مهدی دوایی، روانشناس و عضو پژوهشکده علوم شناختی در گفتگو با
خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: والدین تمایل زیادی به شروع زود هنگام آموزش الفبا و کلمات به کودک دارند و تصور میکنند کودک باهوش تر و خلاق تر میشود که این تصور کاملا اشتباه است.
وی گفت: نباید والدین عجله برای آموزش زودهنگام کودک داشته باشند اگر هنگام بازی و یا کتاب خواندن برای کودک، یادگیری بصورت غیر رسمی حاصل شود، اشکال ندارد ولی در آموزش رسمی کودکان 3 تا 4 ساله، عمق ایجاد نمیشود و یادگیری سطحی است و این نوع آموزش به آموزش طولی معروف است که فاقد عمق است.
دکتر دوایی اشاره کرد: در کودکان 3 تا 4، بار نورونی مغز و مغز آن محدود است و آموزش زودتر از موعد موجب کاهش فهم و قدرت درک مسئله در وی میشود، همچنین این احتمال وجود دارد که والدین بطور صحیح و درست آموزش ندهند.
این متخصص روانشناسی افزود: بروز تداخل در آموزشهای دیگر کودک، ایجاد افسردگی در کودک برای یادگیری و در رقابت با دیگران دچار شکست شدن از دیگر مضرات آموزش زود هنگام به کودک است.
انتهای پیام/