معاون استاندار و فرماندار کاشان گفت: 20 درصد از آثار ناملموس ثبت شده ایران در فهرست میراث معنوی جهانی از شهرستان کاشان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان از کاشان ابوالفضل صدرائیه در همایش حماسه اردهال در خانه تاریخی طباطبایی‎های کاشان گفت: برگزاری این همایش در راستای تبیین آیین قالیشویان با توجه به توسعه تعریف میراث فرهنگی در حوزه آیین ها، مراسم و جشن ها اقدام موثری در برند سازی هویت تاریخی این شهر است.

وی، با تاکید بر اینکه تعریف میراث فرهنگی در سطح دنیا محدود به ابنیه، سازه ها و اشیای تاریخی نیست افزود: آیین ها، مراسم و جشن ها در مباحث اعتقادی با عنوان میراث معنوی توسعه تعریف میراث فرهنگی برای ترویج فرهنگ ملل است.

به گفته وی، برگزاری آییین قالیشویان با قدمت بیش از 1300 سال که سینه به سینه از اجداد و نیاکان ما به نسل امروز منتقل شده است یکی از عوامل ثبت جهانی آن در میراث معنوی است.

این مسوول،با تاکید بر اینکه آیین قالیشویان، سند هویت تاریخی مذهبی کاشانی ها است افزود: این سند تاریخی گواه محکمی بر معرفی کاشان به عنوان سرای مومنین است.

صدرائیه، ضمن اشاره به خلا فرهنگی موجود در دنیا و جستجوی شهرها بدنبال هویت افزود: کاشان به پشتوانه همین سنت های اعتقادی شیعی شهر نهج البلاغه و حافظان قرآن به عنوان نخستین شهر قرآنی در سطح جهان است.

وی، فعالیت کانون ها و موسسات قرآنی کاشان را زبانزد همگان در سطح ملی دانست و گفت: برپایی نمایشگاه عکس نیز در معرفی آیین های سنتی مذهبی در آستانه مراسم قالیشویان در خانه تاریخی طباطبایی ها گام مهمی در شناسایی هویت تاریخی مذهبی این شهر است.

به گفته معاون استاندار و فرماندار کاشان، برگزاری اجلاس و جشنواره بین الملل میراث فرهنگی ناملموس با حضور 50 کشور دنیا در استان اصفهان همزمان با سال اقتصاد و فرهنگ اقدام موثری در حوزه فرهنگی است.

صدرائیه در ادامه، با اشاره به اینکه 2 اثر ناملموس از 10 اثر ثبت شده کشور در میراث معنوی یونسکو از کاشان است اذعان داشت: کاشان در بحث میراث ناملموس به عنوان یک موزه آثار میراث فرهنگی در دوره های قبل و بعد از اسلام است.

وی، عجین شدن هنر معماری با اعتقادات مذهبی در این شهر را تاکید کرد و گفت: بسیاری از زوایای پنهان آثار کاشان هنوز شناخته نشده است.

به گفته وی، تپه های باستانی سیلک به عنوان مرجع و مرکز در آثار باستانی دنیا به عنوان نخستین خاستگاه شهرنشینی تمدن بشری است.

فرماندار کاشان، مدیریت منابع عظیم گردشگری به عنوان ثروتی کلان در این صنعت را تاکید کرد وگفت: کاشان منابع و سرمایه غنی وثروتمند آثا تاریخی را دارد که نگاه مدیریتی در استفاده بهینه از این منابع ارزشمند به ویژه در حوزه های اقتصادی می طلبد.

صدرائیه، صنعت گردشگری یکی از حلقه های درآمد زا در زنجیره اقتصادی عنوان کرد و گفت: استفاده از این فرصت ویژه در شرایط فعلی با گفتمان همراه با تعامل، عقلانیت وتدبیر دکتر روحانی که مورد اقبال ملت ها و دولت ها قرار گرفته وعامل رشد چشمگیر گردشگر خارجی شده ضروری است.

وی در پایان، بسترهای لازم برای ترویج فرهنگ مباحث اقتصادی و سایر مسائل را کاملا آماده و مطلوب ذکر کرد و افزود: در صورت نگاه مدیریتی ویژه میراث فرهنگی در سطح کلان توسعه گردشگری و مزایای اقتصادی آن سریع تر محقق می شود.

گفتنی است؛همایش حماسه اردهال و نشست تبیین گردشگری آیینی مذهبی صنعت فرهنگی گردشگری کاشان با حضور "خانم لاروش" نماینده یونسکو در تهران،"افتخار عارف حسین "رییس موسسه اکو، رسول زرگرپور استاندار اصفهان و مسوولان شهرستان همراه با افتتاح نخستین استدیو گردشگری در خانه تاریخی طباطبایی های کاشان برگزار شد.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اصفهان ، آیین ، قالیشویان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.