رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:تصادفات جاده ای و حوادث مهم ترین عامل تعداد بالای بیماران مرگ مغزی در ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، کتایون نجفی زاده در حاشيه جشنواره زندگی افزود: این در حالی است که مرگ مغزی در کشورهای اروپایی به طور عمده به دلیل بیماریهای مغزی و سنین بالاتر از 60 سال اتفاق می افتد .

وی گفت : سالانه بین پنج تا هشت هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که بیشتر آنان جوان می باشند.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با وجود تعداد بالای موارد مرگ مغزی در کشورمان، هم اکنون شاخص اهدای عضو در ایران 7.8 به ازای یک میلیون نفر جمعیت است، در حالی که این رقم در کشورهای اروپایی 30.8 به ازای یک میلیون نفر جمعیت می باشد.

دکتر نجفی زاده گفت: ایران به لحاظ اهدای عضو رتبه 42 جهان را دارد و این جایگاه خوبی برای یک کشور اسلامی نیست.

وی افزود: اگرچه در سال های گذشته تمایل خانواده ها به اهدای عضو در کشور رشد چشمگیری داشته است، اما هنوز تا مطلوب بودن فاصله زیادی داریم.

رییس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به طور میانگین 37 درصد خانواده های ایرانی به اهدای عضو رضایت می دهند، گفت: این در حالی است که هم اکنون 25 هزار بیمار مبتلا به بیماریهای گوناگون در انتظار پیوند هستند و روزانه بیش از 10 بیمار نیازمند عضو در کشور فوت می کنند.

دکتر نجفی زاده افزود: در مدت 13 سالی که پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی در کشور انجام می شود، تاکنون اعضای سه هزار و 300 بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند اهدا و پیوند شده است.

وی گفت: بیمارستان منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، تهران و شهید بهشتی، رتبه چهارم را در امر پیوند اعضا دارد.

رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت، فقدان سیستم هماهنگ و فراگیر را مهم ترین چالش در امر اهدای عضو کشور عنوان کرد و افزود: نهادینه سازی سیستم های فراوری و ثبت نام فراگیر، تخصیص عضو مناسب، نظارت و بازرسی، مددکاری ، روانشناسی و حمل نقل مناسب از اقدامات لازم در این زمینه است.

دکتر نجفی زاده با اشاره به پیوند ریه در کشور با بیان اینکه هم اکنون پیوند ریه فقط در تهران انجام می شود گفت : به دلیل فقدان سیستم منسجم، 20 درصد از این بیماران زودتر، 70 درصد دیرتر و فقط 10 درصد در موعد مقرر مراجعه می کنند.

به گفته رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت در آینده نزدیک باید پیوندهای قلب، ریه و پانکراس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال شود.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.