بهانه‌گیری در کودک با تغییر رفتار والدین در برابر رفتار بهانه‌گیرانه وی بهبود می‌یابد.

امیر هوشنگ مهریار روانشناس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بهانه‌گیری کودکان مفهومی علمی یا فنی ندارد که بتوان به صورت علمی آن را تعریف کرد. این رفتار در کودکان هنگامی رخ می‌دهد که پدر، مادر یا معلم به نیازهای کودک پاسخ نمی‌دهد و او رفتاری از خود نشان می‌دهد که آن را بهانه‌گیری می‌نامیم.

وی افزود: بهانه‌گیری در کودکان با رفتار پدر و مادر تقویت می‌شود هنگامی که پدر و مادر در برابر رفتار کودک زود تسلیم می‌شود کودک می‌آموزد که با ناراحت کردن پدر و مادر به خواسته خود می‌رسد.

این روانشناس ادامه داد: بهانه‌گیری در کودک با تغییر رفتار والدین در برابر رفتار بهانه‌گیرانه وی بهبود می‌یابد. اگر کودک علاوه بر رفتار بهانه‌گیرانه مشکلات رفتاری دیگری داشته باشد که برای رفع آنها باید به روانشناس مراجعه نمایند.

مهریار به اشاره به اینکه بهانه‌گیری کودک به منظور رسیدن به خواسته‌هایش اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: هنگامیکه کودک شروع به بهانه‌گیری می‌کند والدین خواسته‌های طبیعی و قابل دسترسی وی را برآورده سازند در صورتیکه احساس می‌کنند خواسته‌های کودک غیر طبیعی است در برابر خواسته وی تسلیم نشوند و حدودی را برای کودک مشخص کنند تا کودک بیاموزد با دعوا و سرو صدا به خواسته‌هایش نمی‌رسد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار