کارکرد شبکه‌های اجتماعی اکنون به موضوعی مهم و بحث برانگیز تبدیل شده است عده‌ای بر روی مزایای آن کلیک می‌کنند و برخی هم نکات منفی و مشکل ساز آن را برجسته سازی می‌کنند اما چیزی که آشکار است ضرورت تدوین پیوست فرهنگی استفاده از این شبکه‌ها و تعیین چارچوب قانونی برای استفاده ایمن و سالم از آن است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ شبکه‌های اجتماعی هم فرصت هم تهدید، جمعیت شهروندان دنیای مجازی افزایش تصاعدی دارد و شبکه‌های اجتماعی محملی برای شکل گیری نوع جدید از ارتباطات در دنیای امروز شده است، کارکردهای این شبکه‌ها اکنون به موضوعی مهم و بحث برانگیز تبدیل شده است عده‌ای بر روی مزایای شبکه‌های اجتماعی کلیک می‌کنند و برخی نکات منفی و مشکل ساز این شبکه‌ها را برجسته سازی می‌کنند اما چیزی که آشکار است ضرورت تدوین پیوست فرهنگی استفاده از این شبکه‌ها و تعیین چارچوب قانونی برای استفاده ایمن و سالم از آن است، در این گزارش مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کنیم.


شبکه‌های اجتماعی شبکه‌هایی با کارکردهای مختلف هستند که اکنون به موضوعی مهم و بحث برانگیز در فضای مجازی تبدیل شده است، این پدیده رو به گسترش البته در نوع خودش نکات مثبت و منفی فراوانی دارد، اما سوال این است که با این شبکه‌ها چگونه باید برخورد کرد در این بحث دو استاد دانشگاه یکی از اروپا و دیگری هم از شرق آسیا شرکت دارند که در نکات مثبت و منفی این بحث شرکت می‌کنند.

پرفسور ازهارتمام (استاد دانشگاه یو پی ام مالزی): رسانه‌های اجتماعی فرصتی ارزشمند را برای توسعه انسانی و توسعه ملی فراهم می‌کنند از جمله اینکه این رسانه‌ها باعث می‌شوند تا مردم عقاید و باورهای خود را بیان کنند و دیگران هم صدای آنها را بشنوند.


پرفسور بونگارت (استاد دانشگاه برلین): رسانه‌های مدرن به گونه‌ای هستند که انسان اطلاعات خیلی زیادی را با سرعت بالا از آنها دریافت می‌کند امری که پیش از این یا اصلا ممکن نبود یا اگر امکان‌پذیر بود زحمت فراوانی داشت.

در مجموع می‌توان گفت گسترش تعاملات اجتماعی و فرهنگی، ایجاد شبکه‌های تخصصی و یا عمومی برای تبادل تجربیات افکار و عقاید کاهش هزینه‌های ارتباطات و سرعت بخشیدن به ارتباطات از مهم‌ترین مزایای شبکه‌های اجتماعی است.



اما نکات منفی و مشکل ساز این شبکه‌ها چیست؟
پرفسور ازهارتمام (استاد دانشگاه یو پی ام مالزی): تمام مزایای شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در صورت استفاده نابجا آثار زیان‌باری هم در پی داشته باشند از جمله اینکه این رسانه‌ها در صورت عدم رعایت چارچوب‌ها می‌توانند وحدت و هم‌گرایی ملی و حتی امنیت ملی را به خطر بیندازند.


پرفسور بونگارت (استاد دانشگاه برلین): از وقتی ادوارد اسنودن ثابت کرد که همه از طریق اینترنت کنترل می‌شوند و باید مراقب بود هر آنچه درباره خودتان منتشر می‌کنید دیگر در کنترل شما نیست.


شاید بشود گفت:
- اتلاف وقت و کاهش بازدهی به خصوص در میان نوجوانان و جوانان
- افشا اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی
- جرایم سایبری به خصوص اقدامات غیراخلاقی، ضد امنیتی و ضد مذهبی
- ایجاد گسست تدریجی در روابط خانوادگی و هویت زدایی از مفهوم خانواده
- تلاش برای جهت دهی فکری اعضای شبکه‌ها
- و ایجاد زمینه برای جمع آوری اطلاعات از کشورهای مختلف با مقاصد خاص از مهم‌ترین نکات منفی اینگونه شبکه‌هاست.



با شبکه‌های خاص اجتماعی چگونه برخورد کنیم؟
پرفسور ازهارتمام (استاد دانشگاه یو پی ام مالزی): نکته‌ای که در اینجا مهم است، این است که مردم باید سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند و این قابلیت را در خود بالا ببرند و این سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای بهره برداری کنند که به کشور و سایر شهروندان زیان وارد نشود.


پرفسور بونگارت (استاد دانشگاه برلین): باید برای فرزندان، دانشجویان و همه اعضای جامعه این نکته به خوبی تبیین شود که دقت کنید آیا آنچه در این شبکه‌ها آورده شده است صحت دارد یا خیر؟! مفید است یا نه؟! و اساساً در چه جهتی منتشر شده است.


در این بحث یک سوال مهم دیگر هم وجود دارد، علاوه بر نکاتی که کاربران این شبکه‌ها باید دقت کنند، دولت چه وظیفه‌ای در این زمینه بر عهده دارد، در واقع سوال این است که پیوست فرهنگی اینگونه شبکه‌ها چه باید باشد.

دکتر زارعیان (استاد دانشگاه): شبکه‌های اجتماعی ملی راه اندازی بکنند، دسترسی این شبکه‌ها را ساده بکنند، آموزش را ساده بکنند و دسترسی را ارزان و یا حتی رایگان بکنند.


دکتر محمود واعظی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات): ما باید فرهنگ سازی بکنیم، ما باید در داخل دولت تلاش کنیم که دسترسی به سایت‌های غیر اخلاقی، سایت‌هایی که مغایر با عفت عمومی هست، سایت‌هایی که خلاف اعتقادات ما خلاف امنیت ما تبلیغ می‌کنند، این‌ها را محدود بکنیم که دسترسی به این‌هایی که کانون خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد این‌ها را برای همگان آزاد نباشد.



به هر حال شبکه‌های اجتماعی که در ابتدا امکانی برای برقراری ارتباطی ساده میان گروهی از کاربران بود امروز علاوه بر کارکردهای مثبت ارتباطی به ابزاری پیچیده برای تامین مقاصد سیاسی و امنیتی برخی کشورهای خاص تبدیل شده است. این واقعیت مشخص می‌کند که دولت علاوه بر وظیفه فراهم کردن امکان استفاده سالم و مدیریت شده از شبکه‌های اجتماعی باید با نوعی نظارت دقیق و هوشمند امکان سوء استفاده کشورهای بیگانه از اطلاعات جاری در این شبکه‌ها را کنترل کنند.

  منبع:     اخبار شبکه یک سيما  



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۳۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
با سلام
بر همگان مبرهن است که هیچ ارزانی بی حگمت نیست چه برسد به اینکه رایگان هم باشد. ناشناسی فرمودند که چرا این مشکلات در کشور ما وجود داره!؟ باید عرض کنم برادر یا خواهر عزیز چون کشور ما اسلامیه و چه دلیلی محکمتر از این که نمیخواهیم زیر بار سلطه برویم بغیر از برخی کوته بین ها که عقلشون تو چشمشونه و با دیدن چند تا عکس هوش از کلشون کوچ میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۴:۱۹ ۰۸ آذر ۱۳۹۳
بزار اینام با این شبکه ها خوش باشن شما راحت تر به کاراتون برسین... آره قربونش...
Iran (Islamic Republic of)
seyed
۲۰:۲۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۳
دقیقا تیتر سایت درسته اینا رو ضد انقلابیون می سازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۳
خوبی شبکه های اجتماعی اینه که باعث میشه دیدت عوض بشه و جز عوام نباشی و شما دقیقا از همین می ترسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۷ آبان ۱۳۹۳
حالا توهین به شما نباشه اما شخصا اکثر افرادی رو که در شبکه ی احتماعی مثلا فیسبوک دیدم یه جورایی کم دارن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
به نکته خوبی اعتراف کردی!!دقیقاً هدف سازندگان شبکه های اجتماعی همینی هست که اشاره کردی اما مهم اینه ماها اگاه باشیم و اجازه ندیم یکی از اونور دنیا به دیدگاهمون سمت و سو بدهد، موفق و موید باشید
Iran (Islamic Republic of)
عقيق
۰۰:۲۴ ۰۶ آبان ۱۳۹۳
جناب ناشناس واقع بين باشيد تمام مشکلاتي که اينجا هست جاهاي ديگه دنيا هم هست چرا فکر ميکنيد مشکلات فقط مال مملکت ماست تازه شرايط ما بهتر از بقيه کشور ها نباشه بدتر نيست پس زيد جو گير نشين
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
شبکه اجماعی که سانسور توش باشه دیگه به چه درد میخوره فکر کنید یه جمله بنویسید بعد از ده دقیقه منتشر شه واقعا مسخره میشه
فقط یک راه وجود داره:فرهنگ
سازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
ما كه نفهميديم اين شبكه ها كدوم شبكه ها هستن؟!!!!
اسمشونم بگيد لطفا
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۰۹:۲۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
قابل توجه شما عزیزان شبکه ایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
آره... تمام دنيا اشتباه ميكنن و فقط شماها راست ميگين!!!!!!!
چرا اين مشكلات فقط در كشور ما بوجود مياد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
نجتبی
۱۶:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
در همه جا هست اما شما و ما دنبال این مسئله نه می گردیم .
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۳:۵۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
من تو یه شبکه ی اجتماعی ایرانی عضو بودم تعداد کاربراش که به بیش از 50000تا رسید کلا حذف شد رفت...چه فایده ای دارن این شبکه های اجتماعی داخلی.پراز محدودیت...منظورم از محدودیت خدایی ناکرده فیلم و عکس مبتذل نیست.....خودتون بهتر میدونید تازه برای عضو شدن فیش پرداختی برق خونه تونم میخوان مثلا ایمیل ملی که کارت ملی و شناسنامه و...میخاد ولی تو شبکه های اجتماعی غیر بومی فقط اسمت کافیه تازه مستعار هم میتونی انتخاب کنی کد ملی هم نمیخواد...رایگان هم هست....واسلام...ملت رو سرکار نزارین...با تشکر یه بد بخت که مثلا اینترنت پرسرعت خریده ولی دایال آپه
Iran (Islamic Republic of)
صوفيا
۱۸:۲۱ ۱۶ آبان ۱۳۹۳
آره تا حدودي با نظر اين آقا محمد رضا موافقم.
16 17 ماه پيش عضو اين شبكه اجتماعي مركز ديجيتال وزارت ارشاد شدم(social.saramad.ir)
همه اطلاعاتم خواستن حتي كد ملي عكس پرسنلي مو من مثله اين احمقا دادم.
چند ماهي گذشت تا اينكه تو باشگاه خبرنگاران جوان عكساي مجري بي بي سي فارسي كه در حال عياشي بود رو گذاشتن . منم تو صفحم گذاشتم ولي بعد چند روز كلا حذفم كردن و چند وقت ديگه آي دي برادرم رو هم حذف كردن.
ولي كلوب عاليه با نام مستتعار عضو شدم توش خدايي خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۵۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
به نظر من مهمترین اثر مخرب این شبکه ها بی تحرکیه وگرنه برای ارتباط برقرار کردن بد نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
زمان ب
۲۳:۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
خب راحته.
اول باید اعتماد طرف مقابل و بدست بیاریم بعدش هر کاری که بخوایم انجام بدیم راحت تره چون بهمون اعتماد دارن.
مثل ای نماد.
یا دقیقا مثال نقض شرکت ایران خودرو و سایپا.
Iran (Islamic Republic of)
یوسف بدری
۲۰:۴۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
خیلی ممنون از موضوع خوبتون....
ایا شبکه اجتماعی ایرانی مثل نمونه های خارجی وجود داره ک مارو بی نیاز کنه؟؟؟؟
منم دوس دارم اگه باشه استفاده کنم هرچند از نمونه های خارجی استفاده نمیکنم چون بهشون ی جورایی اعتماد ندارم ....شبکه اجتماعی خیلی مفیده البت
Iran (Islamic Republic of)
دریچه
۲۱:۵۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
کلوب از همه بهترینه!!
دریچه هم توش عضوه

http://www.cloob.com/name/dareche.yjc
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
اسم نیاز نیست همه خودشون میدونن.
من حتی حاضر نیستم گوشی با سیستم عامل اندروید داشته باشم چه برسه که بخوام شبکه اجتماعی هم داشته باشم.
یا حق
Iran (Islamic Republic of)
دریچه
۲۰:۳۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
سلام دوست عزیر متن خبر رو نخوندید؟! ما نگفتیم عضو نشید، متن خبر رو بخونید...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۵۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
در این شبكه‌های اجتماعی عضو نشوید! این متن خبر هست.مشکل کجاست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دریچه
۲۱:۵۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
این متن خبر نیست، این تیتر خبر هست!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۴۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
داعشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
شما مريضي!!!!!!!!
خودت حاليت نيست!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
enigeer
۱۹:۲۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
عضو نشیم!!!!!!!
یعنی چی یعنی از دنیا عقب بمونیم من از سایتی مثل شما انتظار این حرفها رو...واعا برای خودم متاسفم که توی چنین جامعه ای دارم زندگی میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۹:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
وقتی توی ایران فرهنگ کار با این شبکه ها نیست همون عضو نشیم بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
ماهم برای شما متاسفیم که فکر میکنید با عضویت در شبکه اجتماعی از دنیا عقب نیستید لطفا اول فکر کنید بعد نظر بدین
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۵۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۳
مرسی از ناشناس عزیر :)
باهات موافقم، فکر کردی که تو شبکه های اجتماعی عضو نباشی از دنیا عقبی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۷ آبان ۱۳۹۳
عضویت در شبکه های اجتماعی چه ربطی به عقب موندن از دنیا داره ؟ یعنی شما عضو شبکه های اجتماعی باشی جلو میفتی ؟! عجب از بعضی نظرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
کدوم شبکه ها.....اسم ببرید
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۷:۱۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
من میخوام بگم اگه میخوایین تاثیر شبکه اجتماعی رو رو مملکت ببینید ، دوران قبل از ورود موبایل واینترنت رو با دوران رواجش مقایسه کنین
ضمنا تا یادم نرفته بگم ای جوونا چرا ما همه چی تحریم شدیم الا گوشی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
روش فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۲۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
دوست عزیز محض اطلاع دارم عرض میکنم،همین گوشی هایی که تو دست منو شما هستش گوشی های اصلی نیست همه ساخت چین هستند و متاسفانه دوستان تاجر ما رو با چسباندن برچسب های جعلی گول میزنن.وگرنه واردات گوشی های اصلی هم تحریمه.
Iran (Islamic Republic of)
puya
۱۶:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
afarin
Iran (Islamic Republic of)
سعید ش
۱۵:۱۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۳
قابل توجه ما جوونا
آخرین اخبار