قم دومین استان در حوزه ذخیره‌سازی خون بند ناف بوده و تمام مراحل آن در استان انجام می‌شود.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم؛  در دوران جنيني، جفت مسئول تبادل مواد غذايي بين جنين و خون مادر است. ساختمان آن به گونه‌اي است كه مانند يك حوضچه خوني عمل مي‌كند تا بيشترين تبادل مواد غذايي و اكسيژن در آن صورت گيرد.

 سیدرضا طباطبایی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم گفت: حجم بند ناف و جنين به گونه‌اي است كه به طور متوسط 70 تا 200ميلي‌ليتر خون غني از سلول‌هاي بنيادي خون‌ساز در آن ذخيره شده است و به همراه دفع جفت اين خون نيز دور انداخته مي‌شود.

وی تصریح کرد: از آن جايي كه تنها بعد از چند دقيقه خون موجود در بند ناف و جفت لخته مي‌شود بنابراين براي دسترسي به اين منبع مهم تنها ۵ تا ۱۰ دقيقه فرصت داريم در غير اين صورت سلول‌هاي بنيادي موجود در آن بدون استفاده بايد دور انداخته شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به اینکه امسال تحقیقاتی را در نمونه های حیوانی داشته ایم اظهارکرد: در دو نمونه مدل حیوانی در مدل سگ، کار تحقیقاتی  بر روی سلول های بنیادی ان صورت گرفت چرا که این حیوان مقاومت فراوانی دارد و ساختار ژنتیکی آن به انسان بسیار نزدیک است.

وی گفت: برشی به طول سه سانتی‌متر روی نای سگ ایجاد کردیم و به وسیله دو داربستی که در این چهار سال روی آن کار می‌کردیم، سلول‌های بنیادی را روی این دو داربست قرار داده و به داخل بدن سگ منتقل کردیم.

طباطبایی با اشاره به اینکه این اتفاق میتواند مارادر زمینه سیر درمان بیماری های صعب العلاج مانند سرطان کمک کند افزود: در مرحله  بعدی سلول‌های انسانی را وارد بدن سگ کردیم که از تخصصی‌ترین مسائل روز دنیا در زمینه علوم زیستی است که پس از چند ماه خوشبختانه ترمیم شد

وی  در پایان یادآور شد:در طول 6 ماه چیزی بیش از 20 مقاله توانستیم در نشریات علمی و پژوهشی به نام جهاد دانشگاهی  در این زمینه منتشر کنیم.
 
انتهای پیام/ش
برچسب ها: قم ، تخصصی ، دومین ، حوزه ، ذخیره سازی ، خون ، بند ، ناف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.