خود جلب کرده است، گفت: در خصوص خانواده های نوبنیاد و اینکه موضوع طلاق دستخوش شرایط روز شده است، یکی از دستورالعمل های فعالیت های مجموعه بانوان شهرداری بوده که تاکنون بسیار بدان پرداخته شده است. همچنین برای مبلغین خانم برنامه ریزی های بسیار دقیق، هدفمند و علمی انجام شده که مجموعه مقالاتی که هر سال به حضورتان ارایه شده است نشانگر این است که در این زمینه توانستیم موفقیت هایی را بدست آوریم.

وی درخصوص بحران های خانوادگی نیز اذعان کرد: یکی دیگر از گروه هایی که بدان پرداخته شده و به نظر بنده بسیار حایز اهمیت است، بحث مداخله در بحران های خانوادگی است. امروزه با توجه به اینکه خانواده ها از یکدیگر دور شده اند و ریش سفیدی کمتر در دورن خانواده ها وجود دارد، هر اتفاقی که رخ می دهد منجر به یک سری حوادث در درون خانواده ها می شود، بدین منظور مرکزی در جهت ثبات و بنیان خانواده به وجود آمد تا بتواند خانواده ها را از هر حیث حفظ کند و در عین حال نیز از طلاق جلوگیری کند که موفقیت های بسیار زیادی خوبی را در این باره داشته ایم.

ایجاد 130مرکز مهارت آموزی کوثر به منظور توانمندسازی بانوان


مشاور شهردار تهران با تاکید بر ارایه مدل توانمندسازی در بحث زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: رویکرد غالب در کشور ما حمایتی و آسیبی است اما رویکرد فرهنگی رویکرد توانمندسازی است که مجموعه ما این زنان را توانمند می کند، در این زمینه آموزش های بسیار متعددی در زمینه اشتغال زایی و کارآفرینی انجام شده که خروجی آن فعالیت 130 مرکز کوثر در شهر تهران است که به فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می پردازند. همچنین مشاغل خانگی، آموزش و کسب مهارت های زندگی برای بانوان شهر تهران از دیگر فعالیت های مجموعه ستاد توانمندسازی است.


ارتقای سطح فرهنگی جامعه با اجرای طرح نذر فرهنگی


وی درخصوص موضوع نذر فرهنگی که از دیگر فعالیت های موفق در حوزه زنان شهرداری تهران است، اظهار کرد: در طرح نذر فرهنگی از متخصصان خواسته ایم که وقت و تخصص خود را در اختیار ما قرار دهند تا با برنامه ریزی در زمان معین و با تخصص خاصی که در اختیار خانواده هایی که وضعیت خوبی از نظر فرهنگی ندارند، قرار می دهیم تا به واسطه این افراد در جامعه رشد در زمینه های مختلف را داشته باشیم. این در حالیست که این طرح برکات خوبی را نیز به همراه داشته است. نذر فرهنگی زمینه ای است که جامعه بتواند از تخصص افراد به صورت هدفمند استفاده کند و نذرهای خاص به شیوه های جدیدی در این طرح ارایه می شود.


طرح اصلاح رفتار زندانیان زن را شهرداری تهران کلید زد


مشیر با بیان اینکه امروزه ما مدعی هستیم کارهایی که در شهرداری تهران در زمینه زنان انجام شده است، می تواند الگویی برای سراسر ایران و حتی کشورهای دیگر باشد، یادآور شد: از مواردی که در سراسر کشور ابلاغ شده بحث روان درمانی و اصلاح رفتار زندانیان زن است که آغاز این طرح از سال 86 در زندان اوین بوده و در حال حاضر 2 سوم زندان زنان تحت پوشش این طرح هستند که بر این اساس میزان بازگشت به بند نسوان تحت اختیار شهرداری تهران، یک درصد بوده و این در حالیست که در کشور این میزان 30 درصد است. اکنون این طرح با حمایت قوه قضاییه و سازمان زندان ها به سراسر کشور ابلاغ شده و در تمام کشور در حال اجرایی شدن است.


