طی بررسی های به عمل آمده توسط اداره بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس آگاهی در یکی از انبارهای اطراف تهران که متعلق است به یک شرکت صاحب نام در حوزه محصولات الکترونیکی، تعداد قابل توجهی کالای قاچاق از قبیل تبلت و تلفن همراه کشف شد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ به گفته یک مقام آگاه، کالاهای قاچاق کشف شده شامل 450 دستگاه گوشی تلفن همراه با برندهای لنوا، iphone و چند نام دیگر و 7500 دستگاه تبلت با برندهای لنوا، آلکاتل و ایسوس بوده اند که باید بگوییم تمامی آن ها دارای نمایندگی و یا توزیع کننده رسمی در ایران می باشند و با خدمات پس از فروش معتبر در بازار عرضه می شوند.
متاسفانه هر روز به گوش می رسد که تعداد قابل توجهی کالای قاچاق در بازارهای موبایل کشور به فروش می رسد. این در حالیست که تعرفه واردات این نوع از محصولات تنها 6 درصد بوده و با در نظر گرفتن 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده روی هم به 14 درصد می رسد.
با این حال توزیع کنندگان و وارد کنندگان غیر قانونی محصولات فناوری که اتفاقاً این روزها مورد توجه بسیاری از شهروندان قرار گرفته اند از فرصت تقاضای به وجود آمده در بازار سوء استفاده کرده و کالاهایی همچون موبایل و تبلت را از مبادی غیر رسمی عبور داده و به شکل وسیعی در بازار و آن هم بدون گارانتی معتبر توزیع و سودهای کلانی را به جیب می زنند.
اما موضوع اینجاست که این محصولات از چه راهی به کشور وارد می شوند؟ همانطور که می دانید برای واردات هر نوع کالایی نیاز به برگه سبز است. در برگه سبز هایی که جهت واردات کالای کامپیوتری وجود دارد تحت عنوان كالاى رايانه اى می باشد و  نامى از برند و شماره سريال دستگاه قيد نمي شود و به همین دلیل عده ای با بهره ورى از ضعف قانونى بعنوان كالاى رايانه اى و تخصيص عوارض گمركى پايين تر از گمرك شهر های دیگر کالای خود را ترخيص كرده و ضمن تخلف گمركى اقدام به عرضه آن کالا می نمایند.
از سوی دیگر سازمان تنظيم مقررات راديويى، واردات هرگونه تبلت اعم ازسيم كارت خور و واى فاى را منوط به مجوز واردات نمايندگى همچون كالاى موبايل قرار داده است اما بازهم شاهد آن هستیم که برخی شرکت های صاحب نامی که خود را در صف مبارزه با کالای قاچاق قرار داده اند، از این موضوع استفاده کرده و کالای قاچاق را به بازار روانه می کنند.
امیدواریم تا مسئولین هرچه زودتر اقدام به تشکیل یک سازمان متولی برای کنترول بازار آشفته تلفن همراه و تبلت کرده تا بتوان دست سود جویان را از این بازار رو به رشد کوتاه کرد.
برچسب ها: دریچه ، قاچاق ، تبلت ، موبایل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زمان ب
۲۳:۱۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۳
گوشی قاچاق اگه اصل باشه مورد نداره قاچاق مواد مخدر بده.
آخرین اخبار