پیش از این ستاره شناسان معتقد بودند این کهکشان تقریبا ساکن است و ستارگان آن حرکتی ندارند اما مشاهدات اخیر نشان از حرکت آرام ستارگان این کهکشان دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، کهکشان‌های بیضوی یکی از انواع کهکشان هاست و معمولاً از ستاره‌هایی پیر تشکیل شده و در بیشتر موارد به‌نظر می‌رسد که این کهکشان‌های عظیم و پیر چندان تمایلی به حرکت ندارند.


مارک سارزی، از دانشکده ی فیزیک هرتفورد و همکارانش با رصد کهکشان ام 87  که در مرکز یک خوشه کهکشانی قرار دارد، گونه ای چرخش را آشکار سازی کردند.

این دانشمندان با استفاده از دستگاه طیف‌سنج تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در رصدخانه‌ی جنوب اروپا نصب شده کهکشان های مرکزی خوشه‌ی کهکشانی سنبله را مورد بررسی قرار دادند و در آن حرکت مجموعه‌ای از اجرام با دامنه‌ی بسیار آهسته را مشاهده و ثبت کردند.

بنا به گفته ی دکتر سارزی، داده گیری ها نشان می دهد که ستاره‌های پیر در ام 87 تنها با سرعت 36 تا 72 هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. اگرچه به‌نظر می رسد این، سرعت بسیار زیادی باشد، اما با مقایسه این سرعت و سرعت خورشید در می یابیم که خورشید و ستارگان مشابه با سرعتی در حدود ۲۱۰ تا ۲۴۰ کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان می‌گردند که این نشان دهنده ی کم بودن سرعت ستارگان ام 87 است.

نتایج این تحقیقات محققان را در درک بهتر از سرگذشت این کهکشان و کهکشان های دیگر راهنمایی می کند.



انتهای پیام/

برچسب ها: کهکشان ، ستارگان ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.