دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری معاونت علمی از تولید نخستین داروی گیاهی دامپزشکی آبزیان با نام تجاری «آویشیت» خبر داد که جایگزین داروی سرطان زا، تراتوژن (جهش زای ژنتیکی) و آلاینده زیست محیطی مالاشیت شده است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی شریف روحانی دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروریمعاونت علمی درباره دستاورد تازه این کانون اظهار کرد: مدت زیادی بود ماده مالاشیت به عنوان داروی ضد عفونی کننده آبزیان پرورشی در جهان مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه پس از تحقیقات وسیع ثابت شد که این ماده سرطان زا و برای سلامت انسان ومحیط زیست مضر است، این موضوع توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید و مصرف آن ممنوع شد. 
 
وی درباره داروی مالاشیت در ایران تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور هم در ایران پس از بررسی های خود استفاده از این دارو را ممنوع اعلام و کار تحقیقاتی برای جایگزینی این دارو در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور آغاز شد. متاسفانه داروهای مختلفی هم که در اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان جایگزین مالاشیت معرفی شده اند تماما ماهیت شیمیایی دارند. 
 
شریف روحانی ادامه داد: تحقیقات برای جایگزینی مالاشیت از سال 1382در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور وبا همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آغاز شد و بعد از 8 سال تلاش و تایید اختراع در سازمان پژوهشهای علمی وصنعتی کشور با پیگیری کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری و انعقاد تفاهم نامه تجاری سازی دانش فنی کاربرد اسانس آویشن شیرازی به عنوان داروی ضد عفونی کننده آبزیان پرورشی، فیمابین موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و شرکت داروسازی باریج اسانس (دانش بنیان) در دومین فن بازار ملی کشور ، اولین داروی گیاهی دامپزشکی آبزیان با نام تجاری «آویشیت» که مترادف نام ماده شیمیایی و سرطانزای «مالاشیت» است به تأیید سازمان دامپزشکی کشور رسید و موافقت اولیه تولید را دریافت کرد. 
 
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت آبزی پروری معاونت علمی همچنین بیان کرد: انشاء الله بهره برداری از خط تولید این داروی کیاهی وبومی در شرکت داروسازی باریج اسانس در هفته پژوهش سالجاری انجام خواهد شد و شایسته است سازمان شیلات ایران ، سازمان دامپزشکی کشور و اتحادیه ها وتشکلهای صنفی آبزی پروری در کشور زمینه ترویج و معرفی این محصول سبز را در داخل کشور فراهم نمایند. وی همچنین از سازمان دامپزشکی کشور تقاضا نمود به منظور حمایت از تولید سالم داخلی و ارتقائ ضریب امنیت وسلامتی جامعه از یارانه کود وسم برای کاهش قیمت عرضه این محصول تا ترویج کامل به این فراورده اختصاص دهند. 

شریف روحانی درباره صادرات و عرضه این محصول به صورت بین المللی توضیح داد: در حال حاضر تلاش میشود محصول دانش بنیان آویشیت در مقاله ها و مجامع بین المللی به جهان معرفی شود و با حمایت معاونت علمی ودستگاههای اجرایی ذیربط بازاریابی صادراتی آن توسط شرکت باریج اسانس پیگیری خواهد شد.



انتهای پیام/
برچسب ها: ثبت ، تولید ، دارو ، آبزیان ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.