نرخ بیکاری بهاره استان گلستان طبق گزارش مرکز آمار ایران به 13.7 درصد است که سه درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان؛معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ضمن با بیان این مطلب افزود: میانگین نرخ بیکاری بهاره در کشور طبق گزارش مرکز آمار ایران 10.7 درصد است.
 
'محمد رهبری' افزود: بر اساس این آمار، گلستان در بین 31 استان کشور رتبه نهم را از لحاظ نرخ بیکاری بهاره به خود اختصاص داده است.
 
وی مهمترین دلیل رشد نرخ بیکاری در این استان شمالی را خشکسالی دانست و افزود: اشتغال در این استان با محوریت کشاورزی است که بروز کم آبی بر این بخش تاثیرگذاشته و سبب شده تا نرخ بیکاری از میانگین کشوری بالاتر رود.
 
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون گلستان، نبود فرهنگ کارآفرینی، بروکراسی اداری، نبود نقدینگی برای ایجاد اشتغال جدید، کارکرد واحدهای صنعتی استانی با ظرفیت پایین و رکود حوزه کسب و کار را از دلایل دیگر برای بالا رفتن میانگین نرخ بیکاری در استان گلستان دانست.
 
رهبری اظهار کرد: برای کاهش نرخ بیکاری در استان که حتی می تواند بیش از گزارش مرکز آمار ایران باشد، باید ضمن ایجاد فرهنگ کارآفرینی در مردم و حتی مدیران استانی، چرخه فعالیت های کسب و کار موجود را با تزریق نقدینگی و مدیریت کارآمد به حرکت بیشتر وا داشت.
 
این کارشناس اشتغال و کارآفرینی، نبود همخوانی میان فعالیت های آموزشی دانشگاه ها با نیاز بازار کسب و کار و همچنین مدیریت سنتی حاکم بر واحدهای صنعتی فعال استانی را عامل دیگری بر روند رو به رشد بیکاری در این منطقه می داند.
 
رهبری، بخشی نگری دستگاه های دولتی، نبود فرهنگ همسان کارآفرینی در این دستگاه ها، نبود متولی و ناظر بر فعالیت های اشتغالزایی را از دیگر معضلات کارآفرینی در گلستان توصیف کرد که می تواند در آینده نرخ بیکاری را افزایش دهد.
 
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان راهکار معضل بیکاری در این استان شمالی کشور را علاوه بر ایجاد فرهنگ کارآفرینی در جامعه و مدیران دستگاه های دولتی، حفظ اشتغال موجود در واحدهای کارآفرینی با راه انداختن چرخه فعالیت کارگاه های فعال دانست.
 
استان گلستان با یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، در زمره استان های جوان کشور قرار دارد به طوری که میانگین سالمندی در این استان از میانگین کشوری پایین تر است.
 
اشتغال غالب در استان گلستان در سال های نه چندان دور پنبه بود که به دلیل کشت این محصول در سطح وسیع به منطقه طلای سفید شهرت داشت؛ اکنون نیز این استان قطب کشت گندم و دانه های روغنی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ش
برچسب ها: بیکاری ، گلستان ، آمار ، ایران ، بهاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.