یک روانشناس کودک گفت: توقعات پیش از حد والدین و تامین نیازی که کودک آن را با پرخاشگری طلب کرده از عمده ترین دلایل لجبازی کودکان است.

مهدیه رضایی روان شناس در گفتگو باخبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، افزود: یکی از عمده ترین دلایلی که باعث لجبازی کودکان می شود استانداردها و توقعات بیش از حد والدین از آنان است.
 
وی با اشاره به نقش محبت بی قید و شرط والدین اظهار داشت: ایجاد رابطه تماسی و لمسی والدین به خصوص مادر سبب می شود که کودک از نقش دفاعی خود فاصله گیرد و نرم تر شود، مادرانی که صرفا خود را مسئول برقراری نظم در امور  خانه می دانند از ایفای این مسئولین باز می مانند و طبیعتا رفتار کودک میز متناسب با آن تغییر می کند.
 
این کارشناس تصریح کرد: در صورتی که نیاز کودک به بازی، تحرک و حتی ریخت و پاش معقول توسط والدین نادیده گرفته شود و از او توقع رفتاری همچون بزرگسالان برود کودک برای ابراز این عدم رضایت دست به رفتارهای پرخاش جویانه می زند.
 
رضایی افزود: مهیا کردن وسیله که کودک آن را با پرخاشگری طلب کرده از دیگر عواملی است که شدیدا  در تثبیت رفتار لجباز گرایانه کودکان موثر است .
 
این کارشناس تاکید کرد: در چنین مواردی کودک به صورت ناخودآگاه یاد می گیرد که با فریاد و  لجبازی می تواند نیازهایش را برطرف کند و کنترل گر می شود.
 
وی به نقش تشویق و تنبیه نیز اشاره کرد و گفت: تشویق و تنبیه باید به گونه ای صورت گیرد که همواره ذوق و شوق انجام کار به خاطر پاداش و ترس از محروم شدن در بازی مورد علاقه اش وجود داشته باشد  تا کودک متوجه شود دقیقا مطابق رفتارش با او برخورد می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: والدین باید تلاش کنند حدالامکان تربیت کلامی را رها کرده و از راهکارهای عملی برای تربیت کودکانشان گیرد بطور مثال بهتر است به جای اینکه کودک را مجبور به خوابیدن کنند چراغ را خاموش کرده و برای او قصه بخوانند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کودکان ، والدین ، لجباز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار