دانشمندان ناسا با استفاده از طیف نگار آیریس علت داغ‌تر بودن تاج‌های خورشید نسبت به سطح آن را دریافتند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ تاج‌های خورشیدی عامل وقوع باد‌های خورشیدی هستند که حاوی مقدار زیادی ذرات باردار است که می‌تواند ارتباطات رادیویی زمینی را نیز مختل کند. اما هم اکنون اطلاعات جدید به دست آمده به درک بهتر محققان از نزدیک‌ترین ستاره به ما منجر شده است.

 

جف نیومارک، مدیر بخش هلیو فیزیک ناسا می‌گوید: یافته‌های اخیر بسیار پیچیده‌تر از تصور پیشین ماست. ما با تلفیق داده‌های آیریس و داده‌های بدست آمده از سایر ماموریت‌هایمان حالا می‌توانیم پیشرفت خوبی را در درکمان از سامانهٔ خورشیدی شاهد باشیم. 

نخستین دماسنجی انجام شده در این ماموریت دمای ۲۰۰ هزار درجه فار‌‌نهایت را برای اتمسفر خورشید نشان می‌دهد که از اندازه گیری‌های قبلی کمتر است.

دانشمندان امیدوارند با شناسایی منابع مشابه گرمایی درک عمیق تری از مکانیسم گرمایی خورشید بدست آورند. همچنین آن‌ها در دومین دماسنجی این ماموریت، آیریس حلقه‌های متعدد کوچکی از جنس خورشید در منطقهٔ بررسی نخست کشف کردند. 

در سومین یافتهٔ شگفت انگیز این ماموریت، گردباد‌های کوچکی است که در مناطق فعال خورشیدی اتفاق می‌افتد. این نخستین باری است که دانشمندان چنین پدیده‌ای را در سطح خورشید رصد می‌کنند. این گردباد‌ها که سرعت آن‌ها به ۱۲ مایل بر ثانیه می‌رسد در منطقهٔ کروموسفر یا سطح بالایی خورشید یافت می‌شوند. 

چهارمین یافتهٔ ماموریت اخیر آیریس همچنین کشف شواهدی از جت‌های سرعت بالا در باد‌های خورشیدی است. جت‌ها که از پلاسمای شلیک شده از تاج ایجاد می‌شود، بسیار کم چگالی و سبک هستند و جنسشان از مواد سازندهٔ خورشید است. 

اما نتیجهٔ اصلی این ماموریت، کشف نانو شعله‌هایی در تاج است. تاج‌های بزرگ ناشی از فعالیت مغناطیسی هستند. در حالی که نانو شعله‌ها ورژن بسیار کوچک تاج‌های داغ خورشیدی هستند.

مشاهدات آیریس خبر از انرژی بسیار زیادی می‌دهد که از نانو شعله‌ها ناشی می‌شود. این مقدار انرژِی نخستین بار در کروموسفر خورشید یافت شده است.

محققان می‌گویند این نانو شعله‌ها هستند که باعث می‌شود دمای تاج‌ها با دمای سطحی خورشید اختلاف فاحشی داشته باشد. 

البته تحقیقات پیرامون این موضوع هنوز به نتیجهٔ قطعی نرسیده و دانشمندان در سراسر جهان بر روی این پروژهٔ علمی مشغول کار هستند. آن‌ها امیدوارند بتوانند با داده گیری‌ها و آزمایشات خود از یک راز دیرینهٔ منظومهٔ شمسی پرده بردارند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.