جوادی آملی:

 آثار مفید اقدامات شهرداری تهران محدود به یک سال و دو سال نمی شود.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار پس از استماع گزارش حوزه زنان شهرداری تهران، اظهار داشت: گزارش جامع، نافع، امید بخش، شنیدنی و بسیار نشاط بخشی بود که امیدوارم مقبول ذات اقدس الهی باشد و توفیق ارایه خدمات برتر و بهتر به شما بزرگواران مرحمت کند.

وی با بیان اینکه هر انسانی گذشته، حال و آینده ای دارد، خاطرنشان کرد: تمام عقاید، اخلاق و رفتار ما زنده است و ما را رها نمی کند، ما در گرو آن هستیم و با آن سفر می کنیم. برای اینکه این بار دست و پا گیر ما نباشد، ما آن را حمل می کنیم نه اینکه آن ما را به جای دیگر ببرد. 3 اصل لازم است که بنده در دیدار با شهردار محترم تهران که خدا توفیقشان بدهد، این اصول یعنی جهان بینی، جهان داری و جهان آرایی را بیان کردم. اول اینکه ما موظف هستیم جهان را بشناسیم و در مرحله بعد وقتی شناختیم آن را حفظ کنیم و جهان داری کنیم و سوم اینکه بعد از جهان داری، جهان آرایی کنیم که زیبایی شهر، هنر شهر و تمدن شهر است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه وقتی داشتم به عیادت مقام معظم رهبری می رفتم، مطلبی که قبلاً جناب آقای دکتر قالیباف گفته بود و ندیده بودم را دیدم، اضافه کرد: ایشان گفته بود ما گاهی کارهای قرنی داریم نه کارهای سالی، دیدم کاری که کردند کار قرنی است. آن پل طولانی و تونل در مرکز یک کشور کار آنی نیست. واقعاً جای شکرگذاری و حمد و ثناست. قدرتی که خداوند داده است مسئولیتش هم به همراه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه خدای سبحان زن را به عنوان مظهر مهر آفرید، خاطرنشان کرد: اینکه فرمودند نباید با نامحرم تماس بگیرید حق است. اینکه وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود هنر زن در این است که غیر از شوهر خود را نبیند و شوهر او هم، او را ببیند همین است. در جامعه ما نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند که کارهای مربوط به آنان را باید خود بانوان انجام دهند. خود خانم ها کار خودشان را انجام دهند و در این خصوص تمام تحصیلات و معارفی که برای زن و مرد لازم است را کسب کنند.

وی با تاکید بر اینکه سخنرانی های ما مسکن است و اثر تسکینی دارد، افزود: قرآن برای مومنین عادی اصلی را آورده است. سواد در کتاب ها نیست سواد در دل است. قرآن کریم نفرمود زن خوب الگوی زنان خوب است بلکه فرمود زن خوب الگوی جامعه خوب است. در قرآن مردان، زنان و مردم داریم. وقتی گفتیم مردان، در قبال زنان است وقتی گفتیم مردم یعنی جامعه است. قرآن فرمود نمونه مردم خوب مریم است. نمونه مردم خوب زنان خوبند. نمونه مردم خوب مردان خوبند. زن مظهر عاطفه است. مهر است محبت است گذشت است و این اصل، اصل مادری است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه سن ازدواج باید متعالی باشد، اشاره کرد: اینها خیال می کنند که ازدواج یعنی اجتماع مذکر و مونث." النکاح سنتی" ازدواج به معنای نر و ماده در گیاهان است؛ در حیوانات است. پیامبر فرمودند ازدواجی که من آورده ام نصف دین است. ایشان از منظر ملکوت به ازدواج نگاه می کند. در کدام حیوان است که نر و ماده با یکدیگر جمع نمی شوند؟ این را که ما نیاورده ایم. کدام گیاه بدون ازدواج نر و ماده میوه می دهد؟ اگر کسی ازدواج کند نصفی از دین تامین شده است و سخن از نگاه به نامحرم نیست.

وی با بیان اینکه روحیه ذات اقدس الهی به وسیله زن به جامعه منتقل می شود، اظهار کرد: ما هسته اصلی خود را گم کرده ایم و به دنبال سفارشات بیرونی هستیم. اساس کار شما خانم ها در جلساتتان همان عنصر اصلی بعد از تشخیص جهان دانی و جهان داری و جهان آرایی است و مشخص کنید که چه کسی جهان را می تواند داشته باشد و چه کسی می تواند جهان را بیاراید. از مرد به تنهایی ساخته نیست. او هرچه نقاش باشد، خواننده باشد، سخنران باشد، مرجع باشد و نصیحت کند، باز هم او نمی تواند آن ملات را ایجاد کند. این مادر است که می تواند از راه شیر و گذشت، کارهایی را که فرمودید را سامان دهد.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه خدای سبحان به شما خانم ها و همچنین جناب دکتر قالیباف و اعضای محترم شهرداری و شورای شهر توفیق بیش از گذشته عطا کند، خاطر نشان کرد: خداوند ان شاالله به همه خانم ها و شهردار محترم خیر دنیا و آخرت بدهد.

مکارم شیرازی:

اقدام شهرداری تهران در ورود به حوزه اخلاق قابل تقدیر است

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، در دیدار دیگری که بانوان مدیر شهرداری تهران داشتند، به حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی رسیدند که ایشان نیز ضمن ابراز خوشوقتی از دیدار با مدیران زن شهرداری تهران ضمن تبریک ایام ذی الحجه عنوان داشت: اقدامات بسیار خوبی در این رابطه انجام شده است که این اقدامات بسیار وسیع تر از آن است که در خبرها آمده است.
از نظر آیت الله مکارم شیرازی، اسلام برای احقاق حقوق زنان بسیار برنامه دارد. زنان همان قدر که وظیفه دارند حق نیز دارند. آزادی که در غرب برای زنان ترسیم می شود دارای خطوط قرمز نیست، اما آزادی زن از نظر اسلام دارای خطوط قرمز است. اگر بخواهیم آن چه در جاهلیت عرب درباره زنان انجام شد و الان هم در جاهلیت داعش صورت می پذیرد را در نظر بگیریم به این امر می رسیم که اسلام خدمات بسیاری انجام داده است.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: امروز آسیب های زیادی زنان و مردان را تهدید می کند، چرا که طبیعیت دنیای امروز به گونه ای شده است که رسانه های فاسد عامل انتقال مفاسد شده اند که در این زمینه شاهد انتقال مفسده از بیرون کشورهای اسلامی به داخل بوده ایم.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساخت: هرچند دنیا شبیه دهکده جهانی شده است و منافع و مفاسد زیادی در این رابطه وجود دارد، اما ما باید منافع را جذب و از مضرات جلوگیری نماییم. امروز امر به معروف و نهی از منکر وسیع تر از گذشته است و در صورتی که اراده و همت کافی وجود داشته باشد، می توانیم شاهد محیط های بدون آسیب باشیم.

نکته مهمی که از نظر آیت الله مکارم باید به آن توجه داشت این است که شهرداری تهران علاوه بر بحث های عمران و آبادانی به حوزه اخلاق نیز وارد شده است که این موضوعی بسیار مهم است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن تشکر از اقدمات صورت گرفته توسط شهرداری تهران تصریح کرد: اگر این باور در همه نهادها وجود داشته باشد که علاوه بر توجه به مسائل مالی و مادی به سایر موضوعات نیز توجه داشته باشند، به موفقیت های زیادی نائل می شویم.

وی در ادامه ضمن اشاره به غرب زدگی برخی ها که معتقدند نباید در داخل کشور اقداماتی صورت گیرد که در خارج کشور به ما ایراد بگیرند، گفت: ما کشوری هستیم با سابقه تمدنی بسیار بالا، هوشی سرشار و دین و تمدنی قوی و رادیو فردا و لندن نمی توانند خوب و بد را به ما یاد دهند، چرا که دلیلی وجود ندارد ما چشم و گوشمان به دیگران باشد، بلکه باید بر استقلال تفکر خود تاکید داشته باشیم.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه ضمن این که خواستار تسری اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری تهران به دیگر نقاط کشور شد، خبرسانی و تبلیغات در حوزه فعالیت های انجام شده را نیز یادآوری نمود.

علوی گرگانی:
 باید بستر مناسب برای حضور زنان را در جامعه مهیا کنیم
آیت الله علوی گرگانی از دیگر مرجع عالی قدر کشور نیز در دیدار بانوان مدیر در شهرداری تهران، اظهار امیدواری کرد، فعالیت های انجام گرفته بتواند به سایر حوزه ها نیز تسری یابد.
آیت الله علوی گرگانی ضمن خیرمقدم به مدیران حوزه زنان، اقدامات و فعالیت های صورت گرفته توسط شهرداری تهران را مورد تقدیر قرار داد و گفت: امیدواریم این اقدامات به بهبود فضای جامه بیانجامد.

وی در این رابطه اظهار داشت: اگر بتوانیم فرمایشات ائمه علیهم السلام را در جامعه سرلوحه کار خود قرار دهیم، جامعه ما به سمت خوشبختی سوق پیدا می کند.

به گفته علوی گرگانی، هرچند غربی ها حجاب اسلامی را نشانه تحقیر زن می پندارند اما این امر نشان از کج فهمی آن هاست چرا که اسلام به دلیل احترام به شخصیت زن است که به مقوله حجاب اهمیت داده است.

وی با اشاره به این که خداوند یکی از اسرار طبیعیت را نیروی جاذبه قرار داده است، تاکید کرد: طبیعیت زن و مرد در این است که همدیگر را تکمیل می کنند و ما باید تلاش کنیم با کنترل و مدیریت این امر، از آسیب ها مصون باقی بمانیم.

این مرجع تقلید در ادامه ضمن قدردانی از اقدام شهردار تهران در زمینه مناسبسازی فضای کاری زنان و مردان در محیط کار گفت: اگر بتوانیم دستور اولیه اسلام در مورد بانوان را اجرا کنیم بسیار خوب است، اما اکنون که جامعه به سمتی رفته است که امکان اجرای چنین موضوعی وجود ندارد، باید تلاش کرد تا بستر مناسبی برای حضور زنان در جامعه مهیا باشد تا هم نظرات اسلام در نظر گرفته شود و هم به کارهای ما آسیب وارد نشود.

وحید خراسانی:
شهرداری تهران به دنبال رفاه مردم است

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی نیز پس از استماع گزارش های مشاور شهردار تهران در امور بانوان، ضمن بررسی روایاتی چند از ائمه معصومین درباره موضوع کمک به افراد ناتوان و فقیراظهار داشت: رسیدگی به این افراد توفیق عظیمی دارد که افراد توانا نباید خود را از این نعمت دریغ دارند.

وی ضمن تاکید بر اینکه هیچ پست و مقامی در زندگی انسان نمی تواند پاینده و پابرجا باشد، اظهار امیدواری کرد: افراد تا زمانی که روزگار به کام آن ها باشد باید نسبت به فراهم آوردن وسایل خوشبختی دیگران کوشا باشند.

آیت الله وحید خراسانی در این دیدار با تشکر و قدردانی از اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری تهران بیان کرد: امیدواریم مجموعه این فعالیت ها زمینه رفاه حال مردم را فراهم آورد.



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۸:۱۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
هه افرین
آخرین اخبار