کاهش بهای جهانی نفت نگرانی برخی كشورهای نفتی از جمله تولیدکنندگان اوپک و همچنین تولیدکنندگان غربی را برانگيخته است که در این میان ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ کاهش بهای جهانی نفت نگرانی برخی كشورهای نفتی از جمله تولیدکنندگان اوپک و تولیدکنندگان غربی را برانگيخته است. رشد تقاضای جهانی نفت امسال کندترین روند خود را از سال ٢٠١١ میلادی تجربه می‌کند و قیمت نفت به زیر ١٠٠ دلار در هر بشکه سقوط کرده است. کاهش بهای نفت به زیر ١٠٠ دلار در حالی است که پس از سال ٢٠٢٠؛ جهان روز به روز به اوپک وابسته تر خواهد شد و سهم اوپک از تولید جهانی نفت از ٤٢ درصد فعلی به ٤٨ درصد افزایش می‌یابد.



در همین راستا، وزير نفت نروژ نيز از كاهش قيمت‌ نفت و تأثير آن بر سطح سرمايه‌گذاری‌های بخش انرژی اين كشور ابراز نگرانی كرد. وی با اعلام اينكه در سال جاری با وجود ثبت حد نصاب جديد در عمليات حفاری، اكتشاف در قطب شمال نروژ نااميدكننده بود، تصريح كرد: نگرانی اصلی در بخش انرژی اين است كه چنانچه شركت‌های خدماتی مانند دهه ١٩٩٠ به طور دائم ظرفيت خود را كاهش دهند، نمی‌توانند با بالا رفتن دوباره قيمت‌های نفت، افزايش تقاضا را تأمين كنند.

کاهش قیمت نفت علاوه بر تاثیرگذاری در کشورهای اروپایی موجب بروز مشکلاتی در آمریکا نیز شده است. از همین رو ضرر هنگفتی به وضع اشتغال در شهرهای مختلف آمریکا از جمله وایومینگ، اوکلاهوما، داکوتای شمالی، آلاسکا، لوئیزیانا، تگزاس، ویرجینیا غربی، و نیومکزیکو وارد شده است.

بر اساس گزارشات منتشر شده، تگزاس از بزرگترین شهرهای تولیدکننده نفت در امریکا نیز از این ضرر در امان نخواهد بود؛ چرا که یک بار در سال 1982، با سقوط بهای نفت اقتصاد تگزاس سقوط کرد و این سقوط به رکود عمیق دو ساله انجامید، این بار نیز با کاهش بهای نفت خطر مشکلات اقتصادی فراوان برای آمریکا بوجود می‌آید.

بعلاوه، قیمت نفت در کانادا نیز به سرعت در حال پایین آمدن است و تحلیلگران می‌گویند که این خبر بسیار بد برای شهرهای تولیدکننده نفت در کانادا نیز است که بدنبال کاهش بهای نفت، شهرهای تولیدکننده با زیان اقتصادی مواجه خواهند شد.

بر اساس این گزارش، دلايل مختلفی وجود دارد که باعث کاهش بهای طلای سیاه در سطح جهانی شده است از جمله این عوامل می‌توان به افزایش عرضه و کاهش تقاضای جهانی بدنبال تقويت ارزش دلار در برابر يورو، كاهش توليدات صنعتی در چين در ماه اوت به 6.9 درصد، ادامه روند كاهشی رشد اقتصادی چين، كاهش نرخ اطمينان تجارت در آلمان، كاهش شاخص قدرت خريد مديران موسوم به PMI در بخش صنعتی چين، آلمان، ايتاليا و انگليس در ماه اوت اشاره کرد.

از سوی دیگر، فروكش كردن مسائل ژئوپوليتيكی بين روسيه و اوكراين و همچنین افزايش توليد نفت ليبی و رسيدن به سطح 925 هزار بشكه در روز نیز از عوامل دیگر در کاهش بهای نفت است.

دبیرکل اوپک نیز درباره رشد تقاضای نفت اظهار کرد: در نیمه نخست امسال تقاضا کمتر از مقدار مورد انتظار بود. بهبود صرفه جویی انرژی در آمریکا نیز سبب کاهش نرخ رشد تقاضای نفت شد. از سوی دیگر، عملکرد کمتر از حد انتظار اقتصاد بزرگ اروپا نیز مصرف انرژی را کاهش داد.

وی اظهار کرد: رفع نگرانی‌ها درباره عرضه نفت خام در کنار روند کند تقاضای این ماده، سبب فشار بیشتری بر قیمت نفت و کاهش آن شده است.

با وجود همه این دلایل برای کاهش نفت، گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که عربستان نیز با انگیزه‌های سیاسی بدنبال دامن زدن به کاهش بهای جهانی نفت است.



برخی تحلیلگران نفتی معتقدند که تلاش عربستان برای کاهش قیمت نفت در بازارهای آسیایی به دلایل سیاسی از جمله تهدید داعش است زیرا با کاهش بهای جهانی نفت، داعش دیگر بازاری برای فروش نفت نخواهد داشت. همچنین احتمال دیگر مبنی بر این قضیه است که این کاهش قیمت به پیشنهاد کابینه اوباما است زیرا در صدد آن هستند که از طریق این امر روسیه را تحت فشار قرار دهند.

در همین راستا، در حالی که روسیه برای تامین بودجه خود به نفت ۱۰۵ دلاری در سال جاری نیاز دارد یک کارشناس روس گفت: در بحث سقوط قیمت کنونی نفت به مرز ۹۰ دلار نمی توان عامل دستکاری در قیمت و افزایش مصنوعی ذخایر را با هدف فشار به روسیه نادیده گرفت.

رویترز نیز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: در حالی که برخی اعضای اوپک خواستار اقدام این سازمان برای مقابله با افت شدید قیمت نفت شده‌اند، عربستان قیمت رسمی نفت خود در بازار آسیا را هر بشکه یک دلار کاهش داده است.

با تمام این تفاسیر، محمد الشطی کارشناس انرژی عربستانی می‌گوید: با آغاز فصل سرما تقاضای جهانی نفت افزایش می‌یابد بنابراین اگر مسئولان کشورهای تولیدکننده نفت کمی آینده‌نگر باشند می‌توانند با کاهش سقف تولید، قیمت جهانی نفت را نیز افزایش دهند و ضرری که در چند ماه اخیر متحمل شده‌اند را جبران کنند.

وی گفت: بنابراین به نظر من قیمت جهانی نفت تا 2 ماه آینده روند صعودی به خود خواهد گرفت زیرا روسیه و آمریکا توان تولید کنونی نفت را در فصل سرما ندارند.

عده‌ای ديگر از كارشناسان نيز بر اين باورند كه با توجه به روند كاهشی بهای نفت از ماه ژوئن تاكنون، قيمت نفت بار ديگر به مرور بالا خواهد رفت. در اين زمينه برخی تحليلگران نفتی غربی احتمال پايين‌تر رفتن بهای نفت را منتفی دانسته‌اند. از ديدگاه آنها بهای نفت در كمترين سطح ممكن است و قيمت‌ها جای زيادی برای بالاتر رفتن دارند.

گزارش از سمیرا کبری

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
درسته که انها توطئه کردن ومیکنند ولی یادمون نره که جناب زنگنه بابت افزایش تولید نفت وعرضه به بازارها در هفته دولت جایزه گرفت !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
اسلامی
۱۹:۵۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
هدف امریکا ، کاهش شدید درآمد های ایران و ناتوانی ایران در یاری رساندن بهنگام و موثر به محور مقاومت سوریه ، لبنان ، عراق ، یمن است !!
Iran (Islamic Republic of)
محمد نوروزی
۱۹:۱۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
در نوکری بی جیره ومواجبی عربستان هیچ شکی نیست ولی ما با اینکه ضربه ای که از طرف عربستان به مسلمانان جهان وارد میشود هیچ فکری وهیچ راهی برای نجات مسلمینیکه با سیاستهای عربستان کشته و درمانده میشوند چکاری انجام داده ایم ایا با گفتن متاسف هستیم ایا خداوند از ما قبول مکند اگر قبول میکند من هم متاسف هستم دیگه مسعولیتی ندارم خدا را شکر چقدر راحته از سر خودمون وا کردیم ویک صوابی هم بردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
بله میدونستم هردوتاشون دست دارن اینا کی کار خیر کردن که این دومین مرتبشون باشه مردشورشون رو ببره اینا فقط عرق و مشروب بهشون بده صبح تا شب یا شب تا صبح فقط مست و خراب و ویلون باشن
آخرین اخبار