خبرنگار الحدث گفت نمی‌توان گفت مذاکرات شکست خورده است ولی طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات به مشورت با مقامات کشورهای خود نیاز دارند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، ریما مکتبی خبرنگار این شبکه در مسقط درباره این که روزنامه های عمانی خوش بین هستند و از توافق اولیه که در ساعات پایانی دیروز به دست آمده است و این که آیا علائم و نشانه هایی از این خوش بینی یا اتفاق دیده می شود گفت: به گفته مسئولان ایرانی که دیروز اطلاعاتی در اختیار گروه خبری همراه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران قرار دادند، هیچ پیشرفت قابل توجهی به دست نیامده است ولی عقبگرد هم در کار نبوده است. آنها از مذاکرات طولانی به مدت حدود دوازده ساعت خبر دادند و گفتند جزئیات موضوعات جزئی مورد بررسی قرار گرفت ولی ایران بیشتر نگران مسئله لغو تحریم هاست. 

خبرنگار ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که ما دریافت کردیم نگرانی ایرانی‌ها ناشی از آن است که تحریم‌ها چند سطح مختلف دارد. برخی از این مجازات ها را ریاست جمهوری آمریکا، برخی دیگر را کنگره و نیز بخشی را شورای امنیت و اتحادیه اروپا اعمال کرده اند. پس از تغییراتی که در آمریکا روی داد، بیم آن می رود که حتی اگر ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند و کارهایی را که جامعه بین المللی خواسته است، انجام دهد، کنگره اقدامی برای لغو تحریم ها انجام ندهد. این بی اعتمادی (ایران) بی اعتمادی جامعه بین المللی را در مقابل دارد که نمی خواهند تحریم ها را به سرعت لغو کند.

مکتبی در ادامه درباره علت نشست امروز گروه پنج بعلاوه یک با ایران و این که آیا درست است که بندهایی وجود دارد که به موافقت گسترده تر آمریکا و اروپا نیاز دارد گفت: بسیاری از بندها باقی مانده است که نه تنها نیاز دارد جان کری وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان دیگر کشورها برای مشورت درباره آنها به کشورهای خود بازگردند بلکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز باید به کشورش بازگردد. بر همین اساس این مذاکرات سطوح مختلفی دارد. از سوی دیگر نمی‌توان گفت توافق به طور کامل شکست خورده است. نشست کارشناسان بسیار مهم است ولی نشست هایی که از هجدهم تا بیست و چهارم نوامبر انجام میشود مهمتر است زیرا ممکن است به راه حل مشخص یا توافقی اولیه به دست پیدا کنند تا بعدا تکمیل شود. 



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار