عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد اظهارات مدیریت معدن سنگ آهن چادرملو مبنی بر خصوصی بودن این معدن و اینکه سازمان بازرسی نمی‌تواند بر آن نظارت داشته باشد و یا در مورد آن تحقیق و تفحص به عمل آورد، گفت: این اظهارات قطعا درست نیست، معادن جزو ذخایر کشور است و اگر هم به صورت خصوصی به بعضی‌ها داده می‌شود، معنایش این نیست که به یغما برود.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با ابراز تاسف از نظام بانکی کشور گفت: باید بپذیریم که امروزه نظام بانکی ما به جای وظیفه ذاتی‌اش که بانکداری سالم بدون ربا است، به بنگاه‌داری و مسائل حاشیه‌ای روی آورده است.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه‌داری بانک‌ها کشور را دچار مشکلات فراوانی می‌کنند، افزود: باید برای عملکرد بانک‌ها یک فکر اساسی کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام اینکه خوشبختانه در لایحه خروج از رکود دولت، به معضلات بانکداری  توجه شده است، تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که دولت در این لایحه به آن پرداخته، برگرداندن بانک‌ها به وظیفه ذاتی خودشان یعنی بانکداری و خروج آنها از حالت بنگاه‌داری است.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه بانک‌ها وارد کارهای بازار از جمله دلالی در امر خرید و فروش مسکن یا دلالی در بازار سکه و ارز یا کارخانه‌ها و معادن شده‌اند، ادامه داد: بانک‌ها هر روز با هجوم به یک قسمت از ظرفیت‌های پنهان اقتصادی، کشور را دچار مشکل می‌کنند.

ابوترابی با تاکید بر اینکه یکی از قسمت‌هایی که بانک‌ها در قالب بنگاه‌داری بحران آفرینی می‌کنند، بخش معادن است، اظهار داشت: معادن ظرفیتی خیلی عالی برای دولت و  کشور است  و باید بر آنها نظارت صورت گیرد، بنابراین بانک‌ها باید خودشان را کامل از این قسمت بیرون بکشند.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون با تاکید بر اینکه نظام بانکی باید توسط دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور هر لحظه رصد بشود، گفت: متاسفانه بسیاری از معوقات بانکی که از شبکه خدمتگذاری خارج شده وارد بازار دلالی در همه زمینه‌ها شد که نظام بانکی باید جلوی آنها بایستد.

وی با اعلام اینکه باید ظرفیت مالی در بانک‌های خصوصی و دولتی را در نظر بگیریم، اظهار داشت: بانک‌ها ولو خصوصی هم که باشند، از آنجا که رانت در آنها لطمه به کل کشور می‌زند، دادستانی، سازمان بازرسی، اداره اطلاعات و سایر دستگاه‌های نظارتی باید بر آنها نظارت داشته باشند.

عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی قضایی مجلس در مورد اظهارات مدیریت معدن سنگ آهن چادرملو مبنی بر خصوصی بودن این معدن و اینکه سازمان بازرسی نمی‌تواند بر آن نظارت داشته و یا در مورد آن تحقیق و تفحص به عمل آورد، گفت: این اظهارات قطعا درست نیست، ما باید بتوانیم بر بانک و تمامی سرمایه‌های آن نظارت کنیم، بانک‌ها به لحاظ تاثیر گذاری ملی بر اقتصاد کشور، باید تحت نظارت باشند که بیش از این لطمه به اقتصاد کشور نزنند.

ابوترابی با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از سهام معدن چادرملو متعلق به بانک سپه است و در اصل سهامدار عمده محسوب می‌شود، گفت: به همین دلیل از جمله بانک‌هایی که باید بر آنها اجازه نظارت داشته باشیم، بانک سپه و تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور است که به تبع آن باید اجازه تحقیق و تفحص از معدن بزرگ چادرملو را داشت که مشکلات ملی ایجاد می‌کند و خبرهای خوبی از داخل آن به گوش نمی‌رسد.

وی در مورد استخراج غیر منطقی از معادن و عواقبی که رانت در آن برای کشور خواهد داشت، گفت: معادن جزو ذخایر کشور است و اگر هم به صورت خصوصی به بعضی‌ها داده می‌شود، معنایش این نیست که به یغما برود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه بهره برداری از معادن تنها یک بحث اقتصادی نیست بلکه بحث حقوق ملی کشور است، تصریح کرد: بهره‌برداری از معادن در نهایت باید باعث پیشرفت کشور شود زیرا یک سرمایه ملی است که بهره‌برداری از آن به بخش خصوصی سپرده می‌شود تا این سرمایه ملی را تبدیل به تولید ملی، ارزش ملی و ثروت ملی بکنند.

ابوترابی در خصوص رانتی که در مورد مزایده یا نحوه بهره برداری از معدن چادرملو مطرح شده است،  خاطرنشان کرد: باید با هر کسی که دراین زمینه کوتاهی می‌کند تا یک اقدام سالم اقتصادی به رانت تبدیل شود، برخورد شود، این در اقتصاد کشور قابل قبول نیست که سرمایه ملی را به ثمن بخس می‌فروشند تا آنکه عده‌ای از آن بهره‌های کلان ببرند،  به همین دلیل باید با کسانی که به هر نحو در این رانت نقش داشته‌اند، برخورد شود.

رانت‌ در معدن «چادرملو»؟ / مسئولانی که با لابی دولت و مجلس مانع بررسی می‌شوند!(توضیحات بیشتر)

انتهای‌پیام/

برچسب ها: لایحه ، زکود ، بانکداری ، ربا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار