به گزارش
گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه، ارتقای سلامت به معنی توانمندسازی مردم برای کنترل و بهبود سلامت است، گفت: مدارس بهترین موقعیت برای تربیت نسلی خودمراقب به شمار می روند بنابراین یکی از حیطه های کاری مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بسیار تاثیر گذار است، استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای آموزش رفتار پیشگیرانه به آنهاست.
دکتر سیاری در ادامه افزود: دانش آموزان، گروه سنی هستند که می توانند با رعایت سبک زندگی سالم از سلامت خود، خانواده، همسالان و جامعه مراقبت کنند و به عنوان یک سفیر سلامت و یک شهروند خالق سلامت زندگی عاری از خطر، سالم، مولد، شاد و با نشاط و متعالی را در پیش بگیرند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 12 و نیم میلیون دانش آموز با 24 میلیون والد و قریب 2 میلیون معلم یعنی 38 میلیون نفر از جمعیت کشور، مخاطبان برنامه آموزش و ارتقای سلامت در مدارس هستند چون ارتقای سلامت در مدارس فرایندی مشارکتی با 3 ضلع دانش آموز، والدین، معلمان است.
وی با اشاره به اینکه، یکی از مهمترین اقدامات در دست اجرا و برای اولین بار در کشور، تدوین برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس است، افزود: این برنامه با همکاری خوب 2 وزارت خانه در دست تدوین است.
دکتر سیاری با تاکید بر اینکه، بسیاری از بیماریهایی که عامل مرگومیر بزرگسالان هستند، ریشه در عادتهایی دارند که معمولا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شده و شکل گرفتهاند؛ عادتهایی مانند رژیم غذایی ناسالم، کمتحرکی، مصرف الکل، سیگار و قلیان، افزود: آموزش رفتارهای سالم از دوران کودکی بسیار سادهتر و کارآمدتر از این کار در دوران بزرگسالی است. به همین دلیل، مدارس میتوانند نقشی مهم و اساسی در ترویج رفتارهای سالم و آموزش آنها به دانشآموزان ایفا کنند.
به گفته وی، مهمترین مولفههای مهم برنامههای هماهنگ سلامت مدارس عبارتند از: برنامه درسی جامع آموزش سلامت؛ ارايه خدمات بهداشتی در مدارس؛ محیط سالم و ایمن مدارس؛ ورزش و فعالیت بدنی؛ خدمات تغذیه؛ خدمات اجتماعی، روانشناسی و ارائه مشاوره؛ ارتقای سطح سلامت معلمان؛و مشارکت خانواده و جامعه.
دکتر سیاری افزود: ترکیب این 8 مولفه با بهرهگیری از رویکردی هماهنگ میتواند تاثیر مطلوبی بر موفقیتهای علمی دانشآموزان و فراگیری مهارتهای مورد نیاز برای سالم ماندن داشته باشد. این مولفهها همچنین میتوانند به ایجاد محیطی سالم و ایمن (که زمینهساز حفظ و ارتقای سلامت است) کمک کنند.
دکتر سیاری با اشاره به اینکه، 11 تا 13 درصد دانش آموزان نیاز به مراقبت دارند، افزود: برای همه دانش آموزان یک شناسنامه الکترونیک سلامت طراحی کردیم که وضعیت جسمی، بینایی و شنوایی آنها بررسی می شود و دانش آموز هنگام فارغ التحصیلی یک کارت الکترونیک سلامت در دست خواهند داشت.
وی اذعان داشت: شهروندان از سه عامل بیماری های واگیر، غیرواگیر و آسیب های اجتماعی رنج می برند همچنین کم تحرکی ، عادات غذایی ناسالم، استعمال دخانیات و مصرف الکل از مهمترین بیماری های غیر واگیر هستند که آموزش و پرورش می تواند ابزار مناسبی برای پیشگیری و کنترل این دست از بیماری ها باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: الگوهای تغذیهای نامناسب است که میتواند منجر به بروز بیماری شود. 7 نفر از هر 10 نفری که جان خود را از دست میدهند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در اثر تغذیه ناسالم و الگوهای غلط غذایی، به سمت مرگ میروند و رژیم غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگومیر شناخته شده و بیماریهای متعددی را به همراه دارد؛ بیماریهای قلبی عروقی، انواع سرطان، دیابت، فشارخون بالا، چاقی و پوکی استخوان.
وی افزود: بسیاری از جوانان در رژیم غذایی خود به میزان بالایی از غذاهای حاوی چربیهای اشباع و نمک استفاده میکنند و میوه و سبزی و لبنیات کافی نمیخورند. عدم دریافت مواد مغذی لازم میتواند منجر به بروز بیماریهایی شود و متاسفانه اختلالات تغذیهای در بین نوجوانان (و اخیراً حتی کودکان) به مساله رایجی تبدیل شده است.
دکتر سیاری مشارکت و همکاری بین دو وزارتخانه برای ارتقای سلامت دانش آموزان را به فال نیک گرفت و گفت: در این خصوص ابتدا باید روند افزایشی بیماری های خطرناک را متوقف کنیم و اینکار عملی نمی شود مگر با آموزش و اصلاح سبک زندگی در دوران کودکی و نوجوانی که با همکاری بین بخشی حوزه های مرتبط محقق خواهد شد.
انتهای پیام/