به گزارش
حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی نیاوران نشست نماد شناسی تعزیه با حضور علاقمندان قبل از اجرای تعزیه حضرت عباس در شامگاه یکشنبه 11 آبان با حضور علاالدین قاسمی بازیگر و پژوهش گر تعزیه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه قاسمی در مورد شکل گیری تعزیه و چگونگی استقبال مردم از اینگونه نمایشی گفت : تعزیه فراز و فرودی داشته است از زمان آل بویه تا به امروز در واقع شکل گیری تعزیه بعد از اتمام حکومت آل بویه شکل گرفت . در واقع دسته هایی در طول مدت برگزار مراسم محرم و صفر حرکت می کردند و تعزیه هایی را اجرا میکردند تا در دوره صفویه که تعزیه شکل و فرمم پیدا میکند در زمان صفویه موسیقی در تعزیه ممنوع می شود و این اشکال بزرگی بود که در تعزیه مشاهده میشد چرا که تعزیه بدون موسیقی و آواز نمیتواند کارائی زیادی داشته باشد . اینها ابزاری الهی هستند و مخاطب به گونه ای با استفاده از چنین تکنیک هایی هپتونیزم میشود . در رمان افشاریان نیز این اتفاقات افتاد اما در زمان قاجار تعزیه بسیار مورد توجه قرار گرفت و همه استان ها کارهایی در این زمینه انجام دادند و .
ایشان نسخه های مورد استفاده در اکثر تعزیه ها را نسخه میرعلا عنوان کرد و گفت: یکی از علل استفاده از نسخ کوتاه بودن آن است مثلا در توصیف یک شخصیت میر علا با استفاده از دو سه بیت کار را تمام میکند اما در در نسخ دیگر همان توصیف و معرفی در ده بیت اتفاق افتاده است که باعث طولانی شدن تعزیه میشود.
ایشان سادگی و ارتباط سریع آن با مخاطب را از ویزگی های بارز این ژانر نمایشی عنوان کرد و ادامه داد: امشب ما تعزیه حضرت عباس را می خواهیم اجرا کنیم و المان مورد استفاده در این تعزیه سطل آب است مخاطب در تعزیه باور میکند که سطل آب همان شط فرات است و همین باورو پذیرش سریع از طرف مخاطب از ویژگی های بارز تعزیه است.
تاریخچه نمایش در ایران به اجراهای سه هزار سال قبل میرسد در آن زمان خوبی و بدی به همین نشانه های مورد استفده ما درتعزیه است سبز و زرد و سفید و قرمز از المان ها ی اصلی ما در تعزیه است که در نماشهای سیاووش کشان نیز از همین رنگ ها برای نشان دادن خوبی و بدی استفاده میشد. لباس های تعزیه در ایران برخلاف تفکر اکثر مردم عربی نیست و ایرانی است.
وی با ذکر این نکته که در ایران همه با شخصیت ها و نسخ تعزیه آسنایی دارند و نیازی به توضیح ندارد گفت: متاسفانه نسل جدید ما تعزیه را نمیشناسد و باید در این زمینه کار کنیم ما بازیگرانی با سن پایین داریم و امکان دارد ضعیف هم باشند اما با برگزاری پیایپی مجالس تعزیه مطمئنم تعزیه خوانان خوبی خواهند شد. امسال تمام تهران و کل استان ها تعزیه برگزار شد . انجمن تعزیه دارد فعالیت میکند و با داشتن سه هزار عضو امیدواریم بتوانیم حرکت رو به جلوئی را به خوبی ارائه دهیم.
ایشان نبود فضایی برای اجرای تعزیه در محله ها و شهر ها را علت اجرا شدن تعزیه روی سن دانست و در پایان عرایض خود از شهرداری ها و همه کسانی که توان اجرائی و مدیدریتی دارند خواست همانطور که سرای محله را در اکثر منطقه ها راه اندازی کردند بستر هایی را برای انجام چنین نمایش هایی بوجود آورند
گفتنی است؛ مجالس تعزیه عاشورایی توسط بنیاد آفرینش های هنری نیاوران با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدت 10 شب همزمان با دهه اول ماه محرم در فرهنگسرای نیاوران برگزار گردید و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.
انتهای پیام/ اس