محسن سلیمانی گفت: 13 هزار کشاورز در حوضه دریاچه ارومیه در طرح توسعه کشاورزی پایدار مشارکت دارند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران، محسن سلیمانی مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران گفت: هم اکنون 13 کشاورز در اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه مشارکت داشته و زمینهای زراعی خود را در اختیار مجریان طرح ها گذاشته اند.
 
وی افزود: هم اکنون بستر خوبی برای افزایش همکاری های بین مسوولان و مردم و به ویژه مشارکت جوامع محلی فراهم شده است.
 
مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران اظهار کرد: یک میلیون دلار کمکی که از سوی ژاپن و undp در زمینه احیای دریاچه ارومیه شده می تواند به عنوان یک انرژی دهنده به مردم و مسوولان در کنار اعتبارات بسیاری که دولت در این زمینه تصویب کرده باشد.
 
سلیمانی گفت: یکی از علل مهم خشک شدن و کاهش آب دریاچه ارومیه در گذر زمان عدم حضور موثر و مشارکت مردم محلی در تصمیم سازی، تصمیم گیری و بهره برداری ها بوده است.
 
وی گفت: توسعه ناپایدار هم مساله‌ای مضر برای دریاچه ارومیه بود که زنگ خطر آن توسط کارشناسان داخلی و خارجی در 15 سال قبل نواخته شد.
 
سلیمانی اضافه کرد: ناهماهنگی‌های بین بخشی هم در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز از مسایلی بود که بی تاثیر در مشکل کنونی دریاچه نبوده است.
 
'مایکل موزر' مشاور ارشد بین المللی طرح حفاظت از تالابهای ایران نیز در این بازدید گفت: اعطای بسته های تشویقی و اینکه تجارب خود را در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا به شیوه ای مناسب تر کشاورزی خود را مدیریت کنند، بسیار اثرگذارتر از اعطای پول به آنان است.
 
وی گفت: ما کاملا به میزان حساسیت موضوع دریاچه ارومیه آگاهیم و بر بکارگیری و تعمیم نتایج تجربیات حاصل از احیای سیران گلی تاکید می کنیم.
 
موزر اظهار کرد: پایداری پروژه‌ها نیز در این زمینه نباید نادیده انگاشته شود.
 
وی با تاکید بر سه اولویت در این زمینه گفت: پاداری پروژه، تکرارپذیری پروژه، پایش نظارت و ارزیابی از جمله مسایلی است که هرگز نباید فراموش کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار