نزدیک به 2 دهه یا بیست سال است که کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اشتغال دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:زعفران با سابقه ای طولانی در کشاورزی ایران زمین، محصولی است که سال ها به عنوان چاشنی در سفره های ایرانی حضور دارد و کشف خواص دارویی و ضد سرطان این محصول، باعث استقبال بیشتر مصرف کنندگان آن شده است.

زعفران با پیازی در ریشه دارای غلاف قهوه ای رنگی همراه با ساقه و شش گلبرگ بنفش و 3 رشته كلاله قرمز رنگ است و از کلاله نارنجی رنگ گل آن استفاده می شود.

یافته های محققان نشان می دهد که متابولیت های اصلی زعفران، رشد و تکثیر سلول های توموری را مهار می کنند ولی بر رشد سلول های نرمال تاثیری ندارند.

نزدیک به 2 دهه یا بیست سال است که کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اشتغال دارند.

مدیر امور باغبانی اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کشت پائیزه زعفران در این استان آغاز شده، گفت: هم اکنون 53 هکتار از اراضی این استان زیر کشت زعفران است.

سید طاهر نوربخش افزود: برنامه ریزی های لازم انجام شده است تا این میزان تا پایان سال 94 به 100 هکتار برسد.

وی گفت: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی و ارتفاع بسیار از سطح دریا، شرایط مساعدی برای تولید زعفران با کیفیت بالای مواد موثر در آن دارد.

نوربخش با بیان اینکه کشت زعفران در استان در دو نوبت بهاره و پاییزه انجام می شود گفت: با توجه به نیاز کم زعفران به آب و ارزش افزوده بالای آن، تولید این محصول، بسیار مقرون به صرفه است و تنها آفت مهم این محصول موش صحرائیست که پیاز زعفران را می خورد.

به گفته نوربخش؛ توسعه هر چه بیشتر کشت این محصول در استان چهارمحال و بختیاری، نیازمند همکاری بیشتر دستگاه های استانی نظیر صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی و آبخیزداری و بانک های عامل است.

وی بیشترین سطح زیر کشت زعفران استان چهارمحال و بختیاری را در شهرستان بن اعلام کرد و گفت: زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری در استان های مختلف کشور به مصرف می رسد.

انتهاي پيام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.