یک تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گفت: ما در اقتصاد کنونی خود با مسأله‌ عدم شفافیت اطلاعات روبرو هستیم، زمانی که یک اقتصاد از شفافیت لازم برخوردار نباشد، نمی‌تواند به درستی روی داشته‌های خود حساب باز کند.

"مسعود براتی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت اقتصادی رویم که نفت نقش کمتری در آن داشته باشد بایستی به تقویت دو موئلفه شفافیت درآمدها و رونق تولید بپردازیم، اظهارداشت: ما در اقتصاد کنونی خود با مسئله‌ عدم شفافیت اطلاعات روبرو  هستیم، زمانی که یک اقتصاد از شفافیت لازم برخوردار نباشد نمی‌تواند به درستی روی داشته‌های خود حساب باز کند.

براتی حرکت دولت به سمت ایجاد شفافیت‌های اطلاعاتی را گام نخست حرکت به سوی اقتصادی شکوفا عنوان کرد و گفت: حساب‌های مالی، منابع سرمایه‌ای مثل زمین و مسکن و اطلاعات افراد، سه بانک اصلی اطلاعاتی هستند که دولت باید برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در اختیار داشته  باشد.

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گام دوم در دور شدن از اقتصادی نفتی را درآمدهای مالیاتی دانست و ادامه داد: درآمدهای مالیاتی بهترین جایگزین درآمد نفتی در کشور است که شکوفایی تولید مقدمه تحقق این درآمد است.

براتی تصریح کرد: به دلیل آن‌که فعالیت‌های سوداگرانه سود بیشتری به دنبال دارد سرمایه و منابع مالی بیشتر به سمت بازارهای غیرتولیدی می‌روند که متاسفانه این اتفاق حتی در بانک‌ها که وظیفه اصلیشان هدایت کردن نقدینگی در جامعه است نیز دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چه دلیلی دارد کسی که در حوزه زمین و مسکن دلالی می‌کند یا مالیات ندهد و یا مالیات کمی پرداخت کند، بیان داشت: این مسئله ناشی از نبود شفافیت اطلاعی است.

این  تحلیلگر مسائل اقتصادی حمایت از تولید به عنوان راهکاری دیگر برای توسعه اقتصادی نام برد و ادامه داد: افسار فعالیت‌های سوداگرایانه که رقیب تولید محسوب می‌شوند، باید مهار شود. این رقیب جذابیت فراوان با زحمت کمتری دارد. لذا افراد ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را به سمت  این بازارها سوق دهند.

براتی تصریح کرد: جامعه‌ای که تولید نداشته باشد. یعنی اقتصادش درون‌زا نیست و اقتصادی که درون‌زا نباشد ضربه‌پذیر و شکننده است و با اندکی بالا و پایین شدن قیمت نفت دچار تلاطم می‌شود و این وضعیتی است که در حال حاضر کشور ما با آن  دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار