معاون میراث کرمانشاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نجات آثار تاریخی در مجاورت رودخانه لیله در دستور کار قرار دارد

علیرضا مرادی بیستونی گفت: میراث فرهنگی کرمانشاه در صدد نجات آثار تاریخی در مجاورت رودخانه لیله در شهرستان این استان است.

علیرضا بیستونی معاون میراث کرمانشاه در خصوص نجات بخشی از آثار تاریخی در محدوده رودخانه لیلی در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: در مجاورت رودخانه لیله آثار تاریخی با اهمیت و با ارزشی وجود دارد که از گورستان، روستا، پناهگاه و محوطه‌های باستانی و ... را می‌توان مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: نجات بخشی از آثار نامبرده در مجاورت این رودخانه توسط لیله نیاکان استادیار و عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و مجری طرح بررسی‌هایی را در این زمینه انجام داده است و آثار نامبرده را شناسایی و به منظور اقدام نهایی و تصمیم‌گیری از سوی میراث فرهنگی کشور به پژوهشکده سازمان فرستاده است.

وی افزود: رودخانه لیله با آب گل‌آلودی که دارد به طول 50 کیلومتر از دامنه شمالی بند گاز در دهستان دولت آباد از توابع شهرستان جوانرود کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از عبور از چند روستا با همراه رود بزرگ سیروان وارد قسمت انتهایی سد در بند یخان عراق می‌شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: عملکرد لیلی نیاکان مجری طرح نجات آثار نامبرده در مجاورت رودخانه لیلی حکایت از بااهمیت بودن و تاریخی بودن آنها دارد.

مرادی بیستونی اظهار داشت: استقرار و پراکندگی آثار و مجموعه‌های اشاره شده بررسی تحولات فرهنگی و اجتماعی را دشوار کرده است به طوری که در استان کرمانشاه در فواصل نزدیک به هم آثار تاریخی قرار گرفته و گویای تاریخی کهن در این استان است.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار