رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دانشگاه تربیت مدرس در طول سال‌های تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید سه هزار و 188 مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است.

جعفر مهراد رییس  پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: پایگاه ISI آخرین آمار تولید علم را گزارش نموده و این گزارش نشان می‌دهد که تولیدات علمی ایران مانند سال‌های قبل همچنان رو به رشد و توسعه است.

وی افزود: مجموعه مدارکی که در جمهوری اسلامی ایران در ISI از ابتدا تا کنون ثبت و نمایه سازی شده است به دویست و بیست و سه هزار و 549 مدرک بالغ می‌شود. 

مهراد تصریح کرد: ایران در سال 2013 تعداد 29849 مدرک تولید کرده است. این تعداد در سال 2012 تعداد 30147 مدرک بوده است. تفاوت اندکی بین این دو رقم مشاهده می‌شود، اما واقعیت های آمار تولید علم مبین آن است که میزان تولیدات علمی ثبت شده به نام ایران در سال 2013 در ماه های آتی افزون تر از رقمی خواهد شد که در سال 2012 به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. تأخیر در چاپ و نیز تأخیر در ثبت و نمایه سازی علتی است که همیشه آمار ها نسبت به سال های قبل اندکی کمتر نمایانده می‌شود.  

وی اظهار داشت: به همین روال، تولیدات علمی ایران در سال های 2010 و 2011 میلادی به ترتیب 22207 و 28342 مدرک بوده است.  

مهراد در ادامه گفت: امروز که 8 نوامبر 2014 میلادی برابر با 17 آبان ماه 1393 است در 10 ماه اول سال میلادی تعداد بیست و یک هزار و 744 مدرک توسط پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران تولید و ثبت شده است. این رقم نیز مانند ارقام سال‌های قبل با تکمیل اطلاعات رشد و توسعه خواهد یافت. 

وی تصریح کرد: آنچه که از روند توسعه تولید علم می دانیم این واقعیت است که در یک دهه گذشته، نظر به توسعه دانشگاه ها و جذب هیأت علمی از یک سو و افزایش رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور از سوی دیگر به افزایش تولید علم کمک کرده است. 

وی افزود: مثلا، در سال 2001 میلادی، تعداد تولیدات علمی کشور 20097 مدرک بود که این رقم یکباره در سال 2004 به 5161 مدرک افزایش می‌یابد، همینطور رقم مزبور در سال 2007 به 13384 مدرک بالغ می‌شود. 

مهراد در ادامه گفت: بر اساس یافته های حاصل از پایگاه ISI، دانشگاه تربیت مدرس در طول سال های تاسیس و با کوشش و تلاش دانشمندان و پژوهشگران با تولید 30188 مدرک رتبه اول تولید علم را به خود اختصاص داده است. البته، این رقم و رتبه اول بودن تربیت مدرس قابل توجیه است. 
این دانشگاه، دانشگاهی است با رشته های تحصیلات تکمیلی که تولید علم در این دانشگاه به تناسب رشته‌های تحصیلات  تکمیلی صورت می‌گیرد. 

وی اظهار داشت: رتبه دوم تولید علم از بدو ثبت و نمایه سازی مقالات نشریات معتبر در ISI تاکنون، به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد. این دانشگاه بر روی هم و با احتساب تولیدات علمی تمام واحدها، تعداد 28434 مدرک در ISI نمایه سازی کرده است همچنین رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم به ترتیب به دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و صنعتی شریف اختصاص دارد. میزان کل تولیدات این دانشگاه‌ها به ترتیب 22070 مدرک، 19950 مدرک و 13932 مدرک است. 

وی افزود: دانشگاه صنعتی امیر کبیر که از دانشگاه‌های معتبر صنعتی کشور است، با تولید 12185 مدرک رتبه ششم را در اختیار دارد چنانچه دانشگاه صنعتی اصفهان که دانشگاهی است جوان و با کمتر از 50 سال قدمت، با تولید 11629 مدرک موفق به کسب رتبه هفتم شده است البته رتبه دانشگاه شیراز با شهرت و اعتبار بین المللی که در کل این مدت 8940 مدرک تولید کرده است در بین دانشگاه ‌های تولید کننده علم در رتبه 8 می‌باشد چنانچه رتبه‌های نهم و دهم نیز به ترتیب به دانشگاه علم و صنعت ایران با 8703 مدرک و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 6717 مدرک تعلق دارد. 

مهراد اظهار داشت: در حالیکه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از بدو تاسیس پایگاه استنادی ISI، تعداد 223549 مدرک به ثبت رسانده‌اند، از کل این مدرک تعداد 19820 مدرک در رشته مهندسی برق و الکترونیک به رشته تحریر درآمده است. 

وی در ادامه گفت: شیمی چند رشته ای، دومین رشته‌ای است که در بین رشته‌های دانشگاهی از انتشارات علمی بیشتر برخوردار است. در این رشته در مجموع 11867 مدرک تولید شده است. 

مهرادتصریح کرد: رتبه سوم تولیدات علمی کشور مربوط به علوم و مهندسی مواد است. در این رشته در ISI، تعداد 10898 مدرک به نام دانشمندان و پژوهشگران ایران به ثبت رسیده است. رتبه های چهارم و پنجم به ترتیب به مهندسی شیمی 8675 مدرک و شیمی فیزیک با 7557 مدرک تعلق دارد. 

وی خاطرنشان کرد: تقسیم بندی رشته‌ها توسط ISI انجام می‌گیرد و بطوریکه در 5 رشته نخست مشاهده می‌کنیم تقسیم بندی‌ها در حالیکه حالت کلی و عمومی دارد به رشته های ریزتر نیز تقسیم شده است. در مجموع 22 رشته در ISI از تقسیم بندی کلی و عمومی برخوردار بوده و تعداد 250 رشته فرعی نیز از نظر تحلیل استنادی و مطالعه پیرامون علم سنجی، رصد و پایش علم در دسترس است.


انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار