وزیر اطلاعات با اشاره به موضوع حفاظت از دانشمندان هسته‌ای گفت: عنصر عملیاتی حفاظت نوعاً نیروی انتظامی است، 90 درصد و بلکه بیشتر از 90درصد حفاظت شخصیت‌ها به عهده نیروی انتظامی است، یعنی وقتی شورای امنیت کشور تصویب کرد که از یک دانشمند هسته‌ای یا غیر هسته‌ای حفاظت شود این مصوبه به ناجا اعلام می‌شود و نیروی انتظامی هم آن را اعمال می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، اولین نشست خبری وزیر اطلاعاتِ دولت یازدهم در آستانه آغاز دهه چهارم فعالیت این وزارت، عصر امروز - سه شنبه 22 مهرماه - با حضور خبرنگاران رسانه های داخلی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه حفاظت از دانشمندان هسته‌ای همواره یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس بوده و معتقدند که حفاظت از این دانشمندان منتفی شده، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید یا خیر؟ گفت: حفاظت از دانشمندان هسته‌ای یک مرجع تصمیم‌گیر، یک عنصر مسئول و یک مسئولیت اطلاعاتی دارد.

وی تصریح کرد: عنصر تصمیم‌گیر در زمینه دانشمندان هسته‌ای، شورای امنیت کشور معروف به شاک است که مدیریت آن توسط وزیر محترم کشور است.

وزیر اطلاعات ادامه داد: شورای امنیت کشور که وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و قوه قضاییه و سایر دستگاه‌ها در آن عضویت دارند و تشخیص می‌دهد که الان تهدید دانشمندان و نخبگان چقدر است، چه سطحی از حفاظت مورد نیاز آن‌ها است، چه نوعی از حفاظت مورد نیاز آن‌ها است و تصویب می‌کند که کدام‌یک از دانشمندان مورد تهدید است، چه مقدار تهدید در مورد آن وجود دارد،‌ چه سطحی از سطوح حفاظتی در آن عمل شود، همه این‌ها مربوط به شورای امنیت کشور است.

90درصد حفاظت شخصیت‌ها به عهده نیروی انتظامی است

وی اظهار داشت: عنصر عملیاتی حفاظت نوعاً نیروی انتظامی است، 90 درصد و بلکه بیشتر از 90درصد حفاظت شخصیت‌ها به عهده نیروی انتظامی است، یعنی وقتی شورای امنیت کشور تصویب کرد که از یک دانشمند هسته‌ای یا غیر هسته‌ای حفاظت شود این مصوبه به ناجا اعلام می‌شود و نیروی انتظامی هم آن را اعمال می‌کند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: بنابراین اگر عزیزان سؤالی در این زمینه داشته باشند بایستی از وزیر کشور یا فرمانده محترم نیروی انتظامی پرسیده شود، چون عزیزان اطلاعات متقنی دارند و الحمدالله در این زمینه خوب عمل کرده‌اند و می‌توانند جواب‌های بسیار روشنگر داشته باشند.

وی گفت: آن بخشی که بر عهده ماست مثل سایر قسمت‌ها اشراف اطلاعاتی داریم که ما از نظر اطلاعاتی اگر تهدیدی دانشمندان هسته‌ای ما را تهدید می‌کرد بتوانیم سریع آژیر خطر را به صدا در بیاوریم و دستگاه تصمیم‌گیر مانند شاک و دستگاه عامل مانند ناجا با اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد بتوانند در رفع تهدید و عبور از تهدید نقش خودشان را ایفا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی افزود: در این زمینه هم وزارت اطلاعات همیشه سعی کرده اطلاع رسانی کند، تا احساس کرده تهدیدی دانشمندی را تهدید می‌کند آن را با شورای امنیت یا نیروی انتظامی در میان گذاشته تا آن عزیزان بتوانند وظیفه خودشان را بهتر ادا کنند.

افشای اسامی دانشمندان هسته‌ای توسط آژانس صددرصد متقن نیست
وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسامی دانشمندان هسته‌ای ما را که به صورت محرمانه در اختیار آن‌ها قرار گرفته بود فاش کرده،‌ وزارت اطلاعات در این رابطه چه اقدامی انجام داده است، گفت: البته این هنوز به عنوان یک اطلاع 100 درصد متقن در نیامده است اما اینکه آیا 100 درصد مسلم است یا نه، امکان این معنا وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: طبیعی است دستگاه دیپلماسی با این مسئله برخورد می‌کند، نمایندگی ما در آژانس با این مسئله برخورد می‌کند و  این‌گونه می‌تواند حرکات روی تعامل جمهوری اسلامی ایران با آژانس و شورای حکام اثر منفی بگذارد و امیدوارم چنین چیزی صحت نداشته باشد.

غدیر، افضل اعیاد
وزیر اطلاعات در ابتدای این نشست ضمن تبریک عید غدیر گفت: عید غدیر خم افضل اعیاد امت اسلامی است.

وی افزود: سی امین سال تاسیس وزارت اطلاعات را به اصحاب رسانه تبریک عرض می کنم، وقتی یک عنصر خدمت گزاری که سی سال از عمرش می گذرد باید به طرف خدمت آن دستگاه که مردم عزیز است، تبریک بگوییم که چنین خدمتگزار دامن همت به کمر زده و به خدمت ایستاده و در جهت ایجاد امنیت برای مردم عزیزمان تمام تلاش و توان خود را به کار می گیرد.

وی افزود: بسیاری از حرف‌های وزارت اطلاعات به دلایلی که شما هم می‌دانید گفتنی نیست اما این به این معنا نیست که پیوند وزارت اطلاعات با مردم  آن‌هم از مسیر رسانه ها برقرار نباشد.

بسیاری از حرف ها گفتنی نیست
وزیر اطلاعات ادامه داد: مردم باور دارند وزارت اطلاعات تمام هوش و توان خود را در جهت خدمت به آنها به کار می گیرد و از جان مایه می گذارد، سربازان گمنام در این سنگر با مایه گذاشتن از جان در جهت خدمت به آنها تلاش می کنند ولی خیلی حرف‌هاشان را نمی توانند بزنند. مجاهدت خاموش خود را در بی نامی و بی نشانی دنبال می کنند اما علاقمندند تا جایی که می شود و ممکن است حرف دل سربازان گمنام امام زمان را بشنوند و بدانند.

حجت الاسلام و المسلمین علوی اظهارداشت: تا جایی که امکان دارد درخدمت شما رسانه‌ای‌ها هستیم و امیدوارم که این پیوند همیشگی، معنا دارد و سازنده باشد و شما رسانه ای‌ها عامل و رابط بین تشکیلات وزارت اطلاعات و مردم بزگوارمان باشید که همیشه رسانه‌ها نقش سازنده ایفا کرده اند.

من یک عنصر رسانه‌ای هستم
وی ادامه داد: لازم می دانم تشکر کنم از همه‌ی رسانه‌ها، رسانه‌های حاضر در جلسه بابت عنایتی که به این تشکیلات حساس امنیتی نظام دارید. من کم و بیش با رسانه‌ای ها ارتباط دارم، به دلیل اینکه خود من یک عنصر رسانه‌ای هستم و با دانشگاه صدا و سیما و سایر رسانه‌ها سروکار داشتم.در دوره‌های مختلف چه در ارتش چه در خبرگان و چه در دوران وزارت،عزیزان خبرنگار ما را به عنوان دوستدار خودشان احساس می کنند.

وی افزود: تشکر می کنم از شما عزیزان؛ با مراجعه به رسانه‌هایی که داشتم همیشه نقش خوب شما عزیزان در ارتباط با وزارت اطلاعات را دیده‌ام و نوعا عزیزان ملاحظاتی را در ارتباطات با وزارت اطلاعات که شأن این وزارت، صلابت و هیمنه این وزارت حفظ شود را شما عزیزان در لابه بلای نوشته‌هایتان انجام داده اید تا این وزارت بتواند خدمت شایسته‌ای به مردم عزیز و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ادا کند.

وزیر اطلاعات در ابتدای این نشست ادامه داد: امیدوایم این آغاز نشست جمعی ما باشد ولی پایانش نخواهد بود و انشاالله در هر مقطعی جلسه‌ای این چنینی خواهیم داشت تا از طریق شما با آحاد مردم در جامعه‌ای اسلامی پیوندمان را برقرار کنیم.

وزرات اطاعات درون زیبایی دارد
وی تصریح کرد: هرچند خیلی از حرف‌های وزارت اطلاعات گفتنی نیست؛اما حرف برای گفتن زیاد دارد و محیطی است که در بیرون خیلی شناخته شده نیست ولی درون زیبایی دارد،من خودم وقتی مثل شما عزیزان بیرون از وزارت بودم، درک روشنی از درون نداشتم، شاید بتوانم بگویم تصوراتی داشتم که وقتی آمدم داخل وزارت دیدم تصورات من به واقعیت منطق نیست، اینجا واقعیت زیبایی دارد.

وی ادامه داد: اکثریت کارکنان اینجا مومن،متدین،ولایت مدار، انسان دوست هستند و واقعا علاقه مند به خدمت هستند. در خیلی جاهای دیگر وقتی بحث پست و منصب برای کسی مطرح شود و محقق نشود، در چهره اش برای چنیدن روز می شود افسردگی را دید ؛اما در اینجا با خیلی از دوستان صحبت می کردیم و بعد تصمیم عوض می شد و فرد دیگری جایگزین می شد اما در آثار آن فرد آثاری از افسردگی احساس نمی‌کردیم و این به خاطر درجه‌ی خلوص بالا است.

وی تصریح کرد: هرچه شناخت من نسبت به وزارت و کارکنان این وزارت بیشتر شد، علاقه ی من به اینها افزایش پبدا کرد، علاقه ای که شاید بتوانم بگویم با شناخت من آغاز شد و این شناخت هم با ورود من به این وزارتخانه آغاز شد.

علوی ادامه داد: حیف است که این شناخت لازمه‌اش حتما ورود به وزارتخانه باشد. من که از جمع شما اصحاب رسانه آمده‌ام در اینجا خدمتگزار سربازان گمنام امام زمان(عج) شده‌ام به شما عرض می کنم که،دیانت و پایبندی به شرع کارکنان این وزارتخانه و هر رویکردی که بر مبنای آیات قرآن و احادیث رسول اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع) و سیره این بزگواران ما بر آن عزیزان بیان کردیم، نه تنها مقاومتی در این عزیزان دیده نشد، بلکه با تمام وجود از آن استقبال کردند

وی افزود: امروز شما وزارت اطلاعات را در عرصه خدمتگزاری با رویکردهای سازنده و ارزنده ای می بینید که در حال خدمت حساس، یعنی ایجاد امنیت، خنثی کردن توطئه های دشمنان است و امروز پنجه ی آهنین وزارت اطلاعات در هر نقطه ای گلوی دشمنان این مردم را هدف گرفته و از آنها فرصت توطئه و هرگونه اقدامی را سلب کرده و امیدوارم به برکت این ایام چهارمین دهه خود را با دعای خیر مردم با موفقیت های بیشتر آغاز کند و دهه‌ی چهارم را بتواند با موفقیت های چشمگیر دنبال کند.

وزارت اطلاعات یک سازمان و یک تشکیلات دانش بنیان است

وزیر اطلاعات تاکید کرد: این نکته را اشاره کنم که وزارت اطلاعات امروز یک سازمان و یک تشکیلات دانش بنیان است، نوع کارکنان اینجا از تحصیلات عالی برخوردار هستند، تعداد بسیار زیادی از عناصر وزارت اطلاعات تحصیلات دکتری خود را به پایان رسانده‌اند، در رشته‌های ‌مختلف جامعه شناسی، رواشنانسی، حقوق بین الملل، حقوق و رشته‌های مختلف علمی،تحصیل کرده و بخش عظیمی از کارکنان اینجا دارای دانش آموختگی در مقطع کارشناسی ارشد هستند و بسیاری هم دارای کارشناسی هستند که سیاست وزارت اطلاعات در این است که عزیزانی که در مقطع کارشناسی تحصیل کرده‌اند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و بعد به دکتری ادامه بدهند و عزیزانی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌اند، در مقطع دکتری ادامه ی تحصیل بدهند و باید روز به روز بعد و توان علمی کارکنان وزارت افزایش پیدا کند تا بتوانند در عرصه ایجاد امنیت مشارکت دانش بنیان داشته باشند و یک حرکت نرم افزارانه و یک امنیت نرم را انشالله برای مردم عزیز ما همراه با آرامش، نشاط، شادی و شادمانی برای جامعه فراهم کنند. امنیتی که همراه با شادمانی باشد، جامعه را در مسیر رشد و توسعه قرار می دهد.

وزارت اطلاعات امانتدار است
در ادامه‌ این نشست خبری وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال در مورد روند تایید صلاحیت مسئولان برای پست‌های مدیریتی گفت: در زمینه‌ی صلاحیت امنیتی کسانی که برای تصدی مسئولیت و سمتی مورد استعلام از وزارت قرار می گیرند، وزارت اطلاعات یک امانت‌دار است.

وی افزود: قرآن به ما امر می کند خدا به شما امر می کند که امانت را به اهلش بسپارید. بنابران کسی که می خواهد عهده دار مسئولیتی در نظام اسلامی بشود، اهلیتش باید مسلم شود، بخشی از این اهیلت امنیتی است که بر عهده‌ی وزارت اطلاعات قرار دارد. اهمیت مدیرتی و سیاسی بر عهده‌ی ما نیست و بر عهده‌ی دستگاه‌های مربوطه است. البته بخشی از این سیاسی که مربوط به مسئل امنیتی است، به وزارت اطلاعات ارتباط دارد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: ما در اینجا در برابر دو مسئولیت سنگین قرار داریم. یک حساسیت مسولیت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که باید دست به افراد دارای صلاحیت سپرده شود که درگیری آنها حفظ آبروی افراد باشد، کسانی که برای تصدی مسئولیتی به وزارت اطلاعات اعلام می شود، طبعا کسانی هستند که دارای یک شخصیت اجتماعی و آبرومند هستند و به عنوان سرمایه‌ای برای کشورمان محسوب شده و نمی‌شود به سادگی با کمترین گزارش با حیثیت و آبروی آنها بازی کرد. بنابراین وزارت از یک سو باید به گونه‌ای عمل کند که حیثیت و آبروی افراد حفظ شود. نمی‌شود آبروی افراد را بازیچه قرار داد. وزارت اطلاعات خودش را مجاز نمی‌بیند که با آبروی افراد آبرومند بازی کند، حتی اگر فردی که در استعلام قرار می گیرد، در نظر جایگاه اجتماعی در جایگاهی باشد که از نظر جامعه به غلط او را در جایگاه پایین می‌بینند، مانند یک نظافت گر خیابان که به اشتباه او را در جایگاه پایین می‌بینند ولی از نظر ارزش‌های دینی ما جایگاه بالایی دارد چون با عرق جبین لقمه‌ای حلال سر سفره‌ی خانواده‌اش می برد.


وی ادامه داد: ما با آبروی چنین افرادی نمی توانیم بازی کنیم، چه برسد به آبروی افرادی که دارای مراتب فضل و تجربه مدیریت هستند که اینها سرمایه‌های جامعه هستند. وزارت آبروی این افراد را صیانت می کند و از طرفی از اینکه مسئولیت‌های نظام در اختیار افرادی که قرار بگیرد که فاقد صلاحیت باشند، باز هم وزارت مسئولیت سنگینی بر دوش دارد.

نظامنامه تعیین صلاحیت افراد
وزیر اطالاعات خاطرنشان کرد: این که وزارت مسئله‌ی تعیین صلاحیت را از حوزه‌ی کارکردی کارکنان در آورده است و به آن یک صورت جمعی داده، نظام نامه‌ای را طی سال گذشته تنظیم کرده است. نظام نامه‌ای که هم بتواند به دقت صلاحیت افراد را ازریابی کند، هم از آسیب دیدن آبروی افراد جلوگیری کند.

وی افزود: در زمینه‌ی پاسخ منفی به استعلام‌ها یک شورای تعیین صلاحیت را در نظام نامه پیش بینی کرده که موارد استعلام منفی در این شورا مورد بحث قرار می گیرد و آن مواردی که واقعا راهی برای احراز اهلیت و صلاحیت ندارد، لاعلاج نظر منفی را در مورد آنها اعلام می کند.

علوی اظهارداشت: وزارت تدبیری اندیشیده که کمتر آسیبی به افراد وارد شود و حتی المقدور مسئولیت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در دسترس افراد فاقد صلاحیت قرار نگیرد.

مراکز حساس در معرض جاسوسی

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد مهمترین اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و سروس‌های جاسوسی بیگانه در ایران کدام مراکز هستند گفت: سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی انواع تدابیر خود را به کار می‌گیرند و در انواع عرصه سعی می کنند به نظام جمهوری اسلامی آسیبی وارد کنند.

وی افزود: اینجاست که بحث تعامل سرویس‌ها، تقابل سرویس‌ها، جایگاه پیدا می کند. یعنی اینطور نیست که همه سرویس‌ها در صدد ضربه زدن به همدیگر باشند، بلکه سرویس‌ها ممکن است با همدیگر تعامل داشته باشد. مثل وزارت خارجه که در کشورهای مختلف سفیر سیاسی کشورها مستقر است، سفرای اطلاعاتی هم به عنوان مسئولیت ایستگاه اطلاعاتی در کشورهای مختلفی مستقر می شوند که جمهوری اسلامی از این قاعده مستثنا نیست.

همکاری اطلاعاتی با برخی کشورها

وی ادامه داد: امروز ما با بسیاری از سرویس‌های کشورهای مختلف تبادل اطلاعات داریم. در خیلی از کشورها ایستگاه داریم و با بسیاری از سرویس‌ها تبادل اطلاعات داریم و همکاری اطلاعاتی در منافع مشترک داریم. در این بین بعضی از سرویس‌ها مثل موساد، سرویس رژیم اشغالگر قدس،MI 6 یا سیا ،کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران مسیر خصومت را در پیش گرفتند ،طبیعی است که اینها به دنبال این باشند که اهدافی در جمهوری اسلامی دنبال کنند،این‌ها ممکن است مستقیما وارد عمل شوند. در حوزه های سیاسی، اقتصادی فرهنگی و اجتماعی و در حوزه‌های مختلف اثرهای منفی بگذارند.

وی در ادامه تصریح کرد: الحمدالله فرزندان ایران اسلامی در برابر ترفندهای دشمن از خودشان دشمنی به خرج دادند و به دام سرویس متخاصم نیفتادند و آن بخشی را که افتادند طعم تلخ خیانت را چشیدند.

وی تصریح کرد: طبیعی است مراکز حساس بیشتر در معرض جاسوسی هستند از قبیل صنایع هسته ای ما،صنایع دفاعی،صنایع موشکی و صنایع تکنولوژیک ما به اصطلاح تایتک ما حوزه هایی است که آن ها سعی می کنند از این حوزه ها اطلاعی به دست بیاورند و تحقیق هایی داشته باشند؛ چه در زمینه نرم افزاری و چه سخت افزاری نوعا در این مراکز حساس آموزش های مناسب توسط کارشناسان وزارت اطلاعات داده شده و کلاس ها پیش بینی شده و این کلاس ها برگزار می شود و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته و با این آموزش هایی که این عزیزان می بینند به خوبی موفق می شوند دشمن را از کسب اطلاع ناامید کنند.
 
برخورد با افراطگرایی شیعه و سنی

وزیر اطلاعات در ادامه در پاسخ به سوالی در حوزه تحرکات برخی افراط گرایان شیعه و سنی در کشور گفت: همان طور که مقام معظم رهبری دیروز در بیاناتشان فرمودند "ایجاد اختلاف بین فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی و فرقه هایی که در درون این دو مذهب اسلامی وجود دارد از مهمترین اهداف دشمنان اسلام است"بنابراین هر کسی که در جهت دامن زدن به اختلاف میان مذاهب اسلامی نقش ایفا کند دانسته یا ندانسته در زمین دشمن مشغول بازی شده است؛ فرقی نمی کند چه افراطی هایی که به عنوان پیرو مذهب اهل سنت نقش تخریبی ایفا کنند چه افرادی به عنوان شیعه مسیرهایی در پیش بگیرند و با عملکرد غلط خودشان باعث اختلاف میان مسلمان ها شود ؛همه این ها آب به آسیاب دشمن می ریزند.

وی ادامه داد: طبیعی است که وزارت اطلاعات در قبال این گونه حرکات نمی تواند بنشیند به خصوص که این عناصر افراطی دانسته یا ندانسته به دام سرویس ها می افتد و سرویسها گاه مستقیم و گاه با یک یا چند واسطه با آن ها مرتبط می شوند و آن ها را مدیریت می کنند گاهی خود آن ها هم متوجه نمی شوند که توسط سرویس ها مدیریت می شوند.
 
وی اظهار داشت: اطلاعاتی که ما داریم یک سلسله کانال های ماهواره ای تلویزیونی که برنامه های مغایر با وحدت امت اسلام پخش می کردند؛این شبکه ها به نحوی به سرویس های انگلستان وصل بوده و به آن ها خط دهی می کرد و ما قرائنی داریم که این سرویس های اطلاعاتی کمک های مالی نیز به آن ها می کردند. اما کمک های مالی به صورت مستقیم در اختیار این ها قرار نمی گرفت بلکه با دو سه واسطه و ممکن بود آخرین واسطه در چهره یک خیراندیش یا در چهره انسان متدینی که می خواهد خمس سالش را حساب کند پرداخت می شده و هزینه های مالی این شبکه ها را تامین می کردند چون می دانند آن چیزی که آن ها با هزینه بسیار دنبال آن هستند تا بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند این ها با رسانه ها و کمترین هزینه ها اهداف آن ها را تامین می کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر رسانه هایی جریان های ابزار دست سرویس ها قرار بگیرند یا زمینه ابزار شدن در دست سرویس ها را داشته باشند آیا تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران می تواند در قبال آن ها ساکت بنشینند طبیعی است که جمهوری اسلامی از یک سو این ها را هوشمندانه رصد کند؛ نوع حرکت های این ها را زیر نظر داشته باشد، ارتباطات این ها را کشف کند و بعد هم به موقع در مورد این ها اقدام لازم را انجام دهد که شما چندی پیش ملاحظه کردید سربازان گمنام امام زمان (عج)کانال های ماهواره ای که نقش مخرب در وحدت اسلامی ایجاد می کردند و بی اعتنا به رهنمودهای دلسوزانه مقام معظم رهبری که فرمودند توهین به شخصیت های مورد احترام اهل سنت حرام است، بی اعتنا به این نظرات امام المسلمین به این روند مخرب ادامه دادند ؛دستگاه اطلاعاتی وظیفه خود تشخیص داد در مورد آن تبلیغ کند و اقدام لازم را انجام دهد.
 
وی تصریح کرد: طبیعی است هر گونه حرکتی از این قبیل در کشور ما موجبات اختلاف بین مسلمان ها را افزایش دهد و امنیت وحدت اسلامی را به هم بزند وزارت اطلاعات نسبت به آن با حساسیت برخورد می کند و از اثرگذاری آن جلوگیری می کند ؛همان طور که با جریان های افراطی موجود در اهل سنت که سعی می کند وحدت اسلامی را مخدوش کند برخورد مشابهی می کند و طبیعی است هر چه عملکرد این جریان های افراطی رنگ و بوی ضد امنیتی بیشتری پیدا کند شدت عمل وزارت اطلاعات در ارتباط با آن نیز متناسب با همان عمل انحرافی خواهد بود.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین رصد اقدامات داعش اظهار داشت: گروهک داعش طبیعی است چون برای مرزهای ما است،نمی شود انتظار داشت آن اشرافی که ما در کشور خودمان بر روی جریان ها داریم برروی این گروهک نیز داشته باشیم.

حساسیت در مقابل داعش

علوی افزود: اما بیرون از مرزهای ما بودن دلیل نمی شود که ما اشراف هم نداشته باشیم؛چراکه تهدیدات داعش هر چند مستقیم متوجه کشورهای سوریه و عراق است اما خواه ناخواه امنیت ما را تهدید به خطر می کند و دستگاه های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در برابر آن حساسیت به خرج می دهند.

علوی اظهار داشت: وزارت اطلاعات از سال ها پیش در بیرون از مرزها با همکاری کشورهایی که امنیت آن ها توسط داعش به چالش کشیده شده بود همکاری اطلاعاتی داشته که دارای اشراف اطلاعاتی و مناسبی بر روی حرکت داعش بودند و برنامه های داعش را پیش بینی کرده و به مقامات مسئول اعلام کردیم.

اطلاع رسانی در مورد قدم به قدم داعش

وزیر اطلاعات گفت: ما قدم به قدم برنامه هایی که داعش در عراق داشت به مقامات مسئول اطلاع رسانی کردیم و پیش بینی کردیم نوع حرکات داعش را و همین پیش بینی ها هم باعث شد که به موقع اقداماتی صورت بگیرد اگر این پیش بینی ها و این اقدامات نبود امروز عراق و بغداد و شاید سوریه وضعیت دیگری داشت.

وی ادامه داد: طبیعی است اقدامات داعش در چتر اطلاعاتی ما قرار دارد و هرگاه ما احساس کنیم که مصالح امنیتی ما مورد تهدید مستقیم خودشان قرار دادند یا به دنبال این هستند که در کشور ما عناصری را به کار بگیرند وارد عمل شویم که شدیم و تا الان عناصری که به نوعی مرتبط با داعش بودند را شناسایی کردیم و در چنگ سربازان گمنام امام زمان(عج) قرار گرفتند و دراختیار دستگاه عدالت و قضا قرار گرفتند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که گفته می شود وزارت اطلاعات شکایت خود را از تعدادی از گروه ها پس گرفته است از جمله نهادی مثل انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران گفت: اتفاقا الان وزارت اطلاعات در این گونه مسائل کاملا حرفه ای عمل می کند.

وی افزود: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد وزارت می شوند دو چیز را در ورودی وزارت جا می گذارند یکی موبایل و دومی تمایلات سیاسی.

علوی اظهار داشت: کار این جا کاملا حرفه ای انجام می شود، در موضوعاتی که مورد بحث وزارت اطلاعات است ما وجدان عزیزانمان را به میان آورده ایم و گفته ایم که نسبت ها، عنوان ها، خوشنامی ها و بدنامی ها را بگذارند برای مراجع مربوطه خودش آن ها در این جا کار حرفه ای اطلاعاتی را انجام می دهند به گونه ای که پیش وجدان خودشان متقاعد باشند که فردای قیامت می تواند جواب کار خود را که در حق یک انسان یا یک مجموعه انجام دهند بدهند.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم تمایلات سیاسی را در تشخیصمان دخالت دهیم، ما در ارتباط با جریان های سیاسی مثل وزارت ورزش نسبت به تیم های مختلف هستیم، اگر وزیر ورزش طرفدار مثلا آبی باشد نمی تواند در مسابقه بین آبی و قرمز شرایطی را فراهم کند که آبی پیروز شود این صلاحیت او را زیر سوال می برد او باید تمام زمینه ها را فراهم کند تا یک بازی طبیعی بین آبی و قرمز صورت بگیرد، تمایل خودش را او باید مواظبت کند او باید مواظب باشد دو تیم قواعد بازی را رعایت کنند و سرانجام بازی هر چه شد برای آن تفاوت قائل شویم کار حرفه ای اطلاعاتی ما کاری به گرایش سیاسی ما ندارد، یک فردی اصولگرا باشد خیلی هوای او را داشته باشیم و برخی مسائل را نادیده بگیریم و یک فردی اصلاح طلب باشد در مورد او مته به خشاش بگذاریم و سخت گیری و کنجکاوی خاصی داشته باشیم یا برعکس، اصلا چنین حرکتی را مغایر با عدالت اطلاعاتی می دانیم.

وی اظهار داشت: ما شکایتی نداشتیم از افراد تا این که بخواهیم شکایتمان را پس بگیریم ما اطلاعات را در اختیار دستگاه های مختلف از جمله دستگاه قضا قرار می دهیم و آن وقت دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم به عنوان دادستان یک منطقه اقدام قضایی خودشان را نسبت به کسانی که اطلاعاتی به آن ها می رسد از مرجع اطلاعاتی که این ها مرتکب جرایمی شده اند نسبت به آن ها عمل می کنند.

وزیر اطلاعات گفت: آن چه که عنوان می شود شکایت را پس گرفتند شاید در این تعبیر مصامحه باشد، ما وقتی مثلا یک پرونده ای را بازنگری می کنیم با یک نگاه حرفه ای و می بینیم با نگاه حرفه ای آن چه در پرونده آمده ممکن است صحت نداشته باشد آن وقت نمی توانیم به مقتضای آن چه در پرونده آمده نظر بدهیم بلکه بر مقتضای آن چه تحقیق و بررسی کردیم به مقتضای آن نظر می دهیم.

 علوی ادامه داد: اگر در پرونده فردی اتهاماتی وجود داشت و بررسی کردیم دیدیم این اتهامات صحت ندارد وظیفه شرعی خودمان می دانیم به دستگاه قضایی اعلام کنیم که این اطلاعاتی که قبلا به شما دادیم که این فرد دارای این خلاف هاست این خلاف ها را بررسی کردیم دیدیم صحت ندارد این را که عرض می کنم اخیرا پرونده ای را بررسی کردیم به دوستان گفتم این اتهام ها را بررسی کنید و فراموش کنید که در مورد چه کسی دارید بررسی می کنید، این فرد فرزند کیست، پسر کیست، برادر کیست، این ها را فراموش کنید ببینید این اتهام ها به این فرد وارد است یا نیست، بررسی کردم دیدیم چندین فرقه از این اتهام ها عدم صحتش احراز شد، توسط قائم مقام ما به دفتر مقام معظم رهبری مطرح شد که این اتهاماتی که فلان آدم متوجهش بوده بچه ها بی طرفانه بررسی کردند و مشخص شد صحت ندارد، فرمودند وظیفه شرعی دارید که به دستگاه قضا اعلام کنید و در پاسخ به استعلام دستگاه قضایی اعلام شد که نتیجه بررسی ها این بوده است.

وی ادامه داد: به خاطر همین است که ما اصولا در این مسائل کاری به ابعاد جریان نداریم بحث یک مجموعه صنفی و غیره هم اگر در چارچوب های صنفی خودش عمل نکند مسئول دارد،یا وزارت ارشاد یا وزارت آموزش و پرورش و یا وزارت کشور است آن ها باید برخورد کنند، اگر عملکرد ضدامنیتی داشته باشند وزارت اطلاعات با آن برخورد می کند،بنابراین اگر شکایتی هم بوده باشد که مبنای آن غیرامنیتی بوده باشد و مبنایش مسائل صنفی باشد ما شکایتمان را برمی داریم دستگاه مربوطه باید از آن شکایت کند اما اگر مجموعه مشکلات ضدامنیتی داشته باشند غیرممکن است وزارت اطلاعات شکایتی از آن ها کرده باشد شکایت خود را بردارد.*

مبارزه با مفاسد اقتصادی
وزیر اطلاعات در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد اقدامات وزارت اطلاعات برای پیشگیری از بروز مفاسد گسترده اقتصادی  گفت: شما می دانید که نبض یک جامعه و پویندگی و بالندگی یک جامعه در یک اقتصاد شکوفا می تپد و اگر اقتصاد یک جامعه یک اقتصاد مولد باشد، یک اقتصاد سازنده باشد چه در عرصه تولید و چه در عرصه خدمات و چه در عرصه تجارت و در هر عرصه ای اگر از یک چهارچوب منطقی تبعیت کند می تواند به آن جامعه تحرک، نشاط و شادابی و در مسیر توسعه آن را به حرکت درآورد.

علوی افزود: اما اگر امنیت در جامعه حکمفرما نباشد و در نتیجه افرادی که دارای توان سرمایه گذاری هستند انگیزه سرمایه گذاری پیدا نکنند یا این که افراد سرمایه گذار احساس امنیت در زمینه سرمایه گذاری بکنند؛ ولی وقتی وارد فرآیند اداری سرمایه گذاری می شوند در هر مرحله ای می خواهند موافقت اصولی بگیرند یا هر قسمتی از کار را دنبال کنند ممکن است با درخواست پرداخت های غیرقانونی مواجه شوند و زیرمیزی و رشوه و امثال این ها ،برای این که با کار آن ها موافقت بشود یا این که وقتی کار تولیدشان را آغاز کردند با یک سلسله مشکلات دیگری مواجه باشند طبیعی است که چرخ اقتصادی جامعه به حرکت در نمی آید.

وی اظهارداشت: برای این که نشاط اقتصادی به وجود بیاید باید از یک طرف امنیت اقتصادی و امنیت در زمینه سرمایه گذاری حکمفرما باشد؛از سوی دیگر فساد اداری در زمینه سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی باید ریشه کن شود و از طرف دیگر کمک به دستگاه های اقتصادی شود تا بتوانند مشکلات خودشان را از راهکار صحیح حل کنند.

وزیر اطلاعات ادامه داد:طبیعی است وزارت اطلاعات در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی فعالیت جدی دارد تا الان این وزارت کوشش کرده هر جا ناامنی هایی در زمینه سرمایه گذاری بوده آن را برطرف کند و به فعالان اقتصادی امنیت خاطر بدهد و آرامش خاطر بدهد و بدانند که سرمایه گذاری در این آب و خاک خودشان هستند چرا که امنیت و اقتصاد به هم گره خورده، جایی که امنیت نباشد اقتصاد نیست و جایی که اقتصاد پویا باشد امنیت تحکیم می شود.

علوی افزود: وقتی افراد سرمایه شان را به صورت سرمایه گذاری مولد در زمین این کشور ایجاد کنند این کشور هم دلبستگی بیشتری ایجاد می کند حتی عناصر خارجی در کشوری سرمایه گذاری کنند به خاطر سرمایه خودشان به امنیت آن کشور علاقه پیدا می کنند.

وی اظهار داشت: ما برای تامین امنیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم و این مسیر را تا الان دنبال کردیم و اطمینان خاطر داده ایم که از این به بعد هم این سیاست را دنبال خواهیم کرد در زمینه فساد اقتصادی هر موردی که برای ما مکتوب شده و به آن پی بردیم که یک حرکت فساد آلود اقتصادی یا حرکت سرمایه گذاری را آسیب می رساند یا یک فعالیت نادرست اقتصادی را مانند قاچاق کالا، قاچاق سوخت و ارز و امثال این ها فعالیت ناسالم اقتصادی در پیش گرفته شده وزارت اطلاعات این ها را کشف کرده و با آن ها برخورد کرده واحدهای تولیدی که ناخواسته با مشکلات مواجه شدند و نیازمند کمک بودند و از وزارت اطلاعات برمی آمده که به آن ها کمک کند بی هر گونه تردید به آن ها کمک کرده تا بتوانند مشکلشان را حل کنند و از این که به زمین بخورند جلوگیری کرده سعی کرده این ها روی پای خودشان بایستند و کار را ادامه دهند.

وزیر اطلاعات یادآور شد: می دانید فساد اقتصادی مثل سرمایه گذاری اقتصادی نیست، فساد اقتصادی پنهان حرکت می کند از زیر میز حرکت می کند از لابلای دره ها و کوه هایی که دیدی نباشد حرکت می کند و خودش را در یک مسیر پیچیده به حرکت در می آورد.

علوی اظهار داشت: بنابراین پی بردن به فساد اقتصادی خیلی آسان نیست و نیازی به اشراف اطلاعاتی دارد که الحمدالله هوشمندی سربازان گمنام امام زمان باعث شده این چتر اطلاعاتی بر چنین فعالیت هایی به گونه ای احاطه و اشراف داشته باشد که هر پدیده این چنینی را بتواند شناسایی کند.

وی تاکید کرد:باید سیاست انعکاس رسانه ای در این زمینه وجود داشته باشد که مشخص شود با فساد برخورد شده و نه با فعالیت اقتصادی چرا که برخورد با فساد اقتصادی به صورت یک تهدیدی برای فعالیت اقتصادی و کار سرمایه گذاری نباشد.

وزیر اطلاعات گفت: باید برخوردی شود تا امنیت سرمایه گذاری را مختل نکند، مردم را امیدوار کند تا دستگاه های امنیتی هوشیارانه فعالیت های فساد آلود را در هر عرصه ای رصد می کنند،با آن برخورد می کنند و همه افرادی که دارای توانمندی هایی هستند به جای این که این خلاقیت ها را در مسیر انحراف به کار ببرند در مسیر سالم به کار ببرند.

علوی تاکید کرد: وزارت اطلاعات سعی کرده این گونه عمل کند هم از جنجال رسانه ای جلوگیری کند و هم از سکوت رسانه ای بلکه یک انعکاس هدفمند رسانه ای که اثرات مثبت بر روح و روان جامعه داشته باشد و برای آن ها آرامش و امنیت ایجاد کند و مخاطره ای برای سرمایه گذاری و فعالیت سالم اقتصادی ایجاد نکند و تا الان هم جریان های آلوده اقتصادی و کسانی که آلوده به مفاسد اقتصادی هستند با تمام پیچیدگی هایشان و با تمام تلاش هایی که سعی کردند از دید سربازان گمنام امام زمان (عج)مخفی بمانند چیزی نگذشته که یکی پس از دیگری توسط سربازان گمنام شناسایی شدند و اقدام لازم در مورد آن ها صورت گرفت.

