پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر اخیرا مشعل‌ جریان چرخشی را عرضه کردند که با حذف قطعات چرخاننده جریان علاوه بر کاهش هزینه‌های طراحی، تعمیر و نگهداری موجب کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده های احتراقی مانند ناکس و افزایش راندمان فرآیند احتراق می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ علیرضا جوارشکیان- مجری طرح استفاده از مشعل‌های جریان چرخشی در احتراق و کاهش مصرف سوخت را از هداف اجرای این طرح ذکر کرد و گفت: استفاده از این فناوری موجب کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و افزایش راندمان در فرآیند احتراق خواهد شد. 

وی با بیان اینکه استفاده از این فناوری به صورت تئوری و طرح‌های صنعتی در دنیا تا حدودی پیشرفت کرده است، اظهار داشت: از این فناوری در کشور تاکنون به صورت صنعتی کاربردی نشده است که با اجرای مطالعاتی در این زمینه موفق به طراحی و ساخت نمونه تحقیقاتی مشعل‌های جریان چرخشی در فاز پایلوت صنعتی شدیم. 

جوارشکیان با اشاره به اهمیت این فناوری یادآور شد: این طراحی باعث افزایش پایداری شعله می‌شود که این افزایش در پایداری کمک می‌کند تا شعله در دبی‌های باﻻ‌تر خاموش شود. 

وی از دیگر دستاوردهای این طراحی را کوتاه شدن طول شعله دانست و یادآور شد: این امر بـاعـث می‌شود تا در طراحی کوره و یا محفظه احتراق، فضای کمتری مورد نیاز باشد. از دیگر سـو، مـی‌تـوان احتراق در این مشعل را یک دست‌تر از سایر مشعل‌های در نظر گرفت، به این معنی که به دلـیـل وجـود چرخش در داخل جریان، اختلاف درجه حرارت کمتری وجود دارد. این مزیت باعث می‌شود تا انـتـقـال حرارت به صورت یکنواخت صورت گیرد. 

جوارشکیان مزیت عمده این طرح را سادگی ساخت و دارا بودن قابلیت تغییر عدد چرخش به صورت پیوسته از صفر تا مقدار بیشینه ذکر کرد و ادامه داد: این مزیت به کاربر امکان می‌دهد تا بـدون نیاز به تغییر خاص در عملکرد مشعل، تغییرات مورد نیاز را اعمال کند. مزیت دیگر این طراحی، عدم نیاز به ساخت پره‌های متفاوت برای دستیابی به گستره عظیمی از اعداد چرخش است. این امـر بـاعـث می‌شود تا از افت‌های مکانیکی و تعمیرات دوره‌ای نیز تا حد زیادی جلوگیری کرد. 

مجری طرح با تاکید بر اینکه این فناوری کاربر را قادر می‌سازد تا بر اساس ظرفیت موتورخانه‌ها تعیین کند که چه میزان سوخت با چه میزان ترکیب آن با هوا استفاده شود، خاطر نشان کرد: مزیت دستاوردهای این طرح نسبت به سایر طرح‌های اجرایی شده در این زمینه قابلیت عملیات این مشعل‌ در بازه گسترده‌ای از کاملا غیر پیش آمیخته تا کاملا پیش آمیخته است. 

وی در ان باره توضیح داد: از عمده‌ترین نوآوری‌های این طرح می‌توان به حذف پره‌های چرخاننده اشاره نمود. به این صورت که با استفاده از تکنیک‌های مدرن آیرودینامیکی، روشی کارامد‌تر ارائه شده تا علاوه بر اینکه کیفیت فرایند احتراق را افزایش می‌دهد، هزینه‌های تعمیر و نگهداری قطعات مانند پره‌های چرخاننده را از بین می‌برد. حذف قطعات از این جهت برای مشعل مزیت تلقی می‌شود که مشعل‌ها دارای قطعاتی هستند که با افزایش دما تا بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد دچار خستگی و تنش دمایی می‌شوند که در ‌‌نهایت این قطعات دچار شکست خواهند شد که در این پروژه تحقیقاتی با آئرودینامیکی کردن این مشعل‌ها اقدام به حذف قطعات شد. 

جوارشکیان اعلام کرد از دیگر موارد برجسته این طرح، پوشش دادن بازه گسترده‌ای از حالت‌های احتراقی است. به این ترتیب که با استفاده از یک سیستم کنترلی می‌توان فرایند احتراق را از حالت کامﻼً پیش مخلوط تا حالت کامﻼً غیر پیش آمیخته کنترل نمود. این مزیت باعث می‌شود تا متناسب با نوع کاربرد، فصل، نوع سوخت و سایر پارامتر‌ها، حالت احتراقی انتخاب شده و در نتیجه باﻻ‌ترین راندمان احتراقی تأمین گردد. 

وی ادامه داد: این فناوری در هر جایی که از مشعل و سوخت استفاده می‌شود قابل کاربرد است که از آن جمله می‌توان به موتورخانه‌ها و کارخانجات دارای مشعل چون صنایع فولاد سازی، خودرو سازی، نیروگاه‌ها، توربین‌های گازی و ذوب فلزات، کوره‌های سیمان و آبگرمکن‌های خانگی، اشاره کرد. 

به گفته این محقق این پروژه تحقیقاتی با راهنمایی دکتر تابع جماعت اجرایی شده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار