اقلیم متنوع استان زنجان تولید 90 نوع محصول کشاورزی را برای آن فراهم کرده است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛استان زنجان با 883هزار هکتار اراضی قابل کشاورزی 77/4درصدزمینهای کشاورزی کل کشور را داراست.

از آنجا که مساحت اراضی آبی کشاورزی استان زنجان 168هزار هکتار یعنی2 درصد اراضی کشور می باشد. میتوان ادعا کرد این استان همواره بعنوان قطب کشاورزی در کشور مطرح است.

از طرفی نتایج سرشماری جمعیتی نشان میدهد 40 درصد جمعیت ایران در شعاع 300 کیلومتری این استان مستقرهستند همین ویژگی قابلیت‌های منحصر به فردی را برای توسعه کشاورزی ودر کنار آن صنایع تبدیلی فراهم نموده است .

وقتی از کشاورزی و باغبانی سخن به میان می آید خواه نا خواه موضوع ارتفاع از سطح دریا نیز مطرح میشود.چرا که ارتفاع بر تنوع و نوع محصولات زراعی تاثیر میگذارد.

در استان زنجان شهرستان طارم با متوسط ارتفاع 630 متر از سطح دریا ،کم ارتفاع ترین و شهرستان خدابنده با متوسط ارتفاع 1970 متر ازسطح دریا مرتفع ترین منطقه محسوب میشود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان میگوید : هم اکنون به همت کشاورزان زحمت کش 90 نوع محصول زراعی و باغی در این استان تولید و ضمن تامین نیاز داخل مازاد آن به دیگر مناطق کشور هم عرضه میشود .

مهندس کرامتی با اعلام اینکه حجم روان آب های تولیدی استان بیش از2/2 میلیارد متر مکعب است گفت : هرساله ذخیره سازی بخشی از این روان آبها در مخازن چندین سد بزرگ و کوچک امکان آبیاری هزاران هکتار زمین بایر را فراهم میکند.

به گفته وی در صورت به بهره برداری رسیدن سدهای در حال احداث، آب مورد نیاز ، بیش از92هزار هکتار از اراضی استان فراهم خواهد شد که این نوید بخش یک کشاورزی مطمئن است.

کرامتی کمبود آب را یک چالش جدی در بخش کشاورزی میداند و معتقد است تنها با یک مدیریت صحیح ،هو شمندانه و دلسوزانه میتوان این بحران را مدیریت کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان زنجان بر آن است تجهیز حدود29هزارهکتار از اراضی استان به سیستم های آبیاری بارانی و تحت فشارو روند رو به رشد اجرای آن نیز گامی بنیادین در ارتقائ راندمان آبیاری محسوب میشود که در طی سالهای اخیر سازمان جهاد کشاورزی اجرای آنرا در اولویت کاریش قرار داده است .

مهندس کرامتی گندم ، جو ، نباتات علوفه ای ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، پیاز ، انواع لوبیا ، محصولات جالیزی ، صیفی جات،دانه های روغنی ،انار، زیتون، انگور ،گردو، سیب درختی و گلابی را ازتولیدات مهم زراعی و با غی زنجان بر شمرد و گفت: این استان سالانه با تولید حدود 20 هزار تن سیر خشک و نیز تولید با عملکرد مناسب در محصول سیب درختی دارای مزیت نسبی مناسب برای سرمایه گذاری می باشد.

با نگاهی عمیق به جایگاه تولید برخی محصولات زراعی وباغی استان زنجان و مقایسه آن با دیگر مناطق کشوردر میابیم این استان آنطور که باید و شاید از ظرفیتهایش بهره نگرفته است . اگرچه عنوان بلامنازع نخست در تولید زیتون بنام استان زنجان ثبت شده است لیک جایگاه هفتم درتولید سیب و انگور،دهم در حبوبات و چهاردهم در نباتات علوفه ای با این خاک حاصلخیز و اقلیم متنوع همخوانی ندارد.

شاید مهمترین علت این ناهمخوانی نبود صنایع تبدیلی برای فراوری کردن تولیدات کشاورزی باشد به طوریکه شواهد حاکی از آن است محصولات تولیدی در خارج از استان فراوری میشود.

البته ناگفته نماند هم اکنون واحدهای فراوری کشمش و زیتون بیش از حد نیاز در استان احداث شده است، در عین حال برای بسیاری از محصولات حتی یک واحد فرا وری نیز به چشم نمیخورد.

از طرفی توسعه باغات مختلف به‌ویژه محصول سیب در سال‌های اخیر میزان تولید را به 2برابر افزایش داده وبه تبع آن از نظر انبارداری محدو دیتهایی را برای باغداران ایجاد کرده است از این رودر سال‌های آتی نیاز استان به سردخانه بیشتر خواهد شد.

شاید نیاز استان زنجان به سردخانه‌های بالای صفر و پایین صفر ظرفیت خوبی باشد تا سرمایه گذاران را متوجه خود سازد.

باید باور داشت که برخورداری از قابلیت های تولید برخی محصولات زراعی و باغی خاص ازجمله گیاهان دارویی همچنین استفاده از شیوه های نوین باغداری، سبب افزایش عملکرد، کاهش نیروی کار در واحد سطح وافزایش ارزش افزوده خواهد شد.

در کنار این،نزدیکی به عمده ترین کانون های جمعیتی و قطب های صنعتی و وجود بازار مصرف برای محصولات میتواند جایگاه مطلوبی را برای تولیدات زراعی و باغی استان زنجان رقم زند.


انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: زنجان ، تولید ، محصول ، زراعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.