مطلق گففت: حفظ و ارتقاي سلامت جسمي و رواني جوانان يكي از ضرورت‌هاي نظام سلامت كشور در راستاي تحقق اصول 3، 10، 29 و 43 قانون اساسي و بند 2 سياست‌هاي كلي سلامت ابلاغي مقام معظم رهبري است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر محمد اسماعیل مطلق، ضمن بیان این مطلب افزود: در راستاي اجرای اين ضرورت، اداره سلامت جوانان نزديك به يك سال است كه شكل گرفته و همكاران ما با در نظر گرفتن همه ابعاد برای حفظ و ارتقاء سلامت جوانان تلاش مي‌كنند.

وی يكي از مهم‌ترين فعاليت‌های اداره سلامت جوانان را تدوين سند جامع و راهبردي سلامت جوانان در حوزه وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: اين سند بعد از دريافت نظرات درون‌سازماني، براي اخذ نظرات ساير دستگاه‌های اجرايي مرتبط نیز ارسال می شود.

بر اساس اعلام مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ، سند جامع و راهبردی سلامت جوانان مشتمل بر 8  بسته راهبردي شامل؛ "سبك زندگي سالم در جوانان"، "سلامت باروري جوانان و ازدواج مناسب"، "تقويت بنيان خانواده"، "سلامت رواني، اجتماعي جوانان " ،پيشگيري از اعتياد"، "گسترش برنامه سلامت جوانان"، "بسيج همگاني دستگاه‌ها" و "ارتقاي ايمني حمل و نقل جاده‌اي" است.

دكتر مطلق، سند جامع سلامت جوانان را مجموعه‌اي جامع و يكپارچه و پويا از اهداف، سياست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها دانست و  یادآور شد:  چنانچه بستر اجرايي اين سند با همكاري گسترده و همه جانبه دستگاه‌ها و نهادهاي متولي سلامت كشور فراهم شود، مي‌تواند گام ارزشمندي در تأمين، حفظ و ارتقاء همه جانبه سلامت جوانان محسوب شود.

وی ،  تهيه و تدوين اين سند را استوار بر چند پيش ‌فرض كليدي عنوان كرد و در تشریح گفت: سلامت، همان طور كه در بند دوازدهم از اصل سوم قانون اساسي اشاره شده است، حق طبيعي انسان از جمله جوانان كشورمان است.

وی افزود: بنيان بسياري از رفتارهاي تأثيرگذار بر سلامت و شيوه زندگي افراد در سنين جواني شكل مي‌گيرد و اتخاذ شيوه زندگي سالم در اين دوران بر كاهش بار بيماري‌ها بسيار تأثيرگذار است.

دکتر مطلق  با تاکید بر این که  برنامه‌هاي ارتقاي سلامت در جوانان از هزينه اثربخش‌ترين برنامه‌ها در حوزه سلامت كشور است، تصریح کرد: توفيق در ارتقاء سلامت جوانان، قطعاً تضمين كننده سلامت نسل حاضر و آينده كشور است و پايداري برنامه‌هاي توسعه كشور را در عرصه‌هاي كلان‌تر به دنبال خواهد داشت.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس، تأثيرگذاري بسيار زياد جوانان را پيش فرض دیگر دست‌اندركاران تدوين سند جامع سلامت جوانان عنوان کرد و گفت: براساس این پیش فرض، جوانان مي‌توانند بيشترين تأثير را بر همسالان و اعضاي خانواده خود داشته باشند و از اين رو نرخ بازگشت مستقيم و غيرمستقيم سرمايه‌گذاري به منظور ارتقاء سلامت آنها بسيار بالا خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار