وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به منظور محرومیت زدایی در مناطق محروم و مرزی کشور به دنبال توانمند سازی منابع انسانی بومی این مناطق از طریق آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم اختتامیه پانزدهیمن دوره مسابقات ملی مهارت که بعد از ظهر امروز در سالن 17شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد گفت:‌در حال حاضر کشور با دو مشکل مهم تعداد بیکاران و نیروی جوان جویای کار و ورود بیش از 4میلیون دانشجویی خواهان ورود به بازار کار مواجه هستیم که این دو مشکل با میانگین رشد و بهره وری 1.3 درصدی در کشور بحران جدی را ایجاد کرده است.

وی در ادامه به عدم توجه سازمان‌ها و دستگاه‌ها به ارتقا توانمندی کارکنان خود اشاره کرد و افزود: توانمند سازی منابع انسانی با عنوان یک سرمایه گذاری و از جمله عوامل مهم رشد تولید و بهره وری محسوب می‌شود که از سوی مراکز و دستگاه‌های مختلف مورد توجهی واقع شده چرا که آن را بیشتر با عنوان هزینه‌ای اضافی محسوب می‌کنند که این خود به دلیل وجود فرهنگ نادرست در این زمینه است.

ربیعی در ادامه افزود: ویژگی‌های بازار کار تغییر کرده و تقاضای نیروی کار نیز در حال  تغییر است و ما ناگزیر هستیم به منظور خروج از بحران نظام مهارت افزایی را در جامعه توسعه دهیم.

وی در ادامه با اشاره به این که مشکلات یاد شده مختص کشور ما به تنهایی نیست بلکه در سایر کشورهای شبیه به ما و تازه صنعتی شده نیز وجود دارد تصریح کرد: برگزاری مسابقات ملی مهارت تجربه‌ای برای شناسایی نخبگان مهارتی است که برای کل نظام آموزش‌ مهارتی اهمیت زیادی د ارد و در راستای آن مستعد ترین افراد برای حضور مؤثر در شرکت‌های صنعتی و سایر مراکز شناسایی و برای آن‌ها برنامه ریزی های لازم برای بهره وری هر چه بهتر صورت خواهد گرفت که البته برنامه ریزی های مناسبی تاکنون در این خصوص صورت گرفته و نتایج آن در سال آینده اعلام خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به مزایای مهارت آموزی اشاره کرد و اظهار داشت: ماهر شدن نیروی کار، افزایش بهره وری، نوآوری و خلاقیت، امنیت شغلی و همچنین کاهش هزینه‌های تولید از  جمله مزایای مهارت آ‌موزی است.

ربیعی در ادامه به انعقاد تفاهم نامه با وزارت خانه‌ها، NGOها و تشکل های صنفی با عنوان کانون‌های شغلی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برنامه‌ای را به منظور انعقاد تفاهم نامه با بیشتر وزارت خانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی در دست اجرا داریم به طوری که در سال جاری  تعداد زیادی از این تفاهم نامه‌ها را به انجام رسانده‌ایم و در سه ماهه آخر سال نیز  بررسی‌ نتایج  خروجی‌های آن آغاز می‌شود همچنین ایجاد شبکه ای از توانمند سازی افراد در بازار کار موجود و افرادی که قرار است به این بازار بپیونند نیز در دستور کار قرار دارند.

ربیعی در ادامه به ضرورت تطبیق فارغ التحصیلان با سیمای بازار کار استان‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا چند استان تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته که بررسی این مطالعات حاکی از این است که در برخی استان‌ها رابطه نیاز به شغل و فارغ التحصیلان 4درصد و حداکثر آن نیز در استان‌های دیگر 25درصد است که این امر حاکی از نوسان موجود در استان‌های مختلف و وضعیت نامناسب برای کشور است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برنامه‌های پیش روی در راستای ارتقای توانمند سازی در کشور اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه‌های ما پیگیری قانون جذب نخبگان مهارتی، ایجاد شبکه ملی نخبگان و استعدادهای برتر مهارتی در سطح استان‌ها تا پایان سال 93 و اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای در درون دولت است.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: درواقع استراتژی مهم ما هماهنگی آموزش‌های مهارتی با نیازهای استان هاست که در این خصوص در نظر داریم که آموزش‌ها را در هر استان مطابق با نیاز بازار کار ارائه دهیم و هرچه بیشتر به سمت تقاضا محوری حرکت کنیم که در این خصوص از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور  خواسته‌ایم تا حتی نسبت به آموزش‌های سیار همسو با نیازهای اشتغال برنامه ریزی کند. البته توجه به ارتقای سیستم‌های دانش بنیان در برنامه‌های فنی و حرفه‌ای نیز از دیگر اقدامات است.

ربیعی در ادامه به بحث توانمند سازی نیروهای بومی در مناطق محروم پرداخت و گفت: یکی از مشکلات مهم و قابل توجه در کشور ما عدم جذب نیروهای بومی در طرح‌های بزرگ دستگاه‌های مختلف است که در این راستا با دستگاه‌هایی که در این خصوص فعال هستند تفاهم نامه‌هایی را منعقد کرده‌ایم که ما آموزش نیروهای بومی از ‌آن‌ها در این طرح‌های بزرگ استفاده کنند در واقع با این اقدام نسبت به توانمند سازی منابع انسانی بومی در مناطق محروم و حل مشکل بیکاری این افراد اقدام کرده‌ایم.

وی در ادامه گفت: همچنین در راستای تطابق رشته‌های دانشگاهی با تقاضای کار در کشور نیز همکاری‌هایی را با وزارت علوم تحقیقات و فناوری آغاز کرده‌ایم.

ربیعی همچین به اجرای طرح تکاپو اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای برند سازی و بازار یابی مشاغل خرد با استفاده از وام‌های خود اشتغال اقدام کرده‌است که می‌تواند در رونق تولید نیز بسیار راه گشا باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هنوز نتواسته به جایگاه واقعی خود در سیستم توسعه کشور دست پیدا کند و در این راستا همواره با مشکلات و موانعی رو به رو بوده که با شناسایی این مشکلات باید نسبت به حل آن و فرهنگ سازی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه ای اقدام کنیم زیرا برای حضور مؤثر و رقابت بین المللی باید محصولات با کیفیت تولید شود.همچنین برند سازی، خلاقیت، بهره وری و افزایش تولید نیازمند توانمند سازی و مهارت آموزی نیروی کار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: محرومیت ، مناطق ، محروم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار