ستاری كه در برنامه‌ای یك روزه به همدان سفر كرده بود در آخرين برنامه کاری خود عصر دوشنبه در کارگروه تخصصی پژوهش فناوری و تحول اداری استان همدان حاضر شده و سياست های اين معاونت در كشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوين باشگاه خبرنگاران؛ و به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اينكه پژوهشی که درآمد زايي نداشته باشد تسهیلات نمي‌گيرد گفت: صحبت تجاری‌سازی که مد نظرماست. نگرشی است که منجر به حل مشکلات شود. ما به‌ این نوع از تجاری‌سازی تسهیلات اعطا می‌کنیم و نه به پژوهش صرف.

ستاری با بیان اینکه پژوهش تجاری سازی با تزریق اعتبار بلاعوض منجر به شکست می‌شود. بنابراین باید اين امر را با تسهيلات کم‌بهره بانكي به پيش برد ادامه داد: پژوهش درآمدزا است و معاونت علمی تنها به طرح‌های پژوهشی که برای کشور سودآور باشند، اعتبار و تسهیلات به بخش خصوصی می‌تواند پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قانون گذار ايجاد صندوق نوآوری را در مکانی ميسر مي داند كه با ایجاد آن بتواند تاثیر گذار بوده و برند سازی کند افزود: چراکه منابع صندوق نوآوری نيز از تسهیلات قرض الحسنه به شمار می‌آید.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور گفت: در حقیقت پژوهش درآمدزا است نه مایه هزینه. برای مثال بخش قابل توجهی از در آمدهاي شركت‌هاي بزرگ در جهان در نتيجه تحقيقات و فروش تکنولوژی حاصل می‌شود. فکر خوب می‌تواند تولید ایده کرده و محصول را بفروشد به همین دلیل جهت گیری نظام در این بخش جدی است.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف ها در بخش صادرات نداشتن برند است، افزود: برندسازی در بخش شرکت‌های دانش بنیان از اولویتهای دولت تدبیر و امید است و در این بخش باید برند سازی را توسعه داد.
 
اساتید در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند


ستاری در نشست با اعضای هیئت علمی دانشکده‌های دانشگاه بوعلی سینا نیز اظهار کرد: در فعالیت‌های پژوهشی تنها نوشتن مقاله فایده‌ای برای جامعه ندارد، بلکه باید اساتید و پژوهشگران در راستای حل مشکلات و دغدغه‌های جامعه فعالیت کنند.

وی با اشاره به اقتصاد دانش‌بنیان گفت: مسئولان پژوهشی همواره پیگیر این قضیه بوده و باید این مسئله در کشور به بهترین نحو فرهنگ‌سازی کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: اقتصاد کشوری که بر پایه ذخایر زیرزمینی بنا شده، باید اصلاح شود. اقتصادی که بر منابع نفتی تکیه کند احتیاج به دانشگاه نخبه ندارد، به این ترتیب ساختار نظام ملی کشور ما دانش بنیان نبوده و باید اصول آن تغییر کند.

وی خواستار ورود اساتید دانشگاه به بخش شرکت‌های دانش بنیان شد و تاکید کرد: اساتید با ورود به این بخش می‌توانند در کشور ایجاد اشتغال کنند.


انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار