پژوهش‌های قبلی حاکی از آن است که زردچوبه ممکن است خاصیت‌های ضد سرطانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، براساس یافته‌های پژوهشی که نتایج آن در مجله پژوهش‌های سلول پایه منتشر شده است زردچوبه ممکن است قابلیت مغز را برای ترمیم خود بیشتر کند.

این پژوهش که توسط محققان آلمانی انجام شده، نشان می‌دهد که یکی از عناصر موجود در زردچوبه ممکن است به رشد آن بخشی از سلولهای عصبی کمک کند که حدس زده می‌شود بخشی از ساز و کار ترمیم مغز را برعهده دارند.

پژوهشگران می‌گویند این تحقیقات که روی موش‌ها انجام شده می‌تواند راه را برای تولید داروهای جدیدی برای درمان سکته مغزی و آلزایمر هموار کند.



پژوهشگران مرکز تحقیقات عصب‌شناسی در یولیش آلمان در این پژوهش تاثیر «آروماتیک‌تورمرون»، را که در زردچوبه یافت می‌شود بررسی کرده‌اند.

پس از تزریق این ماده به موش‌ها از مغز آن‌ها عکسبرداری شد. نتایج عکس برداری نشان داد که بخش‌هایی از سلول‌های مغز که در رشد سلول‌های عصبی دخالت دارند تحت تاثیر آروماتیک تورمرون فعال‌تر شده‌اند.

پژوهشگران می‌گویند این ماده موجود در زردچوبه ممکن است به تکثیر سلولهای مغز کمک کند. در بخشی از این تحقیقات پژوهشگران مقداری از سلول‌های بنیادی موش‌ها را در محلول‌هایی حاوی آروماتیک‌تورمرون با غلظت‌های مختلف خواباندند.

سلول‌های بنیادی عصبی این قابلیت را دارند که به انواع و اقسام سلولهای مغزی تبدیل شوند و پژوهشگران معتقدند که این سلول‌ها در ترمیم آسیب یا بهبود بیماری‌ می‌توانند نقش داشته باشند.
دکتر مارلیا آدله روئگر یکی از اعضای این گروه پژوهشی گفت: ظاهرا در جانوران توسعه یافته تری مثل انسان قابلیت این ماده در حد ترمیم قسمت‌های آسیب دیده مغز نیست. ولی به نظر می‌رسد که در ماهی‌ها و جانوران کوچک‌تر به خوبی عمل می‌کند.

این پژوهش نشان داد که هر چه غلظت آروماتیک‌تورمرون بیشتر باشد رشد سلولهای بنیادی عصبی هم افزایش می‌یابد. در عین حال مشخص شد که سلولهای آغشته به این ماده موجود در زردچوبه، با سرعت به گروههای متخصص از سلول‌های مغزی تبدیل می‌شوند.

دکتر لاورا فیپس از موسسه خیریه تحقیقات آلزایمر بریتانیا می‌گوید: هنوز مشخص نشده که آیا دستاوردهای این پژوهش در مورد انسان نیز صادق است و آیا سلولهایی که به این شکل تولید و فعال می‌شوند می‌توانند به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کنند یا نه.

دکتر فیپس می‌افزاید: برای تشخیص تاثیرات این ماده روی مغز افرادی که به بیماریهای پیچیده‌ای مثل آلزایمر مبتلا هستند باید تحقیقات مفصل تری انجام شود و تا آن زمان مردم نباید به مصرف پورد کاری، زردچوبه و یا ادویه‌های دیگر هجوم بیاورند.



آروماتیک‌تورمرون یکی از دو عنصر اصلی موجود در زردچوبه است که ممکن است روی بدن انسان تاثیر داشته باشد.

پژوهش‌هایی که قبلا صورت گرفته حاکی از آن است که عنصر دیگری در زردچوبه به نام کورکومین ممکن است به کاهش تورم در بدن کمک کرده و خاصیت‌های ضد سرطانی هم داشته باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.