توفیقی گفت: در سیاست های ابلاغی حلقه های زنجیره تجاری سازی به هم پیوند می خورند.

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ دکتر جعفر توفیقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی است، بیان کرد: همانطور که در سیاست های مرتبط با اقتصاد مقاومتی مشاهده شد تأکید خاصی بر توسعه تکنولوژی وجود دارد و در واقع نوآوری کمک می کند تا سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه توسعه تکنولوژی و تجاری سازی آن عملیاتی شود.

دکتر توفیقی توضیح داد: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بر حمایت از تأسیس و توسعه شهرک ها و پارک‌های علم و فناوری تأکید شده است. شهرک ها و پارک های علم و فناوری مهمترین بستر برای شکل‌گیری و استقرار شرکت های دانش بنیان است که بنا است موتور محرک توسعه اقتصاد دانش بنیان باشند، همین موضوع جزو محورهای سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز هست.

درصدد رفع موانع اجرایی شدن قوانین مرتبط با حوزه علم و فناوری هستیم
وی افزود: در همین راستا حمایت از شهرک ها و پارک های علم و فناوری و به خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه وظایف ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طبقه بندی می شود. در واقع ستاد های معاونت علمی ریاست جمهوری و به تبع آن ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ می توانند نقش بسیار مهمی در این راستا ایفا کنند، به خصوص در حوزه توسعه تکنولوژی و توسعه فناوری که به عنوان محور اصلی فعالیت ها مورد تأکید است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی در خصوص اولویت بندی سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: مأموریت ستاد ما حمایت از توسعه تکنولوژی و تجاری سازی آن است و این توجه شامل حمایت از شرکت های داخلی ، توجه به مشکلات آنها و رفع موانع پیش رویشان خواهد بود.

دکتر توفیقی اظهار کرد: در سیاست های کلی حوزه علم و فناوری بندی برای حمایت از مالکیت فکری و معنوی و تکمیل زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات مربوط به حوزه علم و فناوری آمده است که به دنبال آن قوانین و مقررات مربوط به حمایت از توسعه تکنولوژی را بررسی کرده ایم و در صدد رفع موانع اجرایی شدن آن تلاش می کنیم.

تحکیم و تعمیق رابطه صنعت و دانشگاه
وی افزود: در بند هایی از سیاست های ابلاغی بر تحکیم و تعمیق رابطه صنعت و دانشگاه و تقویت همکاری های مستمر راهبردی بین آنها تأکید شده است که رسیدگی به این موضوع نیز در حوزه کاری ستاد قرار خواهد گرفت که در این راستا از دستاوردهای دانشگاه استفاده خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی اضافه کرد: مبحث مهم دیگر شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان است که تصور می کنم در سالهای گذشته در رابطه با این موضوع اقدامات مثبتی انجام شده است اما مشکل اصلی این است که نتوانسته ایم برای آنها بازار کار مهیا کنیم و شاید یکی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان این است که ما نمی توانیم نخبگان را جذب بازار کار کنیم.

نخبگان بعد از شناسایی و تربیت وارد بازار کار نمی شوند
دکتر توفیقی با اشاره به وضعیت نخبگان در عرصه بازار کار توضیح داد: نخبگان را خوب شناسایی و تربیت می کنیم، اما درست آنجایی که از آنها استفاده شود و نخبگان جذب بازار کار شوند خلاء وجود دارد و همین موضوع دلیل مهاجرت نخبگان است. در این راستا توسعه شرکت های دانش بنیان بهترین محمل جذب نخبگان است یعنی نباید نخبگان را در سیستم های اداری جذب کنیم و باید آنها را به محیط های کسب و کار ببریم و از استعداد و توانایی آنها برای رونق اقتصادی، ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با نگاهی کلی به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به این نتیجه می رسیم که در این سیاست ها هم به توسعه علوم بنیادی توجه شده و هم به توسعه تکنولوژی و تجاری سازی یعنی سعی شده که تمام سیاست های مرتبط با تولید علم و تجاری سازی آن پوشش داده شود. همچنین به توسعه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی توجه ویژه ای شده است. 

علاوه بر آن نگاهی به علوم بنیادی و پایه در کنار علوم کاربردی وجود دارد. در واقع تمام زنجیره ایده تا ثروت یا زنجیره مربوط به تجاری سازی علم پوشش داده شده است، یعنی تولید علم، بهره برداری، اشاعه و تجاری سازی.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی در پایان گفت: ستاد ما یک ستاد توسعه فناوری و نوآوری است که بیشتر به حلقه آخر زنجیره مذکور توجه دارد یعنی تبدیل ایده به محصول که از وظایف اصلی ما محسوب می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار