رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر اینکه بانک‌ها نباید به جای حمایت از تولیدکنندگان برای آنها پرونده درست کنند، گفت: بعضی مسائل را هم قوای مجریه و مقننه باید حل کنند که در جلسه اخیر دولت و مجلس هم به آنها پرداختیم تا استانداران پیگیری کنند.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (پنج‌شنبه، 17 مهر) در سفری یک روزه به مازندران، در اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان مازندران که در محمودآباد برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه امروز شرایط کشور بر خروج از حالت دولتی متمرکز شده است، اظهار داشت: امروز کشور می‌خواهد فرصت‌ها را در اختیار مردم قرار دهد تا رقابت به وجود آید.
 
وی افزود: بدون رقابت نه آبادانی داریم و نه عدالت به وجود خواهد آمد، چرا  که عدالت در سایه رقابت به دست می‌آید.
 
رئیس مجلس در ادامه با یادآوری اینکه ما امروز از دوره سبک‌ها و خلایق مدیریتی که نگاه‌های مختلف به تولید داشتند و در مقطعی نیز شبه سوسیالیستی بودند، عبور کرده‌ایم، تصریح کرد: امروز سیاست‌های کشور در بخش‌های مختلف تدوین شده و توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده‌اند، مانند سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که به مجلس هم ابلاغ شده است، اما خوب اجرا نشد.
 
وی با تأکید بر اینکه نباید اینگونه همایش‌ها حالت دکوری پیدا کند، اظهارداشت: دست‌اندرکاران باید به گونه‌ای فضا را فراهم کنند که کارآفرینان مشکلات خود را بیان کنند و آنچه نیاز به تقنین داشته باشد ما در مجلس به آن توجه می‌کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی از فرصت ارائه پیشنهادات و اضافه کردن آنها در لوایح دولت که هنوز به مجلس نیامده است سخن گفت و افزود: یکی از این مباحث مقررات تولید است که ما در نظر داریم یک جا آنها را برای همیشه حل کنیم و لایحه دیگری نیز دولت برای حل مشکل رکود در کشور ارائه داده که در کمیسیون در حال بررسی است.
 
وی با یادآوری جلسات مداوم بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با مجلس گفت: امروز سمت‌گیری کشور به سمت اقتصاد مردمی صورت گرفته است و در مجلس نیز قانون‌هایی برای تسریع فضای کسب و کار تصویب شده است از جمله تشکیل تالارهای گفتگو میان بخش‌های خصوصی و دولتی. مضافا اینکه ما حتی آیین‌نامه را نیز به گونه‌ای تغییر دادیم که در بررسی لوایح و طرح‌ها به غیر از نماینده دولت نماینده بخش خصوصی هم در جلسات حضور داشته باشد.
 
لاریجانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت نیروی متخصص انسانی گفت:‌اگر متناسب با ظرفیت سرمایه‌گذاری نکنیم اتلاف منابع کرده‌ایم و طرح اقتصاد مقاومتی نیز با تکیه به این ظرفیت است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی از توجه همه وزرای دولت به نیروی انسانی کارآمد و کارآفرین سخن گفت و تأکید کرد: باید از طریق کاردادن و میدان دادن به آنها از این ظرفیت صیانت کرد.
 
وی با اشاره به شرایط منطقه گفت: امنیت ایران ناپایدار نیست و با مشاهده این شرایط در سه دهه اخیر و نیز شرایط امروز منطقه که بسیار پرفراز و نشیب است می‌بینیم که وضعیت ایران پایدار است؛ ما بر ناامنی‌های کشور فایق آمدیم و حتی یک زمانی این تروریست‌ها در کشور منتشر شدند اما ما آنها را جمع کردیم.
 
لاریجانی بحران کنونی منطقه را دست‌ساز برخی کشورها خواند و بیان کرد: شرایط شلوغی را ایجاد کردند و عده‌ای نیز بر روی آتش این بحران بنزین می‌ریزند اما خیلی از متخصصان غربی اذعان دارند که ایران قدرت تأثیرگذاری بر روی امنیت منطقه را دارد. البته ما به توصیه‌های آنان عمل نمی‌کنیم چون برداشت ما از ائتلاف آنها این است که بیشتر شباهت به یک شوی امنیتی دارد.
 
وی ادامه داد: آنها به جای برخورد دقیق و فنی با یک گروه پارتیزانی فقط بمباران می‌کنند. این چه تأثیری بر روی تروریست‌ها دارد که به داخل خانه‌ها می‌روند و سنگر می‌گیرند؟ مثل این است که در دشتی که گرگ‌ها در آن به مردم حمله کرد‌ه‌اند به بالای کوه رفته و چند سنگ رها کنیم که باعث فرار کردن گرگ‌ها و آسیب دیدن خانه‌های مردم می‌شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مبارزه با تروریسم طرح داریم و به آن نیز عمل کردیم و اگر در عراق وارد نمی‌شدیم شرایط خیلی از این بحرانی‌تر بود.
 
وی با اشاره به همگرایی و همفکری در درون کشور برای آبادانی اظهار کرد: این همگرایی هم در سطح قوا و هم در سطح نخبگان به ویژه در اهمیت دادن به بحث تولید زیاد است و با استفاده از آن می‌توان یک حرکت باشتاب را آغاز کرد و توصیه من نیز به شما این است که با روحیه قوی وارد آن شوید.
 
لاریجانی با تأکید بر حل مشکلات بانکی در زمینه تولید گفت: هم در مجلس و هم در دولت مطرح است که باید بانک‌ها در خدمت تولید باشند و همچنان‌که در قوانین مختلف نیز بر آن تأکید شده است.
 
وی از اختصاص صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: البته یک دست‌اندازی‌های جزئی نیز به آن شده است و کسانی که مرتکب این کار شدند مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز استفاده قوی از ظرفیت صندوق توسعه ملی نشده است و باید شرایط برتری برای بانک‌های عامل در این زمینه فراهم شود تا بدین سمت ترغیب شوند.
 
وی در این باره گفت: من فرمت مربوطه را مطالعه کردم که یک مقدار سخت‌گیرانه بود اما باید کمک کنیم که بخش خصوصی با انگیزه بیشتر وارد شود.
 
لاریجانی با تأکید بر اینکه تولیدکنندگان نباید به محض تأخیر در پرداخت بدهی‌هایشان به بانک‌ها تحت پیگرد قرار گیرند، گفت: اگر کسی به اسم تولید وام گرفت اما در مسیر دیگری مبلغ را هزینه کرد باید تحت پیگرد قرار گیرد و به ویژه خود تولیدکنندگان باید در تعقیب و محاکمه او تأکید داشته باشند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از تولیدگران به خاطر نوسانات بازار سرمایه در سال‌های اخیر سرمایه در گردش‌شان با مشکل مواجه شد و لذا باید بدهکاران بانکی را به دو دسته تقسیم کرد: آنها که سوءاستفاده می‌کنند و تولیدکنندگانی که قربانی شرایط ناپایدار اقتصادی کشور شده‌اند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید مجدد بر اینکه بانک‌ها نباید به جای حمایت از تولیدکنندگان برای آنها پرونده درست کنند، اظهار کرد: بعضی مسائل را هم قوای مجریه و مقننه باید حل کنند که در جلسه اخیر دولت و مجلس هم به آنها پرداختیم تا استانداران پیگیری کنند که کسانی که سوءاستفاده می‌کنند به قوه قضائیه معرفی شده اما آنها که برای تولید به اخذ وام مبادرت می‌کنند کمک شوند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای استان مازندران اشاره کرد و گفت:‌ سرمایه‌گذاری در این استان باید در جاهایی صورت گیرد که مزیت دارد که یک بخش آن مربوط به کشاورزی و دامداری است.
 
لاریجانی با اشاره به اینکه گستره کار مازندران به ویژه از آن جهت که مرکز ثقلی برای مواد غذایی است باید در موضوع تولید برنج مورد حمایت قرار گیرد و در این زمینه صنایع تبدیلی نیز به وجود آید بیان کرد: بخش دیگر مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی است.
 
وی برخورداری از آب خوب را مزیت دیگر استان مازندران برشمرد و افزود: مازندران باید از صنایع آب، برق استفاده کند؛ گاهی ما بعضی صنایع آب بر را به کویر برده‌ایم و حال با کم‌آبی مواجه شدند. مازندران که مشکل آب ندارد و نباید هم از اینکه این صنایع محیط زیست را خراب کند بترسیم زیرا بعضی کشورهای مترقی روی همین صنایع سرمایه‌گذاری کردند و محیط زیست‌شان هم تخریب نشده است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم شرایط مدرن را درک کنیم باید زمینه بهره‌برداری از همه آن را فراهم کنیم، بیان کرد: در این زمینه وزارت نفت کمک خواهد کرد.
 
وی در مورد گردشگری استان مازندران نیز گفت: من بدبین نیستم که گردشگری کاستی‌هایی برای مازندران به وجود خواهد آورد بلکه گاهی بد عمل می‌شود اما خود آن یک مزیت خوب برای مازندران است.
 
لاریجانی با اشاره به این نکته که گردشگری نباید ظرفیت مازندران را برای تولید از بین ببرد، گفت: یکی از معضلات مازندران تبدیل زمین‌های برنج‌کاری به ویلاست. تولید برنج ما به اندازه نیاز نیست؛ مگر زمین در جای دیگر برای ویلاسازی نداریم؟ بارها گفته‌ایم بروید در کوهپایه‌ها که مناظر بهتری هم دارند قطعاتی در اختیار سازندگان بگذارید تا خانه بسازند.
 
وی صیانت از جنگل‌ها را امری حیاتی خواند و گفت: گردشگری در مازندران آدابی دارد تا هم فضایی برای تفریح فراهم کند و هم ظرفیت‌های تولیدی از بین نرود.
 
وی یکی دیگر از مشکلات مازندران را زباله که سیمای شهر را خراب می‌کند عنوان کرد و گفت:‌ به خاطر نزدیکی شهرها و روستاها به هم باید در اسرع وقت این مشکل را حل کرد، زباله کم‌ارزش نیست و ارزش افزوده دارد و از آن به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود و ما افراد مستعدی داریم که از این ظرفیت استفاده کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی عدم رسیدگی به معضل زباله را موجب تحت‌الشعاع قرار دادن دیگر مزایای مازندران خواند و در ادامه گفت:‌ اخیرا راه‌آهن قزاقستان به ایران در حال راه افتادن است و راه‌های دریایی مازندران نیز به کشور کمک می‌کند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه بخش زیادی از تولید مازندران در روستا صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر روستاها چرخه اقتصاد مطلوب نداشته باشند نباید از سکنه انتظار داشته باشیم که روستا را خالی نکنند.
 
وی وجود معادن در اقصی نقاط کشور را یادآور شد و تصریح کرد: سال‌های طولانی دولت بر روی معادن دست گذاشته بود و نه خود از آنها بهره‌برداری می‌کرد و نه به دیگران اجازه می‌داد در حالی که هر کدام از آنها اگر راه بیفتد اشتغال فراوانی ایجاد می‌کند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: درست است که کشور را باید با مالیات اداره کرد اما اول باید موتور تولید را روشن کرد و باید ابتدا رکود از بین رود بعد مالیات را افزایش داد. لذا سخت‌گیری در زمان رکود در زمینه مالیات یک سیاست غلط است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مانع کوچکتر شدن زمین‌های روستاها شویم. به علاوه اینکه بخش‌هایی از صنعت و معدن که می‌تواند روستا را آباد نگه دارد مورد توجه قرار گیرد.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی در پایان بیان کرد: این باید در سطح کشور به یک اراده تبدیل شود که روستا را از مهاجرت نجات دهیم لذا برای اشتغال فرزندان روستاییان باید کارهایی انجام داد.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار