"ابراهیم جعفری"، وزیر خارجه عراق به کویت رفت و در سخنانی اعلام کرد که مسأله بیجی به پایان رسیده و در فلوجه نیز پیشروی‌هایی حاصل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری سومریه نیوز، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق که امروز به کویت رفته است، در سخنانی گفت که مسأله بیجی به پایان رسیده و در فلوجه نیز پیشروی‌هایی حاصل شده است.

وی همچنین گفت: تمام تلاش‌هایمان را برای ایجاد روابط مجدد با عربستان بکار خواهیم بست.

جعفری افزود؛ ترکیه را متهم به حمایت از تروریسم نمی‌کنیم و دیدار من از ترکیه در راستای ایجاد روابط مجدد می‌باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در عراق گفت: ایران یکی از کشورهای همسایه عراق است و بین دو کشور هزار و چهارصد کیلومتر مرز مشترک وجود دارد. ایران مانند دیگر برادران ما در کشورهای همسایه، در شرایط دشواری از عراق حمایت کرد. ایران از روند سیاسی در عراق حمایت و در زمینه امنیتی هم به عراق کمک کرد. 

تعامل ما با ایران به اندازه‌ای است که به نفع امنیت عراق باشد. تعامل ما با ایران بر اساس سیاست و دیدگاه مشخص و روشنی در چارچوب حفظ حاکمیت ملی و خودداری از دخالت در امور داخلی است. ما علاقه داشتیم ایران در کنفرانس جده و نشست پاریس شرکت کند ما در این باره تلاش کردیم. ما همکاری خود را به کشورهای عضو ائتلاف بین المللی محدود نکرده‌ایم. زیرا ائتلاف بین‌المللی با اراده‌های بین‌المللی تشکیل شد و عراق عامل تشکیل آن نبود. ما همانطور که با اعضای ائتلاف تعامل داریم با دیگر کشورها مانند چین هم همکاری می‌کنیم. وزیر امور خارجه چین با صراحت به من گفت این کشور در ائتلاف‌های بین‌المللی نظامی شرکت نمی‌کند، اما برای کمک به عراق آمادگی دارد. ما هم از این همکاری‌ها استقبال می‌کنیم. ما از هر کشور عضو ائتلاف یا غیرعضو ائتلاف مانند چین و ایران که خواهان همکاری با عراق هستند استقبال می‌کنیم.

صباح خالد حمد صباح، وزیر خارجه کویت نیز در سخنانی گفت: منطقه با تفکری ویرانگر مواجه است و نیاز به مقابله‌ای همه‌جانبه دارد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار