افزایش مصرف روزانه‌ی پیاز و سیر، خیار تلخ، شنبلیله،خار مریم، اسفرزه، چای سبز و گزنه از جمله موارد پیشگیری و درمان ابتدایی بیماری دیابت است.

نصیر دهقان، پزشک و پژوهشگر طب سنتی، در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران در خصوص دستاوردهای تازه‌ی پزشکی در درمان و پیشگیری دیابت اذعان داشت:‌ همان طور که می‌دانید، غده لوزالعمده یا پانکرانس موجب ترشح هورمون انسولین می‌گردد،‌ که این هورمون عامل اساسی در تنظیم قندخون است.
 
وی در ادامه گفت:‌ انسولین در برخی از افراد ساخته نمی‌شود یا کم ترشح می‌شود و یا اثر عملکردی مناسبی را بر روی سلول‌های بدن برای کاهش قندخون ندارد، به این صورت که سلول در برابر انسولین نوعی مقاومت پیدا می‌کند و در واقع قند داخل خون به داخل سلول هدایت نمی‌شود که این حالت زمینه‌ساز دیابت یا قندخون است.
 
دهقان به مهم‌ترین علائم افزایش قندخون اشاره کرد و گفت:‌ احساس تشنگی، خشکی دهان، میل زیاد به نوشیدن آب، تکرر ادرار به خصوص در شب‌هنگام، احساس خستگی و کم‌حوصلگی را نام برد که توصیه می‌شود در صورت بروز این گونه از علائم نیز قند خود را به صورت ناشتا و 2 ساعت بعد از غذا چک کنید.
 
وی با اشاره به مواردی که موجب پیشگیری و درمان ابتدایی بیماری دیابت می‌شود، گفت: افزایش مصرف روزانه پیاز و سیر، خیار تلخ، شنبلیله، خار مریم، اسفرزه (پسیلیوم)، چای سبز و گزنه را می‌توان نام برد.
 
وی هشدار داد: البته لازم به ذکر است که توصیه‌ی استفاده از مصرف گیاهان دارویی در جهت تنظیم قندخون باید با نظر کامل پزشک صورت بگیرد و مصرف آن به صورت کمک‌کننده و در کنار درمان‌های دارویی شیمیایی توصیه می‌گردد، چرا که استفاده از گیاهان دارویی جهت کاهش قندخون از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است، به عنوان مثال در فردی اثری خیفیف‌تر از فرد دیگر داشته باشد.
 
این متخصص در همین خصوص اظهار داشت: همچنین مشاهده شده است که مصرف خودسرانه‌ی این گیاهان یا برخی از داروهای مصرفی بیماران تداخل داشته است.
 
وی در پایان یادآور شد: متاسفانه بیماری دیابت بیماری پیش رونده‌ای است که اگر فرد از آن غافل شود، ممکن است که بیمار را از پای درآورد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دکتر ، گیاه ، بدن ، سلول ، قند ، ساعت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار