میزان دانش کار‌شناسان و مردم ما در مقابل حجم وسیع حوادث و بلایای غیرمترقبه در ایران از نسبت مساوی برخوردار نیست و فاصله این دو بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ مهندس لطیفی معاون سازمان مدیریت بحران در کشور با بیان این مطلب در دومین همایش کاهش خطر بلایا در کشور، گفت: کشورهای موفق در زمینه کنترل حوادث و بلایای غیرمترقبه توانسته‌اند در این زمینه علم و عمل را به درستی تلفیق کنند. 

وی افزود: هر ساله جهان نگاهی تازه به موضوع بلایای غیرمترقبه دارد که امسال نیز شعار «سالمندی و بلایا» برای این روز انتخاب شده است که در ایران ما یک هفته مناسبت حوادث و بلایا داریم ولی متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم کاری در حد وسعت بلایای طبیعی در کشور انجام دهیم. 

وی ادامه داد: فرهنگسازی و حساس کردن مردم نسبت به خطر حوادث غیرمترقبه در کشور کار یک سازمان یا یک نهاد خاص نیست، بلکه همه مردم و رسانه‌ها باید در این زمینه اقدام کنند تا بتوانیم این فرهنگ را جا بیندازیم. 

لطیفی بیان داشت: اولویت ستاد بحران حفظ جان انسانهاست و ساختار قانونی این سازمان بر اقدام بر اساس سه اصل قبل، حین و پس از حادثه استوار است. 
 
روحیه ایرانی‌ها مقابله به حوادث است نه پیشگیری از آن
 
وی تسری شعار «پیشگیری بهتر از درمان» است را از حوزه سلامت به حوزه حوادث غیرمترقبه ضروری دانست و گفت: به دلیل وجود جنگ‌های مختلف در کشور ما در طول تاریخ، روحیه ایرانی‌ها مقابله با حوادث است نه پیشگیری، لذا نیاز داریم که برای جلوگیری از وقوع فجایع در هنگام بلایا به اهمیت امر پیشگیری بسیار توجه کنیم. 

وی اهمیت آموزش کودکان از مقطع کودکستان در خصوص آمادگی برای مواجهه با حوادث و پیشگیری از خسارت‌های آن را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: وظایف سازمان مدیریت بحران در ۱۸ بند از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین و ابلاغ شده است که بند ۶ آن به قانون انسجام بخشی بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها در خصوص مدیریت بحران در کشور اشاره دارد. 

وی افزود: رییس جمهور، رییس شورای عالی مدیریت بحران در کشور و وزیر کشور جانشین اوست، بنابراین مشاهده می‌کنیم که این سازمان از جایگاه بالایی در کشور برخوردار است. 

وی سیر تشکیل سازمان مدیریت بحران به عنوان معاونت وزارت کشور را چنین تشریح کرد: این سازمان پیش از این به صورت یک اداره کل در وزارت کشور بود که بعد از نابسامانی‌های رخ داده بعد زلزله بم، بنا بر توصیه مقام معظم رهبری به سازمان ارتقا یافت. 

وی افزود: قانون تشکیل این سازمان به مدت ۵ سال در سال ۸۷ از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ و در سال ۸۸ تشکیل شد. 

وی با اشاره به اتمام مدت فعالیت قانونی این سازمان گفت: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به دلیل اهمیت بحث حوادث با تمدید یکساله این قانون موافقت کرده است که امیدواریم در این مدت اتفاقات خوبی در خصوص کاهش خطر بلایا در کشور بیفتد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار