اولین سمینار تامین و بومی سازی تجهیزات ریلی راه آهن شهری (مترو) تهران و حومه، امروز 20 آبان ماه با حضور کارشناسان، مدیران و دست اندرکاران صنعت حمل و نقل ریلی کشور برگزار شد.

 به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهمترین راهکارهای استفاده از توانمندی های داخلی برای تولید ریل، تجهیزات فنی مرتبط و همچنین روند بومی سازی آن مورد بحث و بررسی صاحبنظران و دست اندرکاران صنعت ریلی کشور قرار گرفت.
 
محمد منتظری معاون تحقیقات فنی شرکت مترو تهران و حومه با بیان اینکه هم اکنون 9 کلان شهر کشور در حال ساخت یا استفاده از مترو هستند، تهران و مشهد را 2 شهر در حال استفاده از مترو عنوان کرد و افزود: در 7 کلان شهر دیگر کشور خطوط مترو در حال ساخت است و به طور کلی 990 کیلومتر مسیر در قالب 40 خط مترو در کشور در حال ساخت یا بهره برداری قرار دارد.
 
وی با اشاره به اینکه 148 کشور جهان از مترو استفاده می کنند که متوسط جابه جایی جمعیتی بیش از 150 میلیون نفر را در بر می گیرد، ادامه داد: در ایران مترو به طور متوسط، روزانه 3 میلیون نفر را جابه جا می کند که با شرایط موجود 3 برابر میانگین جهانی است و در حد خود قابل توجه است.
 
منتظری با بیان این که اگر برای آلودگی هوای تهران راهکاری اندیشیده نشود، طبق آمار سازمان ملل متحد طی 5 سال آینده میلادی، سالانه 15 میلیارد دلار هزینه برای شهر تهران برجای خواهد گذاشت، افزود: 70 درصد آلودگی کلان شهرهای جهان از استفاده نامناسب از سیستم های حمل و نقل عمومی و غیرعمومی ناشی می شود که همین امر سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی و به خصوص ریلی را معقول کرده است.
 
مدیر دفتر هماهنگی اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی در ادامه مترو را وسیله ای دانست که استقبال و رغبت مردم جهان را برای جابه جایی به خود اختصاص داده است و گفت: ساخت هر 120 کیلومتر خط مترو 5 سال زمان می برد، اما چون 70 سال عمر مفید دارد از کلیه سیستم های حمل و نقل عمومی به صرفه تر و مفیدتر است.
 
منتظری با ذکر اینکه 155 کیلومتر خط مترو فعال در تهران وجود دارد و تا انتهای سال 20 کیلومتر دیگر از خط 3 متروی تهران به آن اضافه خواهد شد، ادامه داد: هم اکنون 20 درصد مسافرین شهر تهران با مترو جابه جا می شوند و با برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال آینده این آمار به 30 درصد ارتقا می یابد.
 
وی در توضیح 15 مزیت عمده مترو تهران گفت: در سال 2009 تهران از 270 تا 280 روز ناسالم برخوردار بود که با برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته طی 5 سال گذشته و با افزایش خطوط مترو در حال بهره برداری از شیب رشد این آمار کاسته شده است.
 
منتظری با اشاره به اینکه به دلیل استفاده از تجهیزات داخلی، ساخت مترو تهران به صرفه تر شده است، گفت: هم اکنون بخش های عمرانی (civil) مترو به طور کامل توسط سازندگان داخلی اجرا می شود که شامل ایستگاه ها و تونل ها است و بدین ترتیب باید 85 درصد صنعت متروی تهران را داخلی دانست.
 
معاون تحقیقات فنی شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه برای خطوط مترو تهران ریل زیادی مورد نیاز است، برگزاری این سمینار را گامی در راستای ارتقاء استفاده از ریل و تجهیزات ریلی تولیدکنندگان داخلی و بومی سازی کامل صنعت حمل و نقل ریلی ارزیابی کرد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سمینار ، بومی سازی ، ریلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.