جزئیات بیشتر از سرقت بی بی سی
فارسی
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد جزییات بیشتر ناکام ماندن شبکه فارسی زبان بی بی سی برای سرقت اسناد هنری،تاریخی و فرهنگی اظهار داشت: دستبرد آرشیو برای دستگاه های رسانه ای مخصوصا رسانه های رادیو و تلویزیون مهم است چرا که آرشیو دارای یک ارزش بسیار بالایی است.

 وزیر اطلاعات با بیان این که آرشیو در رسانه های رادیو و تلویزیونی حرف اول را می زند گفت: آرشیو می تواند برنامه های یک رسانه را قوی کند و رسانه ها با همدیگر تعامل دارند چه در سریال ها و چه در فیلم هایی که از حوادث مختلف دارند و این ها را مبادله می کنند و طبیعی است این مبادله فیلم و سریال هزینه دارد.

علوی تاکید کرد: بعضی از دستگاه های رسانه ای برای این که هزینه خود را پایین بیاورند از راه های غیرقانونی وارد عمل می شوند تا بتوانند دستبرد بزنند به آرشیو ها و آنها را منتقل کنید می دانید جابه جایی آرشیوها کار خیلی ساده ای است به طوری که با یک فلش مموری می توان یک آرشیو بسیار بزرگی را می توان جابه جا کرد.

وی افزود: در آرشیو مذکور فردی به تنظیم آرشیو سی دی ها و فلش مموری هایی که بود اقدام کرده بود و فرد دیگری واسطه بود بین نمایندگی بنگاه خبرپراکنی بی بی سی فارسی در امارات و در ازای یک مبلغ که چندان چیزی نبود اقدام کرد، در ازای مبلغ ناچیز به عنوان مثال مثلا سی میلیون دلار بگیرد و آرشیوی که چندین میلیون دلار ارزش دارد آن را در اختیار آن بنگاه قرار دهد.

وزیر اطلاعات افزود: از زمان روزهای آغازین برنامه سربازان گمنام امام زمان بر قضیه اشراف پیدا کردند، صبر کردند خطوط کاری آن ها را به دست بیاورند اهداف آن ها را بشناسند و در موقعش عمل شد و از این که این ها بتوانند آرشیو صدا و سیما را منتقل کنند به ثمن بخس استفاده کنند از آن جلوگیری شد.

اظهارات زنجانی تو خالی از آب درآمد

علوی در بخش دیگری از نشست خود در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت مدیران نفتی و ارتباط آن ها با بانک زنجانی و این که وزارت اطلاعات در این پرونده ورود داشته یا خیر گفت: از زمانی که ما وارد وزارت اطلاعات شدیم، وزارت اطلاعات وارد قضیه شد و متوجه این حق کشی نسبت به مردم شد و متوجه شد که بیش از 8 هزار میلیارد تومان از اموال بیت المال مورد دستبرد قرار گرفته و از همان وقت با حساسیت این مسئله را دنبال کرد، مقدمات انتقال پرونده به دستگاه قضایی را وزارت اطلاعات فراهم کرد منتها قبل از این که پرونده به دستگاه قضایی کشیده شود براساس امیدهایی که وزارت اطلاعات داشت با خود بابک زنجانی مذاکراتی داشت او ادعا کرد پولی در تاجیکستان دارد و بدهی خود را پرداخت می کندب عد از این که بررسی کردیم دیدیم صحت ندارد بعد گفت پولی در بانک های روسیه دارد و با آن بدهی خود را پرداخت می کند باز هم وقتی بررسی شد دیدیم صحت ندارد و نوع اظهارات او توخالی از آب درآمد.

وی ادامه داد: سرانجام این اطلاعات به دستگاه قضایی و سایر دستگاه هایی که به نوعی در قضیه مرتبط بودند منتقل شد و سرانجام هم کار او به دستگاه قضایی کشید و در طول مدتی که در اختیار قوه قضاییه بوده وزارت اطلاعات همکاری تنگاتنگی با دستگاه قضایی داشته و اطلاعاتی که نیاز داشته تلاش کرده اطلاعات را تامین و اختیار دستگاه قضایی قرار دهد که پرونده صورت روشنی پیدا کند و امکان استیفای حقوق ملت فراهم شود.

آلودگی میران مربووط به دولت قبل است

وزیر اطلاعات گفت: طبیعی است در این مسئله آلودگی هایی برای رده هایی از مدیران در دستگاه های مختلف به وجود آمده که همه این ها مربوط به قبل از این دولت است و در اشراف اطلاعاتی که بر موضوع به وجود آمد،مشخص شد این افراد به نوعی موثر بودند و اطلاعات این ها در اختیار وزارت نفت و در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت.

علوی در پایان این نشست ضمن تشکر از اصحاب رسانه تصریح کرد: این اولین جلسه من با شما بود و امیدوارم آخرین جلسه نباشد و ان شالله جلسات دیگری برگزار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: شما اصحاب رسانه جز اعضای جامعه اطلاعاتی 76 میلیون نفری وزارت اطلاعات هستید و امیدواریم از طریق رسانه ها چشم و گوش مردم باشید و ان شالله حرف دل مردم را بزنید.

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۵۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۳
درود خدا بر سربازان پاک وگمنام امام زمان (عج) وخسته نباشید بابت سی سال مجاهدت های خاموش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۳
خدا قوت استوار باشید ان شا الله
آخرین اخبار