روز گذشته سفرای جدید نروژ، ایتالیا، بلژیک و ترکیه در دیدار با رئیس جمهوری ، استوارنامه های خود را تقدیم روحانی کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،روحانی  دردیدار با  سفیر جدید «نروژ » گفت : با تاکید بر این که ایران در زمینه موضوع هسته ای گام های بسیار مثبتی در مذاکره با 1+5 برداشته است، گفت: اگر طرف های مذاکره کننده نیز از اراده سیاسی لازم در این زمینه برخوردار باشند، در یک ماه آینده دستیابی به توافق جامع امکان پذیر است.

رییس جمهوری همچنین درذدیدار با سفیر جدید «ایتالیا »با بیان اینكه ایران و ایتالیا همواره پل ارتباطی مناطق شرق و غرب دنیا بوده اند، پتانسیل‌های موجود دو كشور برای توسعه روابط در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی را چشمگیر توصیف كرد و همچنین تاکید کرد : تروریسم یک تهدید فرامنطقه‌ای است.


روحانی در دیدار با سفیر جدید «بلژیک»  هم ، تداوم تحریم ها را به ضرر همه طرفها و بویژه اتحادیه اروپا دانست و ابراز امیدواری کرد که با دستیابی به توافق جامع نهایی در خصوص موضوع هسته‌ای، شاهد گشوده شدن دروازه همکاری‌ها میان کشورهای اتحادیه اروپایی و بویژه بلژیک با ایران باشیم.
وی همچنین در  دیدار با سفیر جدید «ترکیه» بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه تاکید کرد .

روزنامه های صبح امروز به فراخور نگرش و سلیقه خود  جمله ای از این 4 دیدار را به صفحه یک آوردند .


«100 دقیقه دلهره و اضطراب»

در این میان روزنامه آفتاب یزد تیتری حادثه ای برای خود برگزیده و به موضوع اختلال در پرواز تهران - ایروان پرداخته است :  بر اساس گزارش روابط عمومی فرودگاه مهرآباد ، این هواپیما به علت آزاد نشدن دریچه چرخ سمت چپ هواپیما در فرودگاه مهرآباد فرود اضطراری کرده و در ساعت 12:45 مسافران  بعد از 100 دقیقه پر اضطراب  از هواپیما تخلیه شدند.


یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در رسانه های امروز احتمال  گرفتن رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم  از بهارستان است .


 « آیا فریدون وزیر سایه است؟»

 روزنامه وطن امروز نوشت: «نیلی احمدآبادی انگیزه‌ای برای وزارت علوم ندارد»، «مواضعش با فتنه صریح نیست» و «بعید است رای بیاورد»؛ اینها خلاصه اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از جلسه با محمود نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برآوردهای خود از اظهارات و مواضع وزیر پیشنهادی علوم بر این باور هستند که نیلی احمدآبادی «گزینه اصلی» حسن روحانی برای وزارت علوم نیست. از سوی دیگر برخی شواهد حاکی از آن است که مدیریت سایه در وزارت علوم همچنان اهداف خاص خود را در این وزارتخانه دنبال می‌کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این از برگزاری جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم در چهارشنبه هفته جاری خبر داده بود. جلسه‌ای که به اعتقاد نمایندگان با توجه به سوابق نیلی احمدآبادی و عدم ارائه برنامه قابل توجه از سوی وی که حاکی از عدم انگیزه او برای تصدی وزارت علوم است به جلسه‌ای مانند جلسه رای اعتماد میلی‌منفرد تبدیل خواهد شد....
اگر چه حکم رضا فرجی‌دانا برای عبدالحسین فریدون به‌عنوان رئیس مرکز جذب نشان از کنار گذاشتن آرام فریدون از جایگاه مدیرکل حوزه وزارتی داشت اما فریدون بلافاصله با خبرنگاران سخن گفت و اعلام کرد: «حکم قطعی ریاست این مرکز را نمی‌پذیرم» تا گمانه‌زنی‌ها برای این ایده که «دکتر فریدون وزیر در سایه وزارت علوم است» تقویت شود. در واقع جعفر توفیقی ۳ مشاور به نام‌های آقایان صادقی، امی و فریدون انتخاب کرده بود که عذر ۲ نفر آنها خواسته شد اما فریدون پابرجا ماند. قدرت مانور وی در وزارت علوم به حدی است که گفته می‌شود حتی مسؤول مستقیم دفتر وزیر را شخص فریدون انتخاب کرده است و نه وزیر؛ رسمی که از گذشته در وزارت علوم بوده که وزیر این وزارت همیشه یک یا ۲ نفر را به‌عنوان مسؤول دفتر همراه خود به وزارت می‌آورد.
اگر چه اعزام هیات‌ها به دانشگاه  ایده جعفر توفیقی بوده است اما بسیاری عبدالحسین فریدون را مجری این هیات‌ها و گزارش‌دهنده نهایی نتیجه اعزام این هیات‌ها می‌دانند. نتیجه اعزام چنین هیات‌هایی عملا، ناآرام کردن جو دانشگاه‌ها، خیزش دانشجویان (غالباً دارای خط فکری خاص)، ربط دادن مشکلات کلان کشوری و مملکتی به مدیریت دانشگاه و حتی ایجاد نارضایتی کاذب علیه مدیریت و ریاست دانشگاه‌ها و درنهایت سندی است عینی برای تصمیم تعویض رئیس دانشگاه. اساتید دانشگاه نسبت به اقدامات این هیات معترض و معتقد بودند کاری که این گروه انجام می‌دهد، نمی‌تواند عملکرد یک مدیر را در دانشگاهی مورد سنجش قرار دهد، زیرا کار علمی انجام نمی‌شود و حتما کاری نمایشی خواهد بود و نتیجه کار اعزام این هیات‌ها از پیش تعیین شده است.

چه کسی عامل اصلی انتشار اسامی بورسیه‌ها در فضای مجازی شد؟ این سوالی است که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است! «علی - غ» فردی بود که اسامی بورسیه‌ها را رسانه‌ای ساخت. «علی- غ» کیست؟ و چه کسی اسناد داخلی وزارت علوم را به وی داد؟ وی نه کارمند وزارت است و نه عضو هیات علمی! آیا مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی واسطه ارتباط این فرد با آقای عبدالحسین فریدون بوده است؟ عملکرد فریدون درباره بورسیه‌ها آنجایی تامل‌برانگیز است که وی نامه بورسیه ۲ تن از فرزندان مقامات وزارت علوم (معاون دانشجویی وزیر و رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی) را امضا کرده است! اکنون به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه‌های موجود در وزارت علوم روند گذشته همچنان ادامه‌دار باشد. نگاهی به خروجی جلسات وزیر پیشنهادی علوم با نمایندگان و نفوذ برخی چهره‌های در سایه که گویا این وزارتخانه مهم را مدیریت می‌کنند این شائبه را مطرح می‌کند که دولت همچنان اراده اصلی خود را برای سامان دادن به وزارت علوم نشان نداده ‌است.


«هفت خان» مرد سوم در «بهارستان»



در مقابل روزنامه  اصلاح طلب شرق هم می نویسد : راي آوردن سومين وزير پيشنهادي علوم در مجلس کار سختي است؛ سخت از آن جهت که به موازات ديد و بازديدهاي وزير پيشنهادي با نمايندگان، برخي مسايل حاشيه اي مانند هميشه راهروهاي بهارستان را درگير خود کرده، نمونه اش نمايش ويديويي درباره برخي دانشجويان استان البرز است که اين روزها از سوي يکي از نمايندگان اين حوزه دست به دست مي چرخد. البته اين ويديو هيچ ربطي به وزير پيشنهادي ندارد و به خط و ربط او به برخي امور سياسي قدغن هم بازنمي گردد بلکه به روايت يکي از نمايندگان، اقدامي براي تحت تاثير قراردادن جو عمومي مجلس است. اين نماينده همچنين متذکر شده که احتمال نمايش اين فيلم در روز راي اعتماد وزير پيشنهادي علوم وجود دارد. مانور رسانه اي پيش از روز راي اعتماد هم مدتي است به راه افتاده و نمونه اش گفته هاي غيرمستند برخي افراد است که مدام به نقل از برخي رسانه هاي خاص منتشر مي شود؛ مثل ادعاي مسوول بسيج دانشجويي دانشکده فني دانشگاه تهران که در گفت وگو با «تسنيم» مدعي شده که نيلي سال 88 براي تعطيلي کلاس ها تلاش کرده يا شايعه اي که انگيزه روحاني از معرفي نيلي را راي نياوردن معرفي مي کند. مروجان اين شايعه، در انتظار معرفي افراد ديگري به «بهارستان » هستند. البته اين بار هيچ گونه شايبه اي درباره حضور نيافتن رييس جمهوري در روز راي اعتماد وجود ندارد. «حسن روحاني» اگرچه در روز استيضاح «فرجي دانا» سفر برنامه ريزي شده اردبيل را به شرکت در مراسم روز استيضاح ترجيح داده بود اما فردا براي دفاع از «محمود نيلي احمدآبادي» راهي بهارستان خواهد شد. اما «محمدرضا خباز»، معاون امور تقنيني معاونت پارلماني رياست جمهوري در واکنش به اين حاشيه ساز ي‏ ها مي گويد: «کساني که به دولت تهمت مي زنند بايد سريع تر توبه کنند تا کارشان به قيامت نکشد. کدام دولت است که مايل باشد وزيرش در مجلس و پارلمان راي اعتماد نگيرد؟ به طورقطع با راي نياوردن وزير پيشنهادي، برنامه هاي دولت به تاخير مي افتد و مشکلاتي در کار دولت ايجاد خواهد شد.» مجيد انصاري، معاون پارلماني حسن روحاني نيز درباره وزير پيشنهادي به مجلس گفته: «نيلي شخصيتي علمي و انقلابي است. خدمات ارزشمندي در دوره دفاع مقدس در سطوح بالاي سپاه و بعد نيز در عرصه علم و دانش در مراکز مهمي مثل دانشگاه تهران داشته و شخصيت علمي بالاو مقبولي را نيز در ميان چهره هاي دانشگاهي و ارزشي و رزمندگان دفاع مقدس دارد.»
    با اين وجود اسماعيل جليلي، از نمايندگان عضو در فراکسيون رهروان ولايت وضعيت راي آوري نيلي را در مجلس مثبت نمي داند: «بعيد مي دانم نيلي از مجلس راي اعتماد بگيرد و البته هنوز تصميم فراکسيون رهروان درباره نيلي مشخص نيست.»
    زهره طبيب زاده نوري، نماينده عضو «جبهه پايداري» هم مدعي ارتباط نيلي محمودآبادي با حوادث پس از انتخابات 88 است: «نيلي احمدآبادي از عناصر فعال «فتنه» در دانشگاه تهران بود.» فرهاد بشيري، عضو کميسيون آموزش نيز روايت ديگري از کارنامه وزير پيشنهادي علوم دارد: «نمايندگان عملکرد نيلي را موفق نمي دانند. او از لحاظ علمي چهره اي قابل قبول و با سابقه است، اما به لحاظ رفتاري مورد قبول نمايندگان نيست. براي مثال نيلي احمدآبادي در ديدار با يک هيات خارجي که تعدادي از نمايندگان مجلس نيز در آن حضور داشتند، به سرعت جلسه را ترک کرده و تشريفات ديپلماتيک را رعايت نکرده است.»
   ....
    «محمود نيلي احمدي آبادي» تا به اينجاي کار با «علي لاريجاني»، رييس مجلس و «فراکسيون رهروان ولايت» ديدار کرده اما هنوز خبري رسمي از ديدار او با «محمدرضا باهنر» به گوش نرسيده، خيلي ها مي دانند که ديدگاه باهنر بر گرايش نهايي آراي پنهان، موثر است. تاکنون، تنها اعلام نظر نايب رييس مجلس درباره وزير پيشنهادي علوم، منفي به نظر نمي رسد. او در نشست خبري روز گذشته خود در پاسخ به سوال خبرنگاري گفته بود: «اينکه آيا وزير پيشنهادي مساله دار است را من قبول ندارم. ما در حال بررسي سوابق وزير پيشنهادي هستيم و کميسيون ها در حال رايزني هستند. من هم هنوز در مورد وزير پيشنهادي علوم به جمع بندي خاصي نرسيده ام.»
    
  
« سناريو نويسي عليه وزير پيشنهادي علوم»


 در عین حال روزنامه اعتماد مدعی سناریو نویسی علیه  نیلی احمد آبادی شد و  نوشت : همه‌چيز در تعليق است؛ هم تصميم فراکسيون‌هاي مجلس و هم راي اعتماد نمايندگان به محمود نيلي. نه شرط مجلسي‌ها تغيير کرده، نه سياست دولت. بازار رايزني‌ها داغ است و استقبال مجلسي‌ها از وزير پيشنهادي علوم سرد. حتي يک نماينده حامي دولت هم گفته که «راي اعتماد وزير پيشنهادي علوم بعيد است». بهارستان‌نشينان از دولت دلخور هستند، حالا يک بهانه ديگر هم به تمام بهانه‌هايي که زمينه‌ساز برکناري فرجي‌دانا شد اضافه شده است؛ نيلي گزينه اصلي دولت نيست. هم منتقدان دولت اين حرف را زده‌اند و هم برخي حاميان آن. معاون پارلماني رييس‌جمهوري گفته اين گمانه‌زني «غير اخلاقي» است. اما چه فرقي مي‌کند، فعلا خيلي از بهارستان‌نشينان اين‌گونه مي‌انديشند، مگر اينکه تا شروع جلسه روز چهارشنبه اتفاق ديگري بيفتد. تا اينجاي کار فضاي رسانه‌هاي منتقد دولت در «قرق» مخالفان وزير پيشنهادي است، کساني که چندان مايل نيستند روز چهارشنبه شاهد «اتفاق ديگر» باشند. هم خط طيف‌هاي سياسي منتقد دولت و هم رسانه‌هاي آنها طوري است که گويا نيلي هيچ هواداري در مجلس ندارد. مجلسي‌ها مي‌گويند هنوز تصميم نگرفته‌اند، اما فراکسيون اقليت تصميمش از همين الان معلوم است. شايد آن را به صورت رسمي اعلام نکرده‌اند اما تا اينجا جز مخالفت با گزينه پيشنهادي دولت صدايي از اعضاي فراکسيون اصولگرايان شنيده نشده است. خيلي هم عجيب نيست، خود دولتي‌ها هم خيلي دل به راي آنها نبسته‌اند. چانه‌زني‌هاي اصلي در فراکسيون رهروان و هيات رييسه مجلس انجام مي‌شود. آنجاست که بايد به نتيجه برسد؛ نتيجه‌يي که تا الان چندان باب ميل دولت نبوده. نيلي در جلسه شوراي مرکزي فراکسيون رهروان حاضر شده بود، اما اسماعيل جليلي که از هواداران دولت در مجلس هم محسوب مي‌شود، گفته که او «نتوانست به نحو مطلوبي پاسخگوي دغدغه‌هاي نمايندگان باشد». همين نماينده حرفي را زده که قبلا توسط برخي چهره‌هاي نزديک به جبهه پايداري تاکيد شده بود؛ «بعيد مي‌دانم که نيلي بتواند راي اعتماد نمايندگان مجلس را جلب کند». ....


«افزايش حمايت نمايندگان از وزير پيشنهادي علوم»

 در این میان  روزنامه دولتی  ایران بیش از  همه خوشبین است  و می نویسد : ...دکتر محمود نيلي احمدآبادي که روز چهارشنبه هفته گذشته از سوي رئيس جمهوري به عنوان وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت علوم به مجلس معرفي شد، در چند روز گذشته سرگرم رايزني با نمايندگان و تشريح برنامه ها و خط مشي هاي خود براي اداره اين وزارتخانه در فراکسيون ها و کميسيون هاي مختلف مجلس بوده است. وي در همين راستا ظهر ديروز با دکتر لاريجاني رئيس مجلس نيز ديدار و گفت و گو کرد.
    سعدالله نصيري معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم، درباره ديدار نيلي با رئيس مجلس به ايرنا گفت: اين نشست از ساعت 12:30 آغاز شد که علي لاريجاني رئيس مجلس، محمود نيلي احمد آبادي وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري و بنده حضور داشتيم. وي اظهار داشت: در اين جلسه رئيس مجلس درباره سنجش و پذيرش دانشجويان دکترا و تحصيلات تکميلي پيشنهاداتي داشتند که خواستند مورد توجه وزارت علوم قرار گيرد. لاريجاني همچنين به دليل اقدامات خوبي که در زمينه بورسيه ها انجام شده تشکر کرد. نصيري افزود: در اين جلسه علي لاريجاني براي وزير پيشنهادي آرزوي توفيق کردند و توصيه هايي به آقاي نيلي داشتند. همچنين از وي خواستند به دغدغه هاي نمايندگان چه در قبل از راي اعتماد و چه در بعد از آن توجه کند.
    نيلي آنچنان که خود به ايرنا گفته از گفت و گوها با نمايندگان مجلس رضايت دارد و تعامل خود با مجلس را «خوب» و سازنده توصيف کرده است. سرپرست فعلي دانشگاه تهران با اشاره به همين ديدارها تصريح کرد: نمايندگان با دقت برنامه پيشنهادي ارائه شده را مطالعه کرده اند و بنده هم ديدگاه ها و دغدغه هاي آنان را براي تعامل با وزارت علوم شنيدم که در مجموع، تعامل خوبي بود و دو طرف نظرات خود را در فضايي دوستانه و تعاملي مطرح کردند. وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه فضاي تعامل با مجلس را خوب توصيف مي کنيد، پيش بيني تان درباره راي مجلس به شما چيست؟ با خنده گفت: تجربه زيادي در پيش بيني ندارم اما مي توانم بگويم گفت و گوهاي سازنده اي داشتيم.
    
    ... اکثريت نمايندگان در اظهار نظرهاي خود بر ضرورت همراهي با دولت، خروج وزارت علوم از بلاتکليفي و شخصيت علمي و توانمندي هاي وي تاکيد مي کنند. بويژه که ديدارهاي دو سه روز گذشته وزير پيشنهادي با فراکسيون ها و کميسيون هاي مختلف زمينه ساز شناخت بيشتر مجلسي ها از وي شده است. بر همين اساس نايب رئيس فراکسيون دانشگاهيان مجلس با تاکيد بر اينکه اعضاي اين فراکسيون از برنامه هاي نيلي احمدآبادي رضايت دارند، از نمايندگان خواست به وزير پيشنهادي علوم، راي اعتماد دهند. دکتر نيلي ظهر يکشنبه ميهمان اين فراکسيون بود. حامد قادرمرزي با بيان اينکه نيلي احمدآبادي فردي سياسي نيست، به ايرنا گفت: وزير پيشنهادي علوم در فراکسيون دانشگاهيان مجلس حضور يافت و پس از اين جلسه اعضاي اين فراکسيون از برنامه هاي نيلي احمدآبادي اعلام رضايت کردند. اميدوارم که نمايندگان با راي قاطع خود تعاملشان با دولت را اثبات کنند. دکتر نيلي يکشنبه هم در فراکسيون رهروان ولايت و کميسيون آموزش حضور يافته بود.
    
  

بهشت مالياتي بچه پولدارها

سرمقاله خراسان اما  فارغ از این هیاهوها  به  موضوعی اقتصادی پرداخته و نوشت  است ک  احتمالاً ماجراي بچه پولدارهايي که در برخي شبکه‌هاي اجتماعي به فخرفروشي و نمايش ثروت مشغول بودند را شنيده ايد. بچه پولدارهايي که از قصرهاي باشکوه و خودروهاي ميلياردي تا ساعت‌هاي جواهرنشان خود را در يک رقابت تهوع آور به رخ يکديگر مي‌کشيدند. قطعاً افرادي که با زحمت و تلاش شخصي خود به ثروت رسيده اند چنين فخرفروشي نمي‌کنند. اين کار فقط از نو کيسه‌ها برمي آيد. کساني که ثروت هنگفت والدينشان به سادگي به آن‌ها رسيده است و آن‌ها بي محابا اين ثروت را خرج مي‌کنند.

حکايت اقتصادي که متکي بر فروش ثروت‌هاي زيرزميني و معدني است بي شباهت به اين بچه پولدارها نيست. بچه پولدارهايي که مولد نيستند و از ثروت خود کسب درآمد نمي‌کنند پس از مدتي عيش و نوش با ثروت بادآورده، به تدريج دارايي‌هاي خود را از دست مي‌دهند. اقتصادي که ثروت زيرزميني و منابع خود را بي محابا خرج مي‌کند و آن را تبديل به محصول باارزش افزوده نمي‌کند، شبيه همان بچه پولدارهايي خواهد شد که خرج‌هاي آن چناني آن‌ها را به خاک سياه مي‌نشاند.

مي توان اقتصاد را بر پايه فروش ذخاير عظيم نفت و گاز پيش برد. مي‌توان (با فرض رفع تحريم‌ها و افزايش توليد نفت و گاز) ثروت ملي را تا سال‌ها استحصال و خرج کرد و از درآمد آن منتفع شد اما همه حرف بر سر اين است که اين روند بچه پولداري ملي تا کجا ادامه خواهد يافت.

آن هم در شرايطي که همين سايه سنگين نفت اجازه نمي‌دهد کشورهاي متکي به درآمد نفتي از توزيع درآمد مناسب، تورم اندک و ساختار اقتصادي سالم برخوردار باشند، حکايت اقتصاد ايران حکايت بچه پولداري است که مثل بچه پولدارها هزينه مي‌کند اما به جاي استفاده از رفاه ناشي از هزينه کردهاي خود، تورم و بيماري هلندي آن را نوش جان مي‌کند و استعدادهاي سرشار علمي و فناوري خود را در زير سايه سنگين نفت پنهان مي‌کند. استعدادهايي که اگر شکوفا شود فراتر از نفت درآمدزا خواهد شد و حتي مي‌تواند خام فروشي نفت را به فروش فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي تبديل کند.

در اين ميان آن چه مي‌تواند اقتصاد ايران را از تنبلي نفتي به شکوفايي غيرنفتي رهنمون سازد، تقويت اقتصاد دانش بنيان و ارتقاي نظام مالياتي است. اقتصاد دانش بنيان مجموعه اقتصاد را از خام فروشي نفت بي نياز و ارتقاي نظام مالياتي دولت را از وابستگي به درآمد خام فروشي نفت نجات مي‌دهد. آن چه در اين مجال بيشتر مورد نظر نگارنده است تأمل در ارتقاي نظام مالياتي است. نظامي که با برخي اصلاحات صورت گرفته در قانون و طرح جامع مالياتي که در آستانه اجرا قرار گرفته است، اثربخشي بيشتري در اقتصاد ايران را نويد مي‌دهد. در اين ميان به نظر مي‌رسد دولت و مجلس بايد ارتقاي نظام مالياتي را جدي تر بگيرند و از تصميماتي که مي‌تواند شفافيت نظام مالياتي و کارکرد همه جانبه آن در رصد جريان‌هاي مالي و مهار سوداگري را مورد خدشه قرار دهد اجتناب کنند.

غفلت از ماليات عايدي سرمايه و به ويژه مسکن از يک سو و اظهارات گاه و بيگاه مقامات ارشد دولت مبني بر بررسي نکردن حساب‌هاي بانکي، همان تصميماتي است که مي‌تواند جامعيت تحول مالياتي را مورد خدشه قرار دهد. به ويژه درموضوع بررسي حساب‌هاي بانکي که پيش از اين در برخي يادداشت‌ها متذکر شده بوديم هيچ دليل منطقي مبني بر نظارت دولت بر جريان نقدينگي در اقتصاد و گردش آن در حساب‌هاي بانکي وجود ندارد. قطعاً وضعيت حساب‌هاي بانکي مردم براي افراد غيرمسئول محرمانه است اما دولت به عنوان ارائه دهنده خدمات يارانه اي و اخذ کننده ماليات بايد بتواند مشمولان ماليات را تشخيص دهد. برنده اين حرف‌هاي شبه روشنفکري درباره بررسي نکردن حساب‌هاي بانکي که حتي در کشورهاي پيشرفته نيز کاملاً بر خلاف آن عمل مي‌شود فقط همان بچه پولدارهايي هستند که فارغ از رصد مالياتي و دور از چشمان ناظري که مي‌تواند از طريق بررسي حساب‌هاي بانکي شان ثروتشان را برآورد کند، به عيش و نوش مشغول هستند و بازنده اين ماجرا قشر متوسطي هستند که تنها منبع درآمدشان که حقوق و مزايايشان است براي نظام مالياتي شفاف است.بازنده ديگر نيز اقشار فقيري هستند که به جاي يارانه نقدي، بهداشتي و کالايي بيشتر تماشاگر بلعيدن يارانه نقدي توسط ۱۰ ميليون ثروتمندي هستند که روزي شناسايي شده بودند و امروز ناگهان ناشناس شدند!

بازنده نهايي اين حرف‌هاي شبه روشنفکري اقتصادي است که به جاي تکيه بر درآمدهاي مالياتي بايد همچنان به شير نفت وصل باشد، نفتي که اعتيادآور است و اجازه نمي‌دهد اقتصاد شفاف و کارآمد متکي بر دانش جاي اقتصاد رانتي و ناکارآمد نفتي را بگيرد.






















































برچسب ها: روحانی ، فریدون ، اضطراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.