مشاور رئیس سازمان محیط زیست گفت:طبق بررسی‌های میدانی صورت گرفته ازسوی سازمان محیط زیست میزان خسارت وارده از پدیده زمین خواری به سازمان حفاظت محیط زیست رقمی درحدود 6هزارمیلیارد تومان تخمین زده شده است.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،احمد نبوی مشاور رئیس سازمان محیط زیست، مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخ گویی به شکایت سازمان محیط زیست در نشت خبری کشف زمین خواران بزرگ در مناطق حفاظت شده محیط زیست گفت: 2ماه پیش بر اساس گزارشات پی در پی در  مورد پدیده زمین خواری دستوری جهت برخورد جدی با متخلفین از سوی رئیس سازمان محیط زیست معصومه ابتکار صادر شد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست، مدیر کل دفتر بازرسی و ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایت سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق بررسی‌های میدانی صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست میزان خسارت وارده از سوی پدیده زمین خواری به مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست رقمی درحدود 6هزار و 500میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی در ادامه با اشاره به میزان خسارت‌های وارد شده از سوی زمین خواران به مناطق چهارگانه محیط زیست افزود: دربررسی های اولیه گمان می‌کردیم با خسارت کمی رو به رو شویم اما طبق بررسی‌های میدانی صورت گرفته از سوی سازمان محیط زیست میزان خسارت وارد شده از سوی پدیده زمین خواری به مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست رقمی در حدود 6هزار و 500 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی در ادامه با تأکید بر این که پیگیری‌های سازمان محیط زیست در این زمینه بی نتیجه بوده است اظهار داشت: سازمان محیط زیست از ابتدای سال 88 تا تیر ماه سال 92 پیگیر پرونده بوده است وپس از بررسی آن را به قوه قضائیه ارسال کرد اما پس از صدور حکم دادگااه برای قلع و قمع تصرفات هیچ اقدامی صورت نگرفت.

نبوی در ادامه با اشاره به روند کند اجرای احکام تعیین شده از سوی سازمان محیط زیست افزود: 118پرونده در زمینه پدیده زمین خواری متخلف شناخته شده‌اندو پرونده آن‌ها به قوه قضائیه ارسال شده اما متأسفانه اجرای حکم برای آن‌ها 4 سال به طول انجامیده است.

وی در ادامه درباره بروز پدیده‌های جدید زمین خواری طی دو ماه گذشته گفت: طی دو ماه گذشته به پرونده‌های جدیدی در این زمینه برخورد کرده‌ایم وسازمان محیط زیست در نظر دارد تا هنوز این زمین‌ها به ویلای گران قیمت تبدیل نشده‌اند آن ها را باز پس گیرد.

نبوی در ادامه با اشاره به نحوه تصرف این زمین‌ها توسط متخلفین اظهار داشت: زمین خواران در ابتدا با کاشت درخت در ناحیه موردنظر خود در آن ریشه می‌دوانند و سپس در آن زمین به ساخت ویلا مشغول می‌شوند.

وی در ادامه گفت: با کمک قوه قضائیه و دادگستری استان تهران و نیروی انتظامی تیم ویژه‌ای جهت قلع و قمع تصرفات صورت گرفته تشکیل شده است. متأسفانه قیمت یکی از ویلاهایی که مورد تخریب قرار گرفت 18میلیاردتومان تخمین زده شده بود.

وی در ادامه با تأکید بر ضعف دستگاه‌های نظارتی پدیده زمین خواری بیان داشت: ‌متأسفانه دستگاه‌های نظارتی در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند، نزدیک به 50پرونده که از سوی بازرسی کل کشور به دست ما رسیده است مربوط به 8سال گذشته است.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر ایجاد بازنگری قانونی برای حفاظت از اراضی ملی بیان داشت: از سوی سازمان محیط زیست طرح پیشنهاد راه اندازی یک شورای هماهنگی به منظور تجمیع اطلاعات موجود در تخلفات صورت گرفته در حوزه‌های محیط زیست مطرح شده است و این طرح مورد استقبال وزیر دادگستری قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: ما به زودی پیگیر مسئله زمین خواری در استان‌های شمالی کشور،البرز و فارس می‌شویم و تا قبل از پایان امسال بتوانیم مناطق تصرف شده را آزاد کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار