علیرضا صدری در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: مجریان نمایشگاه ایران پلاست باید تمهیدی بیندیشند که شرکت های خارجی بیشتری از کشورهای اروپایی و آسیایی بتوانند در این نمایشگاه حضور یافته و فضایی فراهم شود تا تبادل واقعی دانش و تکنولوژی صورت بگیرد.
صدری، نبود دانش فنی و تکنولوژی بهروز در صنعت پلاستیک ایران را پاشنه آشیل این صنعت معرفی کرد اظهار داشت: متاسفانه در طول سال های گذشته توجه بیشتر شرکت های پتروشیمیایی بر تولید و حاشیه سود بیشتر متمرکز بوده و توسعه صنایع پاییندستی اولویت کلیدی مدیران بخش بالا دستی نبوده است .
به گفته وی در طول یک سال است گذشته که پتروشیمی تبریز خصوصی شده است، مساله توسعه واحدهای پایین دستی در دستور کار واحد R&D (تحقیق و توسعه) شرکت قرار گرفته تا میزان خامفروشی را به حداقل شود افزود: به عقیده من هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هم واحدهای پتروشیمی وظیفه دارند در این زمینه سرمایهگذاری کنند.
صدری در پاسخ به این سوال که نمایشگاه ایران پلاست در تحکیم رابطه میان دو حوزه صنایع بالادست و پاییندست چگونه می تواند نقش ایفا، گفت: صنعتگران و تولیدکنندگان پاییندست یا تولیدکنندگان صنایع مادر مثل پتروشیمیها ، در همه جای دنیا، سعی میکنند در فرصت چند روزه نمایشگاه، خود، عملکرد و فعالیتهای خود را به مخاطبان معرفی کنند اما متاسفانه هنوز بین تولیدکنندگان پاییندست و های پتروشیمیایی، خلا بزرگی هم از جنبه های علمی و هم فنی و سرمایهای وجود دارد.
صدری اظهار داشت: کارکرد نمایشگاه ایران پلاست به معرفی صنعتگران و محصولات محدود شده است و نقش توسعه ای برای جذب سرمایه گذاران در آن وجود ندارد. متاسفانه در شرایط فعلی انتقال تکنولوژی های مناسب وجود ندارد و با وجود تحریم ها صاحبان تکنولوژیهای خوب و قدرتمند امکان مبادله با ما ندارند .
به اعتقاد مدیرعامل پتروشیمی تبریز، رشد صنایع پاییندستی متناسب با توسعه بخش صنایع بالادست نبوده است و این امر فاصله و شکاف تکنولوژیکی و فنی این دو را دچار چالش بیشتری ساخته است.
انتهای پیام/