مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، از افزایش 2 برابری سطح زیر کشت زعفران در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ذبیح اله غریب گفت: امسال 100 هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اختصاص یافت که نسبت به سال گذشته دو برابر می باشد.

وی با اشاره به متوسط عملکرد و برداشت 4 کیلوگرم زعفران در هر هکتار پیش بینی کرد: محصول امسال زعفران این استان به 400 کیلوگرم برسد.

غریب با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به فصل برداشت، قیمت هر کیلوگرم زعفران در بازار داخلی بین 55 تا 70 میلیون ریال متغیر است افزود: زعفران کاران این استان امسال حدود 25 میلیارد ریال درآمد خواهند داشت.

وی با توجه به نیاز کم زعفران به آب و ارزش افزوده بالای آن، تولید این محصول را بسیار مقرون به صرفه دانست و یادآور شد: تنها آفت مهم این محصول موش صحرائی است که پیاز زعفران را می خورد.

غریب، با اشاره به شرایط مناسب اقلیمی و ارتفاع اراضی چهارمحال و بختیاری برای کشت زعفران گفت: محصول زعفران این استان از نظر کیفی در سطح بالایی بوده و دارای مشتریان ویژه ای در داخل و خارج از کشور است.

مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، بیشترین سطح زیر کشت زعفران این استان را در شهرستان بن اعلام کرد و گفت: محصول زعفران چهارمحال و بختیاری در نقاط مختلف کشور به مصرف می رسد.

زعفران با سابقه ای طولانی در کشاورزی ایران زمین، محصولی است که سال ها به عنوان چاشنی در سفره های ایرانی حضور دارد و کشف خواص دارویی و ضد سرطان این محصول، باعث استقبال بیشتر از آن شده است.

گیاه زعفران با پیازی در ریشه، دارای غلاف قهوه ای رنگی همراه با ساقه و 6 گلبرگ بنفش و 3 رشته كلاله قرمز رنگ است که از کلاله نارنجی رنگ گل آن استفاده می شود.

یافته های محققان نشان می دهد که متابولیت های اصلی زعفران، رشد و تکثیر سلول های توموری را مهار می کنند ولی بر رشد سلول های نرمال تاثیری ندارند.

نزدیک به 2 دهه یا 20 سال است که کشاورزان استان چهارمحال و بختیاری به کشت زعفران اشتغال دارند.

یکی از ارقام معروف زعفران «زعفران زاگرس» است که چهارمحال و بختیاری به عنوان رویشگاه اولیه این زعفران وحشی محسوب می شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.