شهردار تهران گفت: اگر دولت اعتبارات خطوط مترو پرند و فرودگاه امام خمینی(ره) را تامین کند به مردم این وعده را می دهیم که ظرف 5 ماه این خطوط را تکمیل کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  قالیباف شهردار تهران در حاشیه مراسم بهره برداری از 88واگن جدید ناوگان حمل ونقل ریلی پایتخت طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره میزان تحقق کمک های دولتی برای توسعه مترو تهران با تاکید بر اینکه تاکنون کمک های دولتی محقق نشده است، گفت: یکی از توافقات دولت و شهرداری تهران که ما نیز منتظر اجرایی شدن آن هستیم همان بخشی است که در بودجه سال 93 پیش بینی شده است. این توافق بدین گونه است که بتوانند از محل کاهش مصرف سوخت در کلان شهرها برای حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: این توافق با وزیر نفت انجام شده و دولت نیز اساس این کار را قبول دارد. همچنین در 2 روز گذشته سومین جلسه خود را بار مهندس زنگنه برای هماهنگی های بیشتر برای اجرای این توافق برگزار کردیم. توافق هایی انجام شد تا وزارت نفت ال سی مورد نیاز برای خرید تجهیزات با اولویت واگن را باز کند. ما نیز از محل اعتبارات تعیین شده از سوی شورای شهر اقدمات موبوط به ساخت و ساز ریلی و توسعه ایستگاه های مترو را انجام دهیم.

شهردار تهران افزود: در صورت اجرایی شدن این توافق مردم تهران می توانند امیدوار باشند که سالی 30 کیلومتر توسعه مترو محقق شود و به سرعت طول خطوط مترو افزایش یابد. همچنین با توجه وجود 1200واگن مترو در شهر تهران در صورتی که 1200 واگن مترو دیگر– غیر از ظرفیت توسعه ای- به ناوگان مترو اضافه شود، ما می توانیم ظریفت جابجایی 3.5 میلیون مسافر در روز را به 7 میلیون مسافر در روز افزایش دهیم.

محمدباقر قالیباف افزود: برای صورت پذیرفتن این اقدام دولت به ما قول مساعد را داده است. در سفری که من به کشور چین داشتم نیز هماهنگی های لازم برای این کار را انجام دادیم، به طوری که نقدینگی اولیه برای گشایش ال سی از سوی شهرداری تهران تامین شده است و بدین ترتیب همه چیز منتظر یک تصمیم طلایی دولت است تا این اتفاق بیافتد.

شهردار پایتخت درباره 88 واگن جدید مترو تهران هم گفت: کارخانه واگن سازی تهران ازجمله کارخانه های واگن سازی بزرگ به شمار می رود که نمونه آن در کشور وجود ندارد. این کارخانه به صورت مشترک بین ایران و چین با سهام 51 و 49 درصد فعال است.
وی افزود: بخشی از واگن ها در کارخانه واگن سازی تهران ساخته می شود. به نحوی که هم اکنون بدنه واگن ها به طور کامل در این کارخانه ساخته می شود. البته به این سمت حرکت می کنیم که بتوانیم صد در صد تولید واگن ها را بومی کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان تکمیل مترو شهرهای اقماری تهران گفت: در گذشته تصمیم گرفته شد تا کار مترو شهرهای اقماری تهران از سوی دولت انجام شود، اما بعد از 5 سال مجددا به این نتیجه رسیدند که این تصمیم غلط است و در سال های آخر دولت قبل مجددا این تصمیم عوض شد تا شهرداری تهران کار ساخت مترو شهرهای اطراف را انجام دهد. البته هنوز این تردید وجود دارد که مترو حومه تهران باید از سوی شهرداری تهران ساخته شود و یا اینکه دولت متولی ساخت آن است.

شهردار تهران افزود: بودجه ساخت مترو اطراف تهران باید صد در صد از سوی دولت تامین شود اما براساس تجربه امکان ندارد که مترو کرج از سوی شهرداری این شهر اداره شود ، چراکه خط مترو کرج به تهران متصل می شود. همچنین این کار باید درباره مترو فرودگاه امام خمینی(ره) و پرند نیز انجام شود و دولت اعتباراتی را برای آن در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: اگر دولت اعتبارات خطوط مترو پرند و فرودگاه امام خمینی(ره) را تامین کند به مردم این وعده را می دهیم که ظرف 5 ماه این خطوط را تکمیل کنیم. پروژه بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد و این این رقم غیر از هزینه ای است که دولت باید برای خرید واگن های این خطوط پرداخت کند چراکه باید واگن های مخصوص خریداری شود.

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قطع 150 اصله درخت در منطقه 5 شهرداری تهران تصریح کرد: مالکیت زمین این محدوده برای فرد دیگری بوده است. این فرد حکم قطع درخت را نیز داشته است. البته به نظر می رسد برای اجرای حکم مقداری عجولانه و در یک شرایط ناباورانه عمل کرده و درختان را قطع کرده است. عزیزان ما در شورای شهر و شهرداری تهران حساسیت لازم را دراین خصوص نشان داده و امیدواریم این موارد دیگر تکرار نشود.

وی ادامه داد: اگر زمین متعلق به فرد دیگری بود و باید زمین به او تحویل داده می شد، این کار را با طمانینه بیشتری می شد انجام داد و حتی رضایت او برای دریافت زمین در نقطه دیگری را جلب کرد تا شاهد قطع درختان نباشیم. البته ذکر این نکته ضروری است که این درختان از نوع برگ سوزنی بودند که شهرداری آنها را کاشته بود و نباید تصور کرد که درختان قطع شده از نوع درختان پهن برگ بوده اند، اما با این وجود امیدواریم این اتفاقات تکرار نشود.
قالیباف در تشریح اقدامات شهرداری تهران در آستانه بازگشایی مدارس به افزایش 400 هزار نفری ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در سال جاری اقدامات ویژه ای برای دانش آموزان مدارس استثنایی صورت گرفته است و سرویس دهی ویژه مدارس استثنایی از سوی شهرداری انجام می شود.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل ابلاغی برای خانواده معظم شهدا، سالمندان، افراد تحت پوشش کمیته امداد، دانشجویان و دانش آموزان تخفیف 50 درصدی برای استفاده حمل و نقل عمومی پیش بینی شده و این از اقدامات ویژه ای است که در حوزه حمل و نقل انجام داده ایم. البته در حوزه خدمات شهری نیز در زمینه محیط سازی و رنگ آمیزی مدارس اقدامات گسترده ای صورت گرفته است. باید توجه داشت که این اقدامات در حوزه وظایف ذاتی شهرداری تهران نیست اما هر ساله شورای شهر ردیفی را برای این کار در نظر می گیرد تا دانش آموزان با فضای شادی در مدارس خود روبرو شوند.

شهردار تهران درباره پایدار سازی و تامین ایمنی پروژه ایران زمین نیز گفت: در این زمینه هیچ دغدغه ای وجود ندارد. قطعا تا قبل از زمستان هیچگونه خطری وجود نخواهد داشت و شهرداری نیز اقدامات لازم را در این زمینه انجام می دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: مترو ، ترافیک ، اتوبوس ، واگن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۶ دی ۱۳۹۴
سلام درمورد آلودگی هوای تهران نظری داشتم والا اگراین پروژه مترو تهران و شهرجدید پرند به اتمام برسه هزاران خودرو شخصی به تهران سرازیر نمیشه هم تا حدودی مشکل ترافیک حل میشه هم آلودگی هوای تهران مسئولین بدون حل کردن مشکل همش بطور مسکن از مردم کمک طلب میکنن هرکسی اینو میدونه خطوط مترو شهرهای اطراف تهران راه اندازی بشه چقدر مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل خواهد شد امثال ما بدون ماشین چگونه از پرند به میدان ونک که محل کارمون هست رفت آمد کنیم مگه چقدرحقوق میگیریم که بدیم کرایه ماشین ما اهالی شهرپرند ازشما تقاضا داریم این مورد مترو شهرهارا پیگیری کنید وگرنه هرچی درست کردن خراب میشه و به فراموشی سپرده میشه با تشکر