یک درصد جمعیت کل جهان در ایران زندگی می‌کنند و این در حالی است که سهم کشور ایران از منابع آبی تجدیدپذیر تنها 39 صدم درصد است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ؛ ذخیره آبی دو منبع اصلی تامین‌کننده آب  شهر تهران به شدت کاهش یافته و ذخیره آب در سدهای لار و لتیان به کمترین میزان خود طی سالهای اخیر رسیده است.
 
این در حالی است که با توجه به کاهش شدید منابع آبی همچنان شاهد حفر چاه‌های غیر مجاز استفاده غیر قانونی از آنها هستیم، آمار حاکی از آن است که در حال حاضر 400 هزار حلقه چاه غیر مجاز در سراسر کشوروجود دارد که به صورت غیر قانونی مورد استفاده قرار می گیرد.
 
محمد هادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به حفر چاه های غیر مجاز در شهر تهران گفت: متاسفانه در بافت های صنعتی و اماکن خدماتی نظارت کافی وجود نداشته و چاه های غیر مجاز در این اماکن به شدت افزایش پیدا کرده است.
 
وی در ادامه با تاکید بر پیگیری شرکت آب و فاضلاب در این زمینه اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان تهران کمیته ای را برای بازرسی تشکیل داده است تا به این موضوع رسیدگی کنند.
 
حیدرزاده درباره بحران آب در شهر تهران افزود: وضعیت آب در شهر تهران به شدت بحرانی است و اگر آب سد ماملو به ذخیره گاه های اصلی آب شهر اضافه نشود به طور حتم به شکل جدی بر می خوریم.
 
مدیر کل محیط زیست استان تهران در ادامه تشریح کرد: دولت بودجه‌ای برای ارسال آب سد ماملو به شبکه آبی شهر تهران در نظر گرفته است.
 
کارشناسان معتقدند 92 درصد از آب مصرفی در ایران در بخش کشاورزی مصرف می شود، این میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی تنها به دلیل بی توجهی اکثر کشاورزان به شیوه ها جدید آبیاری و استفاده  از شیوه های قدیمی آبیاری سنتی و غرقابی است.
 
در کنار خشک سالی های پیاپی سال های گذشته و افزایش مصرف آب توسط شهروندان گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن جامعه  از عواملی هستند که موجب کاهش ذخیره های آبی در استان های گوناگون کشور شده‌اند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: تشدید ، بحران ، چاه ، حفر ، ماملو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار