سردار مومنی با اشاره به اینکه یکپارچگی امداد و نجات موجب بهره گیری از کمترین زمان برای نجات حادثه دیدگان می‌شود، گفت: ان‌شاءالله در یکی دو سال آینده پوشش سامانه هوشمند به ۳۰ هزار کیلومتر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، پایان سفرهای تابستانی و تمهیدات اندیشیده شده برای رفاه حال مسافران، شب گذشته (۲۵ شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سردار اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سردار اسکندر مومنی ‌ رییس پلیس راهور کشور، در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه کارنامه رانندگی ایرانی در ۶ ماهه اول سال جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به رانندگی ایرانی‌ها از۱۰۰ نمره ۷۰ را می‌دهم، زیرا رانندگی بسیار بهتر شده است.  
 
وی با اشاره به کاهش تلفات ناشی از تصادف از ۲۸۰۰۰ به ۱۸۰۰۰افزود: درصد زیادی از این کاهش مرهون رعایت و قانون پذیری مردم بوده است. 

مومنی با بیان اینکه حجم سوانح و حوادث بهبود قابل توجهی داشته است، ادامه داد: جای تشکر و قدردانی از مردم در این رابطه وجود دارد.  
 
رییس پلیس راهور کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا میزان تصادفات در شهریور ماه افزایش می‌یابد، اظهار داشت: در شهریور ماه حجم تصادفات بسیار زیاد است.  
 
وی در این حال میزان تلفات شهریور ماه را در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بیشتر دانست و افزود: اوج حوادث در این ماه با حدود ۲۲۰۰ کشته رخ داده شده که علت آن افزایش حجم سفر‌ها، طولانی بودن روزهای تابستان، افزایش زمان رانندگی، گرمای هوا و خستگی رانندگان است. 

** حجم تصادفات در شهریورماه نسبت به زمستان دو برابر است
 
مومنی با اشاره به اینکه حجم تصادفات در شهریور ماه نسبت به زمستان دو برابر است، گفت: البته این آمار هم با همکاری مسئولان و رعایت مردم قابل کاهش تا میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد است.  
 
وی با بیان اینکه در بهمن و اسفند هزار و ۱۰۰ نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست داده‌اند، افزود: برای جلوگیری و کاهش تصادفات در شهریور و نیز تعطیلات نوروزی، هزار تیم گشت و ۵ هزار نفر از بخش‌های دیگر نیروی انتظامی به راهنمایی و رانندگی اضافه می‌شوند تا در مناطق پر رفت و آمد و حادثه خیز حضوری پرشمار داشته باشیم،‌دراین ایام به مجموعه توان پلیس یک سوم اضافه شده است.  
 
** اختصاص ۳۰ فروند بالگرد در سراسر کشور برای رصد جاده‌ها
 
مومنی با بیان اینکه، اگر مردم قوانین و مقررات را رعایت کنند ایمنی بیشتر می‌شود، گفت: ۳۰ فروند بالگرد نیز در سراسر کشور برای رصد جاده‌ها و برخی اوقات تصویر برداری و ثبت تخلفات در نظر گرفته شده است که قدرت تحرک پلیس را به وی‍ژه در مناطقی که دوربین وجود ندارد، افزایش می‌دهد.  
 
رییس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه مردم نشان دادند که درچند سال گذشته بسیار خوب عمل کرده‌اند، ادامه داد: مسئولین و متولیان باید از اختیارات موجود به خوبی استفاده کنند. 

** لزوم یکپارچگی امداد و نجات درکشور

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم یکپارچگی امداد و نجات تاکید کرد و گفت: در اکثر کشورهای دنیا امداد و نجات یکپارچه هستند در حالی که در کشور ما آن‌ها تفکیک شده‌اند.  
 
وی با بیان اینکه، در دنیا در آهنگ کاهش تصادفات اول هستیم، افزود: آتش نشانی نیز در ایران زیر مجموعه شهرداری قرار دارد، از این رو در زمان لزوم برای امداد جاده‌ای زمان زیادی برای رسیدن آن‌ها نیاز است.

سردار مومنی با بیان اینکه متاسفانه در جاده‌ها آتش نشانی نداریم، خاطرنشان کرد: از مجلس خواستار ایجاد یکپارچگی هستیم.  
 
رییس پلیس راهور کشور با اشاره به تفاهم نامه‌ای که با وزارت راه داشتند، ادامه داد: طی این تفاهم نامه قرار شد تا از امکانات یکدیگر استفاده کنیم.  

**۷۰ درصد مردم قوانین را رعایت می‌کنند
 
سردار مومنی با اشاره به اینکه مردم باید به وظایف خود عمل کنند، تصریح کرد: ۷۰ درصد مردم قوانین را رعایت می‌کنند.  
 
وی با بیان اینکه همپوشانی باید به صورت ساختاری ایجاد شود، افزود: اگر مردم ۳۰ درصد باقی مانده را هم رعایت کنند، میزان تصادفات به صورت تصاعدی کاهش می‌یابد.  
 
رییس پلیس راهور کشور در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه سامانه هوشمند چیست، گفت: باید به گونه‌ای تیم‌های نجات ساماندهی شوند که یک تیم همه کارهای امداد و نجات و خاموش کردن آتش را با هم انجام دهد تا از ثانیه‌هایی که می‌تواند موجب نجات جان آسیب‌دیدگان شود، حداکثر استفاده به عمل آید.  
 
رییس پلیس راهور کشور با بیان اینکه ۱۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور زیر پوشش سامانه هوشمند قرار دارند، گفت: امیدواریم که این پوشش در یکی دوسال آینده به ۳۰ هزار کیلومتر برسد، زیرا ۷۰ درصد تردد جاده‌ای در همین جاده‌ها صورت می‌گیرد.  
 
وی افزود: سامانه هوشمند با ثبت صددرصدی تردد خودرو‌ها و تخلفات در همه ساعات شبانه روز حاکی از آن است که می‌تواند میزان تخلفات ۹ تا ۱۰ درصدی را بعد از شش ماه به ۵ درصد و سپس بعد از یک تا دو سال به ۶ دهم تا نیم درصد هم برساند.  
 
** نبود استراحتگاه از چالش‌های زمینه‌ساز برای تصادفات جاده‌ای است
 
 سردار مومنی یکی دیگر از چالش‌های زمینه ساز برای تصادفات جاده‌ای را نبود استراحت‌گاه‌های میان جاده‌ای دانست و گفت: نبود استراحت‌گاه، باعث می‌شود رانندگان زمان طولانی تری رانندگی کنند.  
 
وی با اشاره به اینکه وقتی استراحتگاه وجود ندارد میزان رانندگی راننده بیشتر می‌شود، گفت: باید تسهیلات سفر ارتقا یابد و از سوی دیگر راننده باید بداند که مسولیت سنگینی بر عهده دارد.  
 
وی استراحتگاه را حائز نقش مهمی در جاده‌های کویری و یکنواخت دانست و افزود: باید مردم دقت بیشتری در رانندگی داشته باشند.  
 
رییس پلیس راهور کشوربا بیان اینکه باید خستگی و خواب آلودگی را از بیرون کنترل کرد، اضافه کرد: باید علایم هشداردهنده را در بیرون جاده‌ها افزایش دهیم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون معاینه فنی خودرو‌ها، گفت: ما حدود یک میلیون و دویست هزار خودروی فرسوده داریم که برای دریافت معاینه فنی از یک مرکز به مرکز دیگر می‌روند از این رو به مرکزی که توانایی لازم برای نظارت بر مراکز صدور معاینه داشته باشد نیاز داریم.  
 
*** باید نظارت یک پارچه‌ای بر مراکز معاینه فنی اعمال شود
 
رییس پلیس راهور کشور به وجود برخی مشکلات در صدور معاینه فنی اشاره کرد و گفت: باید نظارت یک پارچه‌ای بر مراکز معاینه فنی اعمال شود.  
 
سردارمومنی گفت: از مردم درخواست می‌کنم به وی‍ژه در روزهای تابستان قوانین را رعایت و از شتاب و عجله در رانندگی پرهیز کنند.  
 
** همه مبالغ حاصل از جریمه‌ها به خزانه واریز می‌شود
 
وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون هزینه کرد جریمه‌های رانندگی، گفت: همه مبالغ حاصل از جریمه‌ها به خزانه واریز و از آنجا توزیع می‌شود، به این صورت که ۶۰ درصد جریمه‌های برون شهری به وزارت راه، ۶۰ درصد جریمه‌های داخل شهری به شهرداری‌ها، استانداری‌ها، و دهیاری‌ها، ۲۰ درصد به صندوق تامین خسارات بدنی، ۱۰ درصد سهم فرهنگسازی و ۱۵ درصد هم به پلیس راهنمایی و رانندگی می‌رسد.

"مجتبی خالدی" سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور، طی گفتگوی تلفنی پیرامون تصادفات جاده‌ای گفت: به طور میانگین در هر دقیقه ۲۰ ماموریت پیش بیمارستانی در کشور انجام می‌شود.  
 
** زمان رسیدن ما در جاده‌ها زیر ۱۴ دقیقه است
 
وی با اشاره به هماهنگی وزارت بهداشت در ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی متناسب با زیادی بار جاده‌ای، گفت: زمان رسیدن ما در جاده‌ها زیر ۱۴ دقیقه است و با راه اندازی امداد هوایی و اضافه شدن ۱۴ فروند بالگرد، ماموریت‌های ویژه‌ای انجام می‌شود.  
 
** نصب ۸۵ هزار کیلومتر مسیر نما در حاشیه راه‌ها
 
"جواد هدایتی" مدیر کل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای هم نیز طی گفتگوی تلفنی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای ایمن سازی جاده‌ها، از نصب ۸۵ هزار کیلومتر مسیر نما در حاشیه راه‌ها خبر داد و گفت: شناسایی نقاط حادثه خیز جاده‌ها از دیگر کارکردهای اداره کل ایمنی و ترافیک سازمان راهداریست که هر سال متناسب با بودجه، ‌بخش‌هایی از این نقاط رفع می‌شود، کاری که امسال هم ادامه دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه حجم زیادی از سفر‌ها در شهریور ماه انجام می‌شود، اضافه کرد: ممیزی ایمنی راه‌های شریانی، خط کشی سرد و گرم ۳۲ هزار کیلومتر از راه‌ها، تجهیز ۱۳۰موقعیت برای روشنایی نقطه‌ای از جمله اقدامات به عمل آمده از ابتدای سال جاری تاکنون است.  
 
مدیر کل آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه، نقش راه را نمی‌توان در تصادفات انکار کرد، افزود: خستگی و خواب آلودگی سبب تشدید تصادفات می‌شود، بنابراین باید به وضعیت قابل قبولی برسیم.

برای دیدن فیلم و تصاویر اینجا کلیک کنید.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار