انجام ورزش‌های هوازی قبل از شیمی درمانی در کاهش عوارض شیمی درمانی بیماران سرطانی از قبیل تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و به خصوص ضعف عمومی بیمار تاثیر می‌گذارد.

محمدرضا قوام نصیری، رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ورزش قبل از انجام شیمی درمانی، تاثیری در از بین رفتن تومور‌های سرطانی ندارد و ضمن تحقیقات انجام شده، انجام ورزش‌های هوازی قبل از شیمی درمانی موجب کاهش عوارض آن می‌شود.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی تصریح کرد: در صورتیکه قبل از انجام شیمی درمانی ورزش‌های هوازی انجام دهیم،‌ عوارض شیمی درمانی چون تهوع،‌ استفراغ، بی اشتهایی و به خصوص ضعف عمومی بدن بیمار را کاهش می‌دهد و در بهبود حال عموم وی پس از شیمی درمانی تاثیر می‌گذارد.

قوام نصیری با اشاره به نبود امکانات ورزش‌های هوازی چون دوچرخه سواری، دو و پیاده روی در انجام طرح تاثیر ورزش‌‌های هوازی بر شیمی درمانی اظهار داشت: طرح تحقیقاتی تاثیر ورزش‌های هوازی بر شیمی درمانی در خانم‌های مبتلا به سرطان سینه انجام شد.

وی تصریح کرد: در نتیجه انجام ورزش‌های هوازی، میزان اکسیژن بیشتری به دستگاه تنفسی بیماران سرطانی می‌رسد، افزایش اکسیژن سلول‌های این بیماران به سلول‌های سالم آن‌ها نیز طراوت بیشتری می‌بخشد.

رئیس انجمن رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به افزایش جریان گردش خون بیماران سرطانی در اثر انجام ورزش‌های هوازی بیان کرد: افزایش گردش خون بیماران سرطانی، مواد مغذی و مورد نیاز سلول‌های سرطانی این بیماران را تامین می‌کند و ضعف عمومی بدن آن‌ها به این وسیله کاهش می‌یابد.

قوام نصیری خاطرنشان کرد: انجام ورزش‌های هوازی قبل از شیمی درمانی،‌ تغذیه را بهبود می‌بخشد و اشتهای فرد سرطانی را افزایش می‌دهد. به دلیل نیاز سلول‌های بدن این افراد به اکسیژن حالت شادابی و طراوت در بیماران سرطانی با انجام ورزش‌های هوازی ایجاد می‌شود،‌این مسئله افسردگی بیماران سرطانی را درمان می‌کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.