رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر اهمیت تکنولوژی در افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مجتبی مزروعی، با اعلام اینکه صنعت و تکنولوژی مناسب در اختیار نداریم، افزود: بخش صنعت باید تکنولوژی مورد نیاز را در اختیار کشاورزی قرار دهد و حتی اگر در داخل تکنولوژی مورد نیاز وجود ندارد، واردات انجام شود. توسعه کشاورزی نیاز به کمک صنعت دارد.

وی با بیان اینکه برای توسعه بخش کشاورزی در بحث تولید و فرآوری نیاز به تکنولوژی جدید داریم، تصریح کرد: در حال حاضر حتی خودرو مناسب در بخش کشاورزی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این که سهم کشاورزی از بودجه کشور کمتر از 5 درصد است، گفت: در تلاش هستیم این سهم افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در طول 30 سال گذشته 28 تا 38 درصد اشتغالزایی جامعه را برعهده داشته است، افزود: با این وجود این بخش فقط سه تا پنج درصد از بودجه کشور را دارا بوده است.

مزروعی با تاکید بر اینکه باید بودجه بخش کشاورزی را تا 20 درصد از بودجه عمومی کشور بالا ببریم تا شاهد راه‌اندازی این بخش باشیم، بیان کرد: بدون اعتبار و کمک دولت رشد بخش کشاورزی کندتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تولیدات بخش کشاورزی استان سالانه حدود هشت میلیون تن است، یادآور شد: خراسان رضوی حدود 10.6 درصد تولیدات دامی و 8 درصد تولیدات زراعی و باغی کشور را تامین می‌کند.

این مقام مسئول، توجه به توسعه بازرگانی را از مهمترین فعالیت‌های بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: توسعه مکانیزاسیون شامل صنایع تبدیلی، صنایع تکمیلی، تراکتور، ادوات از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

مزروعی تصریح کرد: عرضه محصولات از تولیدکننده به مصرف‌کننده را در دستور کار داریم که به زودی در شهرها راه‌اندازی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از صدور مجوز صادرات دام به اندازه کافی در استان خبر داد و گفت: با مجوزی که برای صادرات دام صادر شده به زودی قیمت دام زنده همچون بره بالای 10 هزار تومان خواهد رسید، که یکی از مسائل اقتصادی است و برای تولید کننده ایجاد انگیزه می کند.

وی از اختصاص اعتبار 140 میلیارد تومانی برای بکارگیری سیستم آبیاری نوین در سطح 20 هزار هکتار در سال 93 خبر داد و افزود: اگر چه همه به خرده مالکی به چشم یک معضل نگاه می‌کنند اما در واقع خرده مالکی نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه یک واقعیت است که براساس آن باید برای هر منطقه با توجه به شرایط خودش برنامه ریزی کنیم.

مزروعی با بیان اینکه خرده ملکی و هر موضوع دیگر کشاورزی را باید یک فرصت بدانیم گفت: اگر برنامه‌ریزی خوبی با کمک کارشناسان کشاورزی داشته باشیم تولید کنندگان خوبی خواهیم داشت.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: کشاورزی ، ماشبن ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.