مراسم باشکوه عزاداری عاشورای حسینی با حضور صدها نفر از ایرانیان مقیم ترکمنستان و علاقمندان به خاندان اهل بیت‌(ع) در مسجد «امام رضا»(ع) در «عشق‌آباد» و سایر مساجد و حسینه‏‌ها در نقاط مختلف این کشور برگزار شد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی ظهر امروز در محل مسجد امام رضا(ع) در عشق‏‌آباد پایتخت ترکمنستان با حضور جمع کثیری از علاقمندان و شیفتگان محلی به اهل بیت (ع) و اقشار مختلف ایرانیان مقیم عشق‌‏آباد برگزار و حضار در این مجلس معنوی و نورانی با برپایی مراسم عزاداری و سوگواری در عزای اباعبدالله الحسین (ع) به سوگ نشستند.

رایزن فرهنگی سفارت ایران در عشق‌‏آباد، در سخنانی ضمن تشریح فلسفه قیام عاشورا و آخرین لحظات زندگی آن حضرت و یاران با وفایش، ابعاد مختلف شخصیت والای حضرت امام حسین (ع) و اصحاب آن بزرگوار را برای عزاداران حسینی تشریح کرد.

«رسول اسماعیل زاده» در این زمینه خلاصه‌ای از اثر ارزشمند «ملا محمد فیضولی» درباره امام حسین (ع) و روز شهادت آن حضرت را بیان کرد.

«رستم‏علی عباس‏‌اف» امام جمعه مسجد امام رضا(ع) در عشق‌‏آباد نیز در سخنانی ضمن تسلیت این ایام به حضار، تأکید کرد: هر حرکت، رفتار، کردار و گفتار حضرت امام حسین(ع) برای مسلمانان و بشریت درس عبرت می باشد که آنها را باید گرامی داریم.

وی افزود: قیام حضرت امام حسین (ع) در واقع قیام امر به معروف و نهی از منکر بود و آن حضرت در حالی که راه دیگری غیر از شهادت هم داشت اما هرگز در مقابل ظلم و ظالمان سر فرود نیاورده و در راه دین، عدالت و ارزش‌های والای آزادی، شهید راه اسلام شد.

مراسم روز عاشورا که در آن، سفیر ایران در عشق‏‌آباد نیز حضور داشت، سپس در هیئت مسجد امام رضا (ع) با حضور پر شور و شوق مردم، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ سالار شهیدان و یاران آن حضرت ادامه یافت.

در ادامه حضار حاضر، نماز ظهر عاشورا را به صورت جماعت به امامت حجت الاسلام والمسلمین «سیدنقی وهاب زاده » مبلغ اعزامی ایران به عشق‌آباد اقامه کردند.

در پایان این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی و سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌‏آباد برپا شد، عاشقان امامت و ولایت سر سفره مسجد امام رضا (ع) جمع شدند و نهار تبرک روز عاشورای حسینی را صرف کردند.

مراسم مشابه روز عاشورا نیز ظهر دیروز در مسجد «شیخ علو» در روستای «باقر» در حومه عشق‏‌آباد و نیز در مسجد «امام خمینی» (ره) در روستای «رفسنجانی» استان «مرو» در جنوب ترکمنستان نیز با حضور پرشور مردم محلی به ویژه فارس، ترکمن، کرد و بلوچ برگزار شد و عاشقان امامت و ولایت به نوحه‌خوانی و سینه‌زنی پرداخته و در سوگ سالار شهیدان و یاران با وفایش اشک ماتم ریختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار