معاون وزير نيرو :

لزوم تقویت زيرساخت‌هاي کنترل کيفيت آب

معاون وزير نيرو در آب و آبفا گفت: بايد مباني و زيرساخت‌هاي کنترل کيفيت آب در کشور تقويت شود و کانون‌هاي آلودگي را در اطراف منابع آب کشور سامان‌دهي کنيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از  پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نيرو (پاون)، رحيم ميداني در آيين بهره‌برداري از ايستگاه پايش کيفيت آب سامانه آب‌رساني شرق تهران در سد لتيان، با بيان اينکه يک‌چهارم آب شرب کشور در تهران مصرف مي‌شود، اظهار داشت: اين طرح به‌عنوان نخستين تجربه ملي در زمينه استفاده از بيوموتورينگ براي کنترل کيفيت آب در استان تهران به بهره‌برداري رسيد و درصورت عملکرد موفق، قابل پياده‌سازي در کل کشور خواهد بود.

وي با بيان اينکه تلاش ما بر اين است که آلاينده‌هاي زيست‌محيطي در آب‌هاي جاري را برطرف کنيم، گفت: بخش اساسي مشکل برطرف کردن آلودگي‌هايي است که با سهل‌انگاري و برخورد غيرمسئولانه انسان‌ها همچون فاضلا‌ب‌هاي صنعتي و سموم کشاورزي وارد طبيعت شده و منابع آب را آلوده مي‌کند.

وي ادامه داد: رودخانه‌هايي مانند کارون که آب آن در سال‌هاي دور قابل شرب بود، هم‌اکنون به زه‌کش فاضلاب‌هاي منطقه تبديل شده است که در پايين‌دست آن حتي با تصفيه هم نمي‌شود از آن استفاده کرد.

ميداني اظهار داشت: اقدام براي بهبود روش‌هاي کنترل کيفيت در بخش آب کشور در برنامه‌هاي گذشته و برنامه ششم توسعه اقتصادي در اولويت قرار داشته است و دارد و بخش آب و آبفا از نظر تجهيزات آزمايشگاهي، جمع‌آوري اطلاعات، تخصيص منابع مالي و پرورش نيروي انساني به تحول نياز دارد.

وي با اشاره به اينکه هم‌اکنون در شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با تاسيس آزمايشگاه‌هاي مرجع در مراکز استان‌ها، اقدام‌هاي ارزشمندي در اين زمينه انجام شده است، گفت: کيفيت آب خط قرمز ماست و نبايد از حد تعريف‌شده خارج شود.

وي با بيان اينکه در برنامه ششم توسعه موضوع آب به‌عنوان موضوع "خاص" ديده شده است، گفت: اين نظر مستقيم حاکميت است که آب در اين برنامه موردتوجه ويژه قرار گيرد و با اين کار تمام ارگان‌هاي کشور در سه قوه و همچنين نهادهاي اجرايي و مردمي آب را در کانون توجه خود قرار خواهند داد.

وي ادامه داد: شايد در برنامه ششم هم نتوانيم بحث اقتصاد آب را به نقطه مطلوب برسانيم اما مي‌توانيم فعاليت‌ها و برنامه‌هاي تعريف‌شده را که به يقين سازه‌اي نخواهد بود، به‌صورت زيربنايي، آينده‌نگرانه و فارغ از نگاه مقطعي به سرانجام برسانيم.
انتهای پیام/
برچسب ها: زیر ساخت ، کنترل ